2020. december 29. | 11:13

A cikksorozat záró részében a kicsit későn ébredő autómárkák következnek.

A cikksorozat első két részében bemutattam harminc autógyártót és első autóikat. Most következzen az utolsó, a harmadik felvonás, amelyben azokat a márkákat veszem sorra, amelyek kicsit későn kapcsolódtak be az autógyártásba. De ahogy mondani szokás, jobb később, mint soha.

Saab (1949)

A svéd Saab 1937-ben kezdte meg működését, amikor még nem autókat, hanem repülőgépeket gyártott. 12 évvel később jelent meg az első autójuk, a Saab 92. Az autót egy kicsi, 764 köbcentis kéthengeres hajtotta, de mégsem ment rosszul, mert légellenállási együtthatója legalább 30 évvel megelőzte korát. Hiába, jól jött a repülésben szerzett tapasztalat.

SEAT (1953)

A Sociedad Española de Automóviles de Turismo (SEAT) 1950-ben alakult meg, de csak három évvel később jött az első autójuk, a SEAT 1400. A késedelmet az okozta, hogy nem akartak önálló fejlesztésekbe belekezdeni, és ennyi időbe telt, mire kiépítették az ellátási láncokat és találtak egy megfelelő típust (Fiat), amit licensz alapján gyárthattak.

Suzuki (1955)

A japán Suzuki eleinte csak motorkerékpárokat gyártott, de aztán kibővítették a tevékenységüket az autó- és teherautó-gyártással is. Az első személyautójuk 1955-ben jelent meg, amely első ránézésre rokonságot mutat az első Trabanttal, de valójában nincs közük egymáshoz. A Suzuki máig megmaradt annak, ami annak idején is volt: egy, a tömegek számára olcsó autókat gyártó vállalatnak.

Wartburg (1956)

A Wartburg 311-est gyártották limuzin, kupé, pickup, valamint kétszemélyes roadster kivitelekben. Egyesek még azt is ki merik jelenteni, hogy egyenes szép volt az autó. Mármint a szocialista autóipar remekei között. Az egyszer biztos, hogy az utód 353-as Wartburgnál sokkal szebb volt. Az autót 1965-ig gyártották, és nem csupán a szocialista blokk kapott belőle. Exportálták például az NSZK-ba, Nagy-Britanniába és az Egyesült Államokba is.

Trabant (1957)

A Trabant a kelet-német autógyártás egyik soha el nem felejthető, emblematikus márkája. A nem is tartós, nem is jó, de ennek megfelelően legalább olcsó autók évtizedeken át meghatározó részei voltak az utcaképnek Magyarországon (is). A márka első autója, a Trabant P50 1957-ben jelent meg, de mi inkább az 1964-ben bemutatott, sokkal hosszabb modellciklussal rendelkező Trabant 601-esre emlékszünk, amit egészen 1989-ig gyártottak.

Subaru (1958)

A Subaru első autója, a 360-as messze volt még a ma ismert, különleges hangú boxermotorral hajtott, összkerekes modellektől. Meglepő, hogy ez a picike autó az Egyesült Államokban is kifejezetten sikeres volt, ahol eltörpült az ottani óriások között. Az ottani eladásokat végül az vetette vissza, hogy kiderült, a pöttöm Subaru messze nem védi annyira utasait, mint a megszokott, nagyobb autók.

Mazda (1960)

A Mazda a Suzuki és a Subaru hasonló méretű kisautói ellen küldte harcba az R360-as kódnevű gépkocsiját. De messze volt még akkor a mai zoom-zoom életérzés és a megkapó dizájn. Az autót egy 356 köbcentis, kéthengeres motor hajtotta, amelyben 16 lovacska “lakott”. Ezzel a kis teljesítménnyel 83 km/órás végsebesség elérésére volt lehetőség.

Honda (1963)

Úgy látszik, a japánoknál ez valamiféle hagyomány, hogy az autógyártók motorok készítésével kezdik az ipart. Így történt a Hondánál is, sőt, 1959-re ők lettek a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártó vállalata. Első autójuk a T360-as mini teherautó volt, amelyet a Honda S500 személyautó követett néhány hónappal később. Meg kell hagyni, a kis roadster mutatós volt és ezerszer menőbb, mint a konkurencia miniautói.

Lamborghini (1964)

Megjegyzendő, hogy a Lamborghini már egy évvel korábban kijött az első autójával, a 350 GTV-vel, de az annyira rosszul sikerült, hogy teljesen újra kellett tervezni. Az eredmény a 120-as darabszámban legyártott 350 GT lett, amelyben egy 3,5 literes, V12-es motor került. Ugyanennek a motornak a 4,0 literes változata szolgált a legendás Lamborghini Miurában is.

Lada (1970)

Az AvtoVAZ autógyár feladata a szovjet nép számára elérhető árú autók gyártása volt. A Fiat segítségével megalakított gyár kapuin először 1970-ben gurult ki kész jármű, ez volt a híres Lada 2101, avagy 1200-es. A típus egészen 1988-ig gyártásban volt, és emberek tízezreinek volt az álomautója a szocialista országok határain belül.

Kia (1974)

Maga a gyártó 1944-ben kezdte meg működését, de akkor még szó sem volt autókról. Motorkerékpárok előállításával is csak 1957-ben kezdtek foglalkozni, de azok nem saját termékek voltak, hanem a Honda licenszei alapján gyártott motorok. A teherautó-gyártás 1962-ben kezdődött, de azok is licensz alapján készültek, ezúttal a Mazdától. Még az 1974-ben megjelent első autójuk, a Brisa sem önálló portéka volt, hanem az is egy Mazda, aminek a gyártási jogait megvásárolták.

Hyundai (1975)

A Hyundai építőipari vállalatként kezdte meg működését 1947-ben, mára pedig a világ egyik legnagyobb ipari óriásává nőtte ki magát, amely a gazdasági élet megannyi szektorában tevékenykedik. Az autógyártás, mint tevékenységi kör 1967-ben jelent meg náluk, de akkor még átemblémázott Fordokat árultak. Az első saját autójuk a Hyundai Pony volt, amelyet a világhírű olasz dizájner, Giorgetto Giugiaro tervezett.

Infiniti (1989)

Az Infiniti a Nissan luxus almárkájaként jött létre azzal az elsődleges céllal, hogy az autóikat feljebb pozícionálhassák, ezáltal drágábban adhassák az amerikai piacon. Az Infiniti Q45 volt az első modelljük, amelyben a Nissan Presidentből már ismerős 284 lóerős, 4,5 literes V8-as motor teljesített szolgálatot. Az Infiniti sosem lett egy igazi siker, ami talán annak köszönhető, hogy az autóik a lemezek alatt és az utastérben megmaradtak Nissannak úgy, hogy közben azoknál jelentősen drágábbak.

Lexus (1989)

A Toyota a Lexus márkával sokkal nagyobb sikereket ért el, mint a Nissan az Infinitivel, pedig céljuk és eszközeik szinte teljesen ugyanazok voltak. Az első Lexus modellek talán nem voltak különösebben szépek, ám Pazar felszereltségükkel és végtelen megbízhatóságukkal hamar kivívták a világ elismerését. Ha valaki egy kényelmes autóra vágyott, ám nem akart Mercedest, BMW-t vagy éppenséggel Jaguart venni, akkor jól tette, ha a márka első autója, a Lexus LS400 mellett tette le a voksát.

Tesla (2008)

A Lotus Elise alapjaira épített elektromos Tesla Roadster sportautó kétségtelenül mérföldkő az autózás történelmében. De ezt akkor még senki sem sejtette, főleg, mert voltak vele problémák eleinte. Az elektromos autó szinte egyidős a belsőégésű motorral szereltekkel, de a Teslának köszönhetően került be ismét a köztudatba, mint valós alternatívája a környezetszennyező hagyományos autóknak. Az elmúlt 12 évben a Tesla hatalmasat fejlődött, és a világ legértékesebb autógyárává nőtte ki magát a tőzsdén. Még maguk az évszázados múltra visszatekintő nagy autógyártók is csak kullognak mögötte az elektromos autózás területén.

Amennyiben érdekelnek a Teslák, nézz szét bátran a Tesla.hu weboldalon! Ha pedig vásárláson gondolkozol, Mudri Dániel készséggel áll rendelkezésedre telefonon vagy e-mailben (+36-20-366-3447, daniel.mudri@mahzrt.hu).

Amennyiben a videó nem indulna el, ezen a linken tekintheted meg.