Az új kibocsátási normákra vonatkozó szabályozási csomagot sokan nem támogatták, ezért az EU kénytelen volt meghátrálni.
Az Európai Unió még 2022 novemberében jelentette be a járművek kibocsátást szabályozó legújabb normát, az Euro 7-et. Ez a rendszer az eddigieknél jóval szigorúbbra sikerült, ezért sok gyártó, sőt tagország is beleállt.
A Stellantis-csoport vezére konkrétan feleslegesnek nevezte, hiszen szerinte inkább az elektromosításra kéne költenie a gyártóknak az ilyen normáknak való megfelelés helyett. Mások egyszerűen csak túl szigorúnak gondolták, amely komoly drágulást eredményezne az iparban.
Az új autók ára pedig már így is jelentősen megemelkedett az utóbbi időben. Az autógyártók szerint például a városi kisautókat egyszerűen gazdaságtalanná tenné egy ilyen döntés, ezért sok potenciális vásárló nem jutna autóhoz.
Így az autógyártók és 8 uniós ország tiltakozása nyomán enyhítettek a szabályokon az Euro 7 kapcsán. Ennek az egyik legnagyobb lépése, hogy az Euro 7 személyautókra és kishaszongépjárművekre pontosan ugyan az marad, mint az Euro 6 esetében.
A változtatás innentől csak a buszokat és a teherautókat fogja érinteni. Így persze már irreleváns a személyautók számára, de az új szabályok alkalmazását 2025 helyett 2027-re tolják el, míg a nagy teherautók esetében egészen 2029-re.
Ez a gyártóknak jó hír, hiszen így nem lesz jelentős drágulás és az elektromos átállás elől sem von el forrásokat az új szabályozás. Amit innentől érinteni fog a szabályozás a személyautók és kisáruszállítók esetében, az a gumik és fékek részecskekibocsátása.
Az EU miniszeterei jóváhagyták az Euro 7 új, enyhébb változatát, de ez még nem végleges. Még hátra van az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának és a képviselőknek a vitája a kérdéssel kapcsolatban, illetve a tagországokkal is tárgyalni kell.