2020. december 07. | 16:17

Elég nagy a szórás az EV-k EPA szabvány által becsült és a való életben mért teljesítménye között.

Jelen pillanatban az elektromos autókkal kapcsolatos egyik – ha nem a – legfontosabb kérdés, hogy mekkora távolságot képesek megtenni egyetlen feltöltéssel. Ez számos tényező függvénye, mint például a sebesség, a környezet hőmérséklete, a domborzati viszonyok, a forgalom vagy éppen a sofőr vezetési stílusa. Éppen ezért az olyan szabványok, mint az EPA vagy a WLTP szerint mért hatótávolságok sokkal inkább egy becsült adatoknak tekintendők, hogy mit várhatnak a majdani tulajdonosok egy-egy EV-től, többnyire ideális körülmények között.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a valóságban nagyon eltérő eredményeket produkálnak az elektromos autók azzal szemben, amit az egyes szabványok a tesztek során megállapítanak. Éppen ezért az InsideEVs oldal elkészítette a saját hatótáv-tesztjét, ahol konstans 110 kilométer/órás tempónál mérték meg, mit teljesítenek a villanykocsik. 

Gyorsan leszögezem, ez sem tekinthető egy tökéletes, minden tényező figyelembevételével lefolytatott kísérletnek. Ugyanis az olyan körülményeket, mint a hőmérséklet, a szélerősség és a forgalom az InsideEVs csapata sem képes befolyásolni. Például egy 5 Celsius fokos hőmérséklet-különbség már érezhető fogyasztásbeli eltérést eredményez. Ettől függetlenül a minél objektívebb, lehető legalaposabb összehasonlításra törekedtek.

Ezek a 110 kilométer/órás tempónál elvégzett hatótávolság-tesztek már csak olyan szempontból is hasznosak, hiszen így még több adat áll a potenciális vásárlók rendelkezésére, hogy eldönthessék, melyik EV-t is válasszák.

Ezek a teszteredmények modellenként

1. 2019 Tesla Model 3 Long Range, Dual Motor

A Long Range kivitelű Tesla Model 3 jelen pillanatban az egyik leghatékonyabb EV, ami elérhető a piacon. Az 518 kilométeres EPA-hatótávval szemben a 110 kilométer/órás teszt során 467 kilométert volt képes megtenni egyetlen feltöltéssel. Ez azt jelenti, hogy 100 kilométer alatt átlagosan 14,6 kilowattóra energiát fogyasztott.

2. 2020 Porsche Taycan 4S

A Taycan-család belépő szintű modellje, amelyben egy 79,2 kilowattórás akkucsomag dolgozik. A Taycan Turbo, valamint a Turbo S esetében azonban már 93,4 kilowattórás akkupakkot helyeztek el a kocsiban.

Az InsideEVs próbáján a Taycan jó alaposan túlszárnyalta a 326 kilométeres EPA-hatótávot, ugyanis 447 kilométert sikerült kipréselni belőle. Ez pedig 37 százalékos eltérést jelent. Mindössze két másik autó tudott az EPA által meghatározott hatótávjához képest pozitív eredménnyel zárni: a BMW i3 REx és a Hyundai Ioniq. Ám ez a két modell nem tudott számottevő előrelépést produkálni, míg a Taycan 121 kilométerrel teljesítette túl a hivatalos adatokat.

3. 2020 Tesla Model Y Long Range, Dual Motor

Akárcsak a Model 3 esetében, a Model Y is kevesebbet futott egy töltéssel, mint az EPA által megadott hatótáv. Az előzetes 508 kilométeres értéktől mintegy 12,6 százalékkal tudott kevesebbet futni. A 444 megtett kilométer azt jelenti, hogy 100 kilométer alatt 16,2 kilowattórát fogyasztott a kaliforniai villanyautó.

4. 2020 Hyundai Kona Electric

A 2020-as Hyundai Kona Electric esetében a jelenleg kapható egyik legnagyobb hatótávot teljesítő EV-vel találkozhatunk. A 64 kilowattórás akkucsomag az EPA mérések alapján 415 kilométer megtételéhez elegendő energiát biztosít. A teszt alkalmával ennél 7,8 százalékkal alacsonyabb eredményt sikerült elérni, 383 kilométert futott a Kona egyetlen feltöltéssel, illetve 15,9 kilowattórát fogyasztott 100 kilométeren.

5. 2020 Chevrolet Bolt EV

A Chevy 2020-ra 60-ról 66 kilowattórára növelte a Bolt akkupakkjának méretét. Ennek köszönhetően a Bolt rendelkezik a Tesla modelljei utáni legnagyobb EPA által mért hatótávval. Igaz, elméletben csak 2 kilométerrel tud többet, mint a Hyundai Kona EV, ám az InsideEVs tesztje alapján a valóságban a dél-koreai autó teljesít jobban. Egy töltéssel 364 kilométert tudott megtenni, és 100 kilométerenként 18,3 kilowattórát fogyasztott.

