Eleinte az elektromos autók vásárlóit leginkább a hatótáv kérdése aggasztja. Az angolok csak a „range anxiety” kifejezéssel jelölik azt az aggasztó, nyomasztó érzést, amely azzal kapcsolatban alakul ki a felhasználóban, hogy nem lesz elegendő töltés az autójában ahhoz, hogy elérjen hazáig vagy a következő töltőállomásig.

Emellett az akkumulátorok valós élettartama is komoly aggályokat vet fel. Mivel a mobiltelefonok, tabletek és laptopok használata során az tapasztalható, hogy idővel ezen eszközök akkuinak hatékonysága lecsökken, így jóval sűrűbben kell tölteni őket. Szóval van ok az aggodalomra az elektromos autókban dolgozó akksik élettartamával kapcsolatban? Nos, a jó hír az, hogy az EV-kben található cellák lényegesen tartósabbak, mint azt az ember gondolná. Ráadásul egy kis odafigyeléssel még tovább életben tarthatod az egységet.

A hatótáv-para után a legkomolyabb aggodalmat az akkumulátorok élettartama jelenti azok számára, akik fontolgatják, hogy elektromosra cserélik a belső égésű motorral szerelt kocsijukat. Idővel, a használat következtében minden akksi hatékonysága romlik. Vagyis következésképpen ahogy korosodnak, úgy csökken az autó hatótávolsága is. Emellett az akkumulátor-technológia nem egy olcsó mulatság, így előfordulhat, hogy mire esedékessé válik az akkupakk cseréje, addigra az új egység lényesen többe fog kerülni, mint amennyi a teljes autó értéke. Éppen ezért vesznek a legtöbben új mobiltelefont is ahelyett, hogy kicseréltetnék a régi kipurcant akkumulátorát.

Ám vannak olyan trükkök, melyek segítségével megnövelhető az EV-k akksijának élettartamát, azaz hosszabb ideig megőrizhetjük a hatékonyságukat. Bár a teljesítmény idővel romolhat, végső soron a celláknak még 350 ezer kilométer megtétele után is biztosítaniuk kell a kapacitásuk legalább 70 százalékát.

Miért csökkenhet az akku teljesítménye?

Az akkumulátor-technológia folyamatos fejlődése révén egyre kevésbé jelent problémát a teljesítmény visszaesése. Ugyanakkor még a legmodernebb lítium-ion cellák esetében is előfordulhat, hogy idővel veszítenek a hatékonyságukból. Ebben számos tényező játszik szerepet. Minden bizonnyal a legjelentősebb ezek közül a felhasználási ciklusok száma és a töltés jelenti. A cellák gyakori lemerítése, majd teljes feltöltése idővel károsíthatja az akkumulátor azon képességét, hogy biztosítsa az optimális energiatárolást – ezért a gyártók általában azt javasolják, hogy csak 80 százalékig töltsük az akkumulátort, és soha ne engedjük, hogy teljesen lemerüljön.

A teljesítményvesztésben a gyorstöltés is közrejátszik, hiszen így nagyobb mennyiségű elektromos energiát vezetünk a cellákba, amely rövid idő alatt számottevően magasabb hőmérsékletet generál az akkumulátorban. A cellák folyadékhűtése segít enyhíteni ezt, de ha folyamatosan gyorstöltőt használva töltjük az akkut, akkor ez az extrém hőterhelés károsítani fogja a lítium-ion egységet. Ennél lényegesen kevésbé extrém módon, de a melegebb éghajlaton használt autók esetében is – ha csak igen kis mértékben is - nagyobb teljesítménycsökkenés tapasztalható, mint a hűvösebb körülmények között üzemelő kocsiknál.

Hogyan óvhatom meg az elektromos autóm akkumulátorát?

Az egyik legbiztosabb módja, hogy megóvjuk a cellákat, ha gondosan odafigyelünk és körültekintően kezeljük az akkumulátor töltését és kisütését. Ez egy ideálisan működő világban azt jelentené, hogy megpróbáljuk elkerülni, hogy az energiaszint 20 százalék alá csökkenjen, és sosem töltjük túl 80 százaléknál. Ugyanis az akksik efölött az érték fölött melegszenek fel a leginkább, ez pedig károsítja a cellák érzékeny kémiai egyensúlyát.

