A felső osztály hippi busza – Mercedes O319

Közzétéve:
2018-11-15, 16:22

1955-ben a Mercedes bemutatta azt a modellt, ami újraértelmezte a teher- és személyszállítás fogalmát. Az L 319 számos kivitelben készült, köztük kisbusz formájában, ami O 319 néven vált ismertté.

Az 1950-es évekre a „Mercedes” hallatán az első gondolat, ami egy átlag német eszébe jutott, az a személyautó gyártás mesterfoka volt. A luxuslimuzinok mellett próbálkozott haszonjárművekkel is, de a világháború ideje alatt a birodalom utasítására felhagyott a kishaszonjárművek termelésével. A háború után egy jó ideig nem is foglalkozott komolyabban a teherszállítással, de végül ’55-ben bemutatta a mai Sprinter dédapját.

1945 körüli Opel Blitz, vörös, platós, oldalnézet, jobbról
A Mercedes a háború után segített az Opel Blitz-ek tervezésében

1945-től nagyjából 10 évig nem értékesített saját kisméretű haszonautót a német gyártó. Helyette a rivális Opel Blitz típusai fejlesztésével és a 3 tonna önsúlyt meghaladó gépjárművek értékesítésével foglalkozott. Végül az ’50-es évek közepére ráunt saját kínálatának hiányosságára és 1955-ben bemutatta az L 319-t.

2 darab Mercedes-Benz L 319, balra kék platós, jobbra meggypiros furgon, középen munkások
Az L 319 szinte bármilyen felépítménnyel kérhető volt

A Blitz-hez hasonlóan többféle felépítménnyel rendelhető volt, bármit legyártott, amit a megrendelő csak kívánt. Készült dobozos, platós kivitelben, de tűzoltó, mentő, rendőr és közhasznú kisbusz formájában is megjelent.

A 319-est az NSZK-ban 6 éven át gyártották, Teheránba viszont csak 1967-re jutott el a híre, ott egy egész évig sokszorosították. A 4,8 méter hosszú (tengelytáv 2,85 méter), 2,08 méter széles modell súlya főképp a felépítménytől függött. Az 1,6 tonnás 3,6 tonnáig, az 1,8 tonnás 3,9 tonnáig volt terhelhető.

1955 Mercedes-Benz L O 319 mikrobusz, kék és fehér, RM Sotheby’s, oldalnézet, jobbról
Az egyik legnépszerűbb kivitel a kisbusz volt

Motor terén nem volt széles a paletta. A dízelek egy 1,8 literes, 43 lóerős (32 kW) motort kaptak. Ez később 55 lóerőre bővült. A benzinesek valamivel erősebbek voltak, őket egy 1,9 literes, 65 lóerős (48 kW) erőforrással szerelték. Végül az ő teljesítményük is nőtt, egészen 80 lóerőre. Ha részletesebben is érdekel a Mercedes első transzportere, tekintsd meg a videót:

Az egyik legkedveltebb kivitel a mikrobusz volt, amit O 319 néven mutattak be. 1956 és 1968 között készült, megjelenése elvarázsolta a közönséget. Hatalmas oldalablakai és opcionális hajlított tetőüvegei a légiesség érzetét keltették. 8 vagy 10 utas és a sofőr számára volt férőhely, de kérhető volt ennél kevesebb, de kényelmesebb ülésekkel is.

1955 Mercedes-Benz L O 319 mikrobusz, RM Sotheby’s, műszerfal, oldalnézet, balról
Műszerfalán csak a leglényegesebb műszerek kaptak helyet

Visszafogott, mégis dinamikus formaterve és igényesen kialakított beltere nagyban hozzájárult a sikerhez. Műszerfala inkább hasonlított személyautóéra, mint teherautóéra. A kabin felszereltségéhez tartozik a letisztult, műszerfal, a kilincsre emlékeztető kézifék, az elefántfülek és a párnázott műszerfalba szerelt hamutartó.

1955 Mercedes-Benz L O 319 mikrobusz, RM Sotheby’s, motor, oldalnézet, jobbról
10 literes fogyasztása saját korában barátinak számított

A mikrobusz 56 lóerejével (40 kW) 98 km/órás végsebességre volt képes. Legnagyobb terhelhetősége majdnem elérte a 1,5 tonnát. Fogyasztása egész gazdaságosnak számított, 10,2 litert evett városi 100 km-en. A későbbi ráncfelvarrott modellek csak apró módosításokon estek át, azok is inkább az utastérre voltak jellemzőek:

Az L és O 319-esek, mondhatjuk, a Volkswagen hippi busz exkluzívabb, pénzesebb közönsgének szóló változata. Ez a sorozat volt az, ami megindította a kishaszon-gyártást a stuttgarti csillag üzemeiben. Ma a Sprinter, a Vito, Viano és Citan előfutáraként lehet rá tekinteni.

1955 Mercedes-Benz L O 319 mikrobusz, kék és fehér, RM Sotheby’s, hátulnézet
10 literes fogyasztása saját korában barátinak számított

 

A klasszikus autók szerelmesei körében a Mercedes első kisteherautója nagy népszerűségnek örvend, a gyűjtők egyik kedvence. A 2018-as arizonai RM Sotheby’s aukción egy kempingautóvá alakított modell 162 400 dollárért, vagyis majdhogynem 45 millió forintért cserélt gazdát.

További autós hírek

Kukásautó és menetrend szerinti trolibuszjárat ütközött össze még szombaton Milánóban. Elképesztő sebességgel csapódott a kukásautó oldalról a buszba, ami a…

Még mellette sem szívesen parkoltunk volna, hiszen a sofőr – érthető indulatai ellenére – egy igazi dühöngő őrült, aki kezelésre…

Egy román “horror karaván”, az MO-ról lehajtva, a 7-es útra balra kanyaradó sávból, piros lámpánál jobbra kanyarodik. (szerencsére baleset nem…

A beleset-megelőzés, a rendőrség egyik hivatalos facebook oldala és a PoliceHungary YouTube csatorna posztolta ki azokat a jeleneteket egy videócsokorban,…

Kereskedelmi forgalomban várhatóan 2021-ben kapható majd, de valaki már csapatja vele 🙂 A durván 3 hete leleplezett monstrum most közúton…

Kapcsolódó írások

1958 Mercedes-Benz 300d (W189) Adenauer, fekete limuzin, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 06.
1957-ben a Mercedes átdolgozta a W186-os zászlóshajót. A W189-est „Adeanuer” néven is emlegetik, mely utat mutatott a valaha gyártott legkülönlegesebb Mercedes, a 600-as megszületéséhez
2019. május 25.
1963-ban a Mercedes bemutatta a valaha volt legelitebb limuzinját, a W100-ast. A luxus csillagból kevesebb, mint 2800 készült, főbb vásárlói hírességek és diktátorok voltak
2018. október 12.
A ’80-as évek szinte elpusztíthatatlan autója, ami ma is megállja a helyét
Mercedes-Benz, Klasszikus Mercedes, Mercedes-Benz H-osztály, 1934 130 H, 150 H, 1936 170 H, elölnézet
2018. november 14.
Meglepő, de a ma luxusszedánjairól és offroaderjeiről híres német gyártó a ’30-as években próbálkozott farmotoros típusokkal is. Ennek az újításnak az eredménye a rövid életű H-osztály.