2022. december 13. | 10:13

Egy globális felmérést végeztek 30 márka több, mint 700 modelljével, amiből érdekes adatok derültek ki.

Egy kutatóintézettel végeztetett vizsgálat során kiderült, hogy melyek azok az autógyártók, akik legtovább tartják meg modelljeiket generációváltás nélkül. A kutatásban jó néhány márkát számításba vettek, ezek jellemzően kínai, amerikai, európai, japán, indiai, koreai, orosz, török és vietnámi autómárkák.

A kutatás alapja a jelenleg is forgalomban lévő járművek, illetve 2022. december és a bemutatásuk közötti időszak. Fontos azonban, hogy ebben nincsenek benne frissítések és faceliftek, csak generációváltás tekinthető új modellnek.

Megnézték az összes most is futó autó életkorát és átlagot vontak a palettából. Így jön ki például, hogy Európában a Stellantis rendelkezik a legöregebb modellekkel, náluk az autók átlag életkora 5,5 év. Ennél fiatalabb például a Mercedes, a Renault, a BMW vagy az Aston Martin, de a kontinens legfiatalabb palettájával büszkélkedhető gyártói mégis a McLaren és a Ferrari.

Globális szinten egyébként még a fiatalabb termékcsaláddal rendelkező gyártók közé tartozik a Suzuki, a Subaru vagy a Honda, viszont a legfiatalabb modellekkel rendelkező gyártók egészen meglepő helyre jönnek.

A kínai Nio és Xpeng mellett a japán Isuzu vezeti a listát. Utóbbi esetében annyi csavar van a dologban, hogy bár palettájuk átlag életkora 2,6 év, nekik mindössze két modelljük van, a D-Max és az MU-X. Emellett az Xpeng csak 4, míg a NIO hat modellel bővíti a listát.

A lista másik végén viszont egészen érdekes gyártók vannak. A második legöregebb palettával rendelkező gyártó a Tesla, akinek átlagosan 7,8 éves modelljei futnak. Ebben sokat segít a 2009-ben bemutatott Model S, ami azóta is gyártásban van kisebb csinosítgatásokkal, de belegondolva a 2015-ös Model X is már 7 éves. A legfiatalabb modelljük a Model Y 2019-ben jelent meg, hamarosan eléri a 4 éves kort.

A legöregebb gyártó pedig talán senkinek sem meglepő, hogy a Lada lett. Tükrözi az Oroszok igénytelenségét, hogy járműpalettájuk életkora 18,9 év, ami rengeteg. Több, mint 10 évvel van lemaradva a második legrosszabbtól, de ez nem véletlen.

Elég nagyot ránt a listán lefelé a Niva, amit 1977 óta gyártanak kisebb módosításokkal, viszont a modern, Renault által megtolt modelleket sem fejlesztik érdemben. Legfiatalabb modelljük a Lada Vesta is már 7 éves, mivel 2015-ben jelent meg.

Emellett persze az orosz gazdaság is egyre rosszabb állapotban van, így ez a szám nem fog emelkedni érdemben egyhamar. Olyannyira ég a ház, hogy nemrég elkezdtek légzsák és ABS nélküli autókat gyártani.

Depositphotos