Szerencsére a legtöbb EV esetében már adott a lehetőség, és beállíthatjuk a töltéshez kapcsolódó paramétereket. Így lehetőségünk van előre meghatározni, pontosan mennyi energiát szeretnénk a cellákba pumpálni. Ugyanakkor arra is érdemes odafigyelni, hogy sose merítsük le teljesen az akkumulátort. A legtöbb villanyautónál már a mérnökök előre gondoskodtak róla, hogy mindig maradjon egy minimális energiamennyiség a cellákban, még akkor is, ha ez már nem elegendő ahhoz, hogy a kocsi önerőből megmozduljon. Ám azt is érdemes elkerülni, hogy egy hosszabb ideig történő egyhelyben állás során az összes töltés elillanjon az akkuból.

Ha már a töltésnél tartunk, érdemes minél ritkábban használni a DC, vagyis egyenáramú gyorstöltőket. Bár ezek kiválóan alkalmasak arra, hogy hosszabb utak alkalmával gyorsan nagyobb mennyiségű energiát juttassunk az akkumulátorba, ám a gyorstöltők tempójának mellékhatásaként számolnunk kell a lítium-ion részecskéket károsító megnövekedett hőmérséklettel is.

Ha az autót extrém hőmérsékleti körülmények között használjuk, célszerű minden esetben töltőre tenni, amikor nem használjuk. Ám ekkor is csak maximum 80 százalékig töltsük az akksit. Ily módon az akkumulátor hőkezelési rendszere tovább dolgozhat, és segít fenntartani a cellák optimális hőmérsékletét, ami a tartósság növelése szempontjából kulcsfontosságú.

És természetesen az is befolyásolja az elektromos autó akkumulátorának élettartamát, hogy hogyan használod, hogyan vezeted a kocsit. Akárcsak a gyorstöltés, a hirtelen lemerítés/kisütés is károsíthatja a cellákat, ami idővel teljesítmény-visszaesést, vagyis a hatótáv csökkenését eredményezheti. Így minél gyorsabban vezetsz és minél inkább kiélvezed az EV-k védjegyének számító azonnali nyomaték nyújtotta előnyöket, annál nagyobb hőt generálsz az akkumulátorban. Szóval, ha szeretnéd minél tovább megőrizni az akksid teljesítményét, szerencsésebb egy könnyed, egyenletesebb vezetési stílust választani a közlekedéshez.

Mi a helyzet a garanciával?

A gyártók is tisztában vannak azzal, hogy a potenciális EV-vásárlókat eltántoríthatja a lehetőség, hogy az elektromos kocsi akkumulátora idő előtt megadhatja magát, ami egy roppant drága szervizelést eredményezhet. Az igazság az, hogy megfelelő használat esetén a legtöbb modern lítium-ion egység valószínűleg az autó teljes élettartama alatt képes ellátni feladatát. Ám ennek ellenére a legtöbb cég külön, kiterjesztett garanciát vállal az akkucsomagra.

A legtöbb gyártó általában 3 év vagy 100 ezer kilométer garanciát vállal az autójára. Ám az EV-k akkumulátorai esetében jóval nagyobb intervallumot fed le a jótállás. Például az Audi, a BMW, a Jaguar, a Nissan és a Renault is 8 év vagy 160 ezer kilométer, míg a Hyundai 200 ezer kilométer szavatosságot vállal a cellákra. A Tesla ugyancsak 8 év garanciát ad, ám kilométerre vonatkozó megkötés nélkül (kivétel a Model 3 esetében, ahol 192 ezer kilométer a limit). Ha ebben az időszakban a maximális teljesítmény 70-75 százalék (gyártója válogatja) alá esik, az automatikusan egy garanciális akkucsomag-cserét jelent.

Ha szeretnél Teslát venni, akkor keresd fel a mah-ev.hu weboldalt! Mudri Dániel készséggel áll rendelkezésedre telefonon vagy e-mailben (+36-20-366-3447, daniel.mudri@mahzrt.hu).