A cikksorozat előző részében már olvashattál néhány legendás modellről, most pedig további klasszikusok következnek!

40 éves - DeLorean DMC-12

40 évvel ezelőtt született meg a kalandos történetű DeLorean DMC-12. A modell, és maga a márka ugyan mindössze két évig élt, kijelenthető, hogy egy valódi legendát alkottak a Giugiargo által tervezett, fényezetlen, szálcsiszolt, rozsdamentes acéllemezekből álló modellel. 1981 év elején kezdődött a gyártás, ám a cég csődbe ment, és 1982 végén megszűnt. A legyártott példányok egy részét 1983-ban szerelték össze, így készült el összesen 9 ezer darab DMC-12.

DeLorean DMC

40 éves - Škoda Garde/Rapid

A vasfüggöny túloldalán, szintén 40 évvel ezelőtt gördült ki a Škoda gyárkapuján az egyik legmenőbb műfajban játszó, nem sok keleti konkurenssel bíró kupé, a Škoda 120L alapjain épült Garde. Bár a limuzinnal megegyező, szerény menettulajdonságok nem támasztották alá a sportos imidzset, a keleti blokk tucatautói között már az is nagy szám volt, ha egy autó a csapott háta és két ajtaja miatt kicsit is különlegesnek nézett ki. Nem lett népautó: mindössze három éven át készült a Garde, vagy a nyugati piacokon már akkor Rapid néven futó modell, összesen alig több mint 11 ezer példányt gyártottak belőle. 1984-ben megérkezett a Škoda 130 alapú modellfrissítés, a már minden piacon Rapid néven futó változat, amelyből még 33.500 darab készült 1990-ig.

Skoda

30 éves - Bugatti EB110

De most vissza az álomautókhoz, annak is a krémjéhez: a Bugatti 1991-ben alkotta meg a korszakalkotó EB110-et, aminek formatervét nem bízták a véletlenre, és azt a zseniális Marcello Gandinit szerződtették, aki a Lamborghini Miura, Diablo és a Countach vonalait is megalkotta – bár a mester szögletesebb formavilágú tervével elégedetlen cégvezetés végül egy gömbölyített átdolgozást hagyott jóvá. A maga korában többszörösen világrekorder, 3,5 literes, V12-es négyturbós középmotorral szerelt, összkerék-meghajtású szupersportkocsi a gyártási darabszámot tekintve nem váltotta meg a világot: 1995-ig mindössze 139 példányt készítettek belőle. Bár a későbbi utódja, a 16 hengeres Veyron kétségtelenül beárnyékolta az EB110 fényét, egy-egy modell csillagászati árakon (bőven egymillió euró felett) kel el az aukciókon.

Bugatti

30 éves - Mercedes-Benz 500E/E500

Az 500E különlegessége már akkor nyilvánvalóvá vált, amikor kiderült, hogy a típust a Porsche szoros együttműködésével, a sportautó-márka gyárában készítette el a Mercedes. A W124-es kiszélesített kasztnijába beledolgozták a frissen kifejlesztett 5 literes, V8-as motort, hozzáigazították a futóművet és az erőátvitelt, és egy igazi autópályakirályt hoztak létre. A gyártás 5 éve alatt közel 10 500 példány készült a csúcs E-osztályból.

Mercedes

30 éves - Suzuki Cappuccino

A végtelen lóerők világa után következzen egy 30. születésnapját ünneplő, sportos kinézetű törpe. A Cappuccino egy igazi japán kei car, annak minden korlátoltságával és őrületével. Aki kicsinek gondol egy Mazda MX-5-öt, érdemes mellé állítani a Cappuccinót: egy 60 fokos mosásból kihúzott gyapjúpulóver élményével fog megajándékozni. A mini autónak a kei kategóriából fakadóan a motorja is apró: a 657 köbcentis háromhengereshez viszont egy pici turbót is beépítettek, így dinamikusan hajtja a pillekönnyű kasztnit. 1998-ig 28 ezer példányt gyártottak le belőle, amelyből csupán 1100 jutott hivatalosan Európába (érthető módon szinte kizárólag az Egyesült Királyságba).

Suzuki Cappuccino

30 éves - Dodge Viper

A cuki után jön a vadállat: az igazán gonosz tekintetű (és viselkedésű), 8 literes, V10-es fenevad szintén 1991-ben jelent meg. A kezdeti, elképesztően puritán megoldásaival (például nem volt külső kilincs, kulcslyuk, vagy éppen oldalablak, az oldalkipufogók pedig komoly égési sérüléseket okozhattak) egy igazi, kőkemény sportkocsi irányába ment el a gyártó. Bár az egészen 2017-ig tartó gyártás későbbi, négy faceliftet követő verziói sokat finomodtak és kényelmesedtek, az elképesztő erő (400-650 lóerő) és az egész embert kívánó vezethetőség mindvégig megmaradt. Összesen 31 500 Vipert gyártottak 26 év alatt, ami messze elmarad a legnagyobb konkurens, a Corvette számaitól.   

Dodge Viper

20 éves - Lancia Thesis

20 év ugyan elég hosszú idő, ám ha a Thesisre nézünk, nem gondolnánk, hogy már bőven nagykorúvá vált a típus. Bár a formája megosztó, kétségtelen, hogy egy nagytestű autót ilyen légiesen, kecsesen megalkotni már önmagában szép teljesítmény. Emellett a beltér is ritka igényes anyagokból (például igazi fából, magnéziumból, gravírozott üvegből) készült, és számos, saját korában rendkívül innovatív extrával is ellátták, mint a kulcs nélküli indítás, szellőztetett-masszírozós ülések, napelemes napfénytető és adaptív tempomat. Nem hiába választotta a Vatikán is hivatalos pápamobillá akkoriban. A várt sikert ugyanakkor nem hozta meg az olasz limuzin: 2009-ben, összesen mindössze 16 ezer eladott példánnyal fejezték be a gyártását. A Lancia akkori vergődését mi sem mutatja jobban, hogy az utódja a Thema névre átcímkézett Chrysler 300 lett.

Lancia

20 éves - Lamborghini Murcielago

A tipikus poszterautó is 20 éves lett idén. Korának egyik, ha nem éppen a legmenőbben kinéző autója viszont talán sosem érte el azt a körülrajongást, mint az elődje, az Audi-korszak előtt készült legendás Diablo. A Murcielagóba épített őrületes, 6,2 vagy 6,5 literes V12-esek 571 és 670 közötti lóerőt teljesítenek, hangjuk instant libabőrt okoz. 2001 és 2010 között 4 ezer példányt gyártottak le a szupersportkocsiból.

Lamborghini