6. 2020 Nissan Leaf SL+

A 2020-as Nissan Leaf SL+ 62 kilowattórás akkucsomagja az EPA adatai alapján 346 kilométeres hatótávval rendelkezik. A kísérlet során a folyamatos 110 kilométer/órás tempó mellett a Leaf SF+ ennél 11,6 százalékkal tudott kevesebbet. Egy feltöltéssel 306 kilométert futott, és 18,3 kilowattórát fogyasztott 100 kilométer alatt.

7. 2019 Audi e-tron

A 2019-es Audi e-tron EPA szabvány szerint 328 kilométerre képes egy feltöltéssel, amit egy 95 kilowattórás akkupakk biztosít, ebből 83,6 kilowattóra hasznosítható. Az Audi 2021-re ezt felemeli 86,5 kilowattórára. Ennek, valamint néhány hatékonyságnövelő frissítésnek köszönhetően az EPA hatótáv már 357 kilométeres lesz.

Ugyanakkor a teszten 302 kilométert tudott megtenni, a fogyasztása pedig 27 kilowattóra volt 100 kilométerenként, ami toronymagasan a legkevésbé hatékony eredmény a vizsgált autók összevetésében.

8. 2019 BMW i3s BEV

2019-ben a BMW i3 akkupakkját 33,2-ről 42,2 kilowattórára növelték, ennek eredménye a 246 kilométeres EPA hatótáv az i3 BEV kivitel esetében. Ám a teszten ennél majd’ 20 kilométerrel kevesebbet, 227 kilométert teljesített egyetlen töltéssel. Ami az energiafelhasználást illeti, a bajor villanyautó 17,3 kilowattórát fogyasztott 100 kilométer alatt.

9. 2015 Chevrolet Spark EV

Az egyik leggyengébb eredménnyel a 2015-ös Chevrolet Spark zárta a tesztet. A 19 kilowattórás akkupakk elméletben 132 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, ám a valóságban ennél 23,5 százalékkal kevesebbet, mintegy 101 kilométert tudott megtenni egyetlen feltöltéssel.

10. 2018 Smart Electric Drive

Egyértelmű, hogy a 2018-as Smart Electric Drive kifejezetten városi használatra lett kitalálva. Az akkucsomag 17,6 kilowattórás, és az EPA 92 kilométeres hatótávot jelöl meg a modell esetében. Így nem meglepő, hogy a teszt során minegy 11 százalékkal kevesebbet, 82 kilométert futott egy töltéssel.

11. 2020 Hyundai Ioniq Electric

A 2020-as Hyundai Ioniq mindössze egy 38,3 kilowattórás akkucsomaggal rendelkezik, ám rendkívül hatékony energiafelhasználása révén az EPA szabvány szerint 274 kilométeres hatótávra képes. Ráadásul a lefolytatott próbák során azon három modell közé tartozott, amely jobb eredményt tudott felmutatni, mint a hivatalos mérési adatokban megjelölt. Emellett az Ioniq bizonyult a leghatékonyabbnak fogyasztás szempontjából is, hiszen 13,8 kilowattot fogyasztott 100 kilométer megtétele során.

 

12. 2020 MINI Cooper SE

A 2020-as MINI Cooper SE 32,6 kilowattórás teljesítményéből 28,9 kilowattórát használhatunk, ami EPA szabvány szerint 177 kilométer megtételére elegendő. Az InsideEvs csapata egy ehhez nagyon közeli eredményt ért el. Az elektromos MINI 174 kilométeres hatótávot teljesített, 16,8 kilowattóra/100 kilométeres fogyasztási érték mellett.

+1 érdekesség: 2020 BMW i3s REx

A hatótávnövelővel felszerelt 2020-as BMW i3 REx ugyanazt a 42,2 kilowattórás akkucsomagot használja, mint a tisztán elektromos kivitel, ám a hatótávnövelésért felelős motor csak akkor kapcsol be, amikor az akksi töltöttsége 6,5 százalék alá csökken, így a rendelkezésre álló energia mindössze 93 százalékával gazdálkodhatunk. Mivel a range extender mintegy 120 kilogrammos súlytöbbletet jelent, ez a hatótávon is érezhető.

A teszt során az i3 REx pontosan ugyanolyan eredményt produkált, mint az EPA által meghatározott hatótáv, míg a fogyasztás 100 kilométerenként 17,7 kilowattórára jött ki.

Elektromos autót vásárolnál? Ne habozz tovább, és keresd fel a Magyar Autókereskedőház Zrt. kollégáit telefonon (+36203663447) vagy e-mailben!