Az autóvezetés korábban jobbára csak funkcionális tevékenység volt, a járműveket csak az A-ból B-be eljutáshoz használtuk. A technológia fejlődésével és térnyerésével azonban minden megváltozott. Az autóipari innováció gyakorlatilag határtalan keretekkel rendelkezik, hiszen a mérnökök folyamatosan feszegetik a lehetséges határokat. A következő összeállításban 8 olyan autós funkcióról olvashatsz, aminek az előszelét már érezni lehet, és akár a következő 5 évben az alapfelszereltség részévé válhat.

8. Kiterjesztett valóság alapú műszerfalak

A kiterjesztett valóság technológiát használó head-up-display kijelzők néhány autógyártónál már megjelentek. A 2021-es Mercedes S-osztály esetében például úgy, hogy a rendszer a kijelzőre vetíti a háromdimenziós instrukciókat, amellyel már egészen úgy érezheti a sofőr, mintha valóban az utcán lebegnének a nyilak és egyéb jelzések.

Az év elején például a Panasonic minden eddiginél fejlettebb megoldással rukkolt elő. A japán vállalat rendszerének említésre érdemes tulajdonságai közé tartozik a kristálytiszta képet biztosító 4K felbontás, a sofőr fejmozgását követő technológia, valamint az egyenetlen felületű utakon hasznosnak bizonyuló rezgésszabályzó. A berendezés segít a gyalogosok, kerékpárosok és mozgó tárgyak felismerésében, az autópályára történő besoroláskor, illetve a szabad parkolóhelyek felfedezésében.

A technológia számos előnye mellett sokan azt emlegetik hátrányként, hogy a sofőr előtt megjelenő információk elvonják a figyelmet a vezetésről, így akár balesetveszélyesek is lehetnek.

7. Járművek közti (V2V) kommunikáció

A jövő egyik leghasznosabb újítása lehet ez a rendszer, amelynek működése látszólag egyszerű: a járművön található különféle szenzorok úgymond felmérik a terepet, majd nagy sebességű és kis késleltetésű 5G technológiát használnak az egymás közti információmegosztásra, több kilométeren át. A szakértők előrejelzése szerint amint működésbe lép az 5G technológia egyes autókban, a világszerte több mint 1,3 millió halálesetet és 50 millió sérülést okozó balesetek száma minden bizonnyal csökkenne.

Járművek közti (V2V) kommunikáció

Képzeld csak el, hogy valamilyen oknál fogva áthajtasz a piroson. Aggodalomra semmi ok, hiszen a felokosított autód jeleket küld a veszélyről a többi közlekedőknek, sőt az automatizált rendszer akár még fékezhet is helyettük.

6. Külső légzsákok

Vezető- és utasoldali légzsák ma már egy alsó kategóriás személyautóban is alapfelszereltség, az ezredforduló óta már a legtöbb vásárlónál fontos szempont, hogy járműve rendelkezzen ilyen berendezéssel. 30-40 évvel ezelőtt viszont még az is világszenzációnak számított, ha a sofőrnek jutott ebből a kivételes konstrukcióból. A 2021-es Mercedes S-osztály a világ első olyan autója, mely a hátsó üléseken utazók számra olyan légzsákokkal van felszerelve, amelyeket az első ülések hátuljába helyeztek el. A Mercedes új biztonsági funkciója a gyerekülésekhez is alkalmazkodik, így kicsik és nagyok számára egyaránt védelmet nyújt.

Külső légzsákok

Napjainkban néhány gyártó a külