Ez a lista jól szemlélteti, hogy mit neveztünk terepjárónak 40-50 éve.
Korábban már írtunk arról, milyenek voltak a gyártók első modern szabadidő-autói, most azonban a komolyabb terepre szánt modellekről lesz szó, betűrendben.
Ford Bronco
A Ford Bronco 1965-ben tűnt fel először alvázas terepjáróként, eleinte sorhatos, később V8-as motorral. A sikersztori öt generáción át tartott 1996-ig. A közel két évtizedes szünet után pedig bejelentették az utód érkezését, amire már 125 000 előrendelés érkezett.

Isuzu Trooper
Az Isuzu Trooper 20 éves karrierje során mindössze két generációt élt meg. Az első generáció 1981-ben jelent meg rövid tengelytávú háromajtós, tető nélküli és hosszított ötajtós kivitelben. Chevrolet, Holden, SsangYong és a Subaru emblémával is kapható volt, sőt a második generációt az Acura, a Honda és a Vauxhall márkák is gyártották.

Jeep CJ-2A
Ez első Jeepek a Bentem, a Ford és a Willys gyáraiban készültek a második világháború során az amerikai hadsereg számára. 1945-től a Willys lakossági változatai CJ-2A néven futottak és 200 000 darab készült belőlük, amíg az új, CJ-3A meg nem jelent 1949-ben.

A Jeep egyik 2020-as modelljét, a Wranglert mi is kipróbáltuk, ezt a videót se hagyd ki!
Lada Niva
A Lada Niva 1977-ben debütált, Magyarországon kapható volt kisebb-nagyobb megszakításokkal 2020-ig Lada 4x4 néven, de Oroszországban még mindig gyártják Niva Legendként. A nyugati piacon nem volt akkora siker, hiszen a minőségével akadtak gondok, de tény, hogy megfizethető és terepen jól teljesít. A Renault/Dacia Duster alapjain elképzelhető, hogy 2022-ben újjáélesztik a típust.

Land Rover Series I
A Jeep után a Land Rover Series I volt a második olyan terepjáró, ami elérhetőé vált a lakosság számára. A Series I, II, III modellek 1949-1985 között készültek, szellemi utódnak a Defender tekinthető, amit 2018-ban váltott le a modernizált L663-as.

A Defender új változatát mi is teszteltük. Ha érdekel a videó, less bele!
Mercedes-Benz G-osztály
A G-osztálynak 1979-ben még semmi köze nem volt a stílushoz, nem a fogyasztói igényeknek tervezték. Szimplán egy komolyan vehető katonai jármű volt alvázas felépítménnyel, három zárható differenciálművel. Valójában a mai napig potens terepjárónak tekinthetjük, csupán a modern világhoz igazították kívül-belül és megannyi különkiadás készült belőle, az AMG kivitelekről nem is beszélve.

Ha érdekelnek a katonai járgányok, nézd meg ezt a G-osztályt is!
Mitsubishi Pajero
A Mitsubishi Jeep licenc alapján készített terepjárót 1953 és 1998 között. Saját terepjárójukra 1981-ig kellett várni: a Shogun, Pajero és Montero néven is forgalmazott technika négy évvel később első Dakar győzelmet ért, amit végül 12-re sikerült növelni az évek során. Négy generációt élt meg a Pajero, 2021-ben, a 40. születésnapját szűnt meg a gyártása.

Te is vennél egy Pajerót? Akkor nézd meg ezt a használttesztet!
Nissan Patrol
A Nissan Patrol 1951-ben még roppant mód hasonlított a Willys Jeepre, a harmadik generációval, 1980-ban viszont a saját útjukat kezdték el járni. A 2010 óta létező hatodik szériát Japánban és Nigériában a mai napig gyártják.

Suzuki LJ10
A Hope Motor Company rövid ideig gyártott egy apró, 360 köbcentis, kétütemű Mitsubishi motorral szerelt terepjárót 1968-ban. Sorozatgyártás nem lett belőle, ezért a Hope eladta a HopeStar ON360-at a Suzukinak, akik a Mitsubishi motorját lecserélték a sajátjukra és az arculaton is változtattak. Az LJ10-es 1970-ben kezdte meg sikerszériáját és manapság már csak Suzuki Jimnyként ismerjük.
Ha érdekel, milyenek a Jimny különböző generációi közelebbről, akkor ezt a videót se hagyd ki!

Toyota Land Cruiser
A Land Cruiser őse 1954-ben BJ néven kezdett el futni: a japán rendőrségnek készült teherautó alvázzal, 3,4 literes, sorhatos motorral és összkerékhajtással. A megbízhatóságáról híres Land Cruiserek 170 országba jutottak el az Antarktiszt leszámítva minden kontinensre, a legutóbbi verziót 2021 júniusában mutatták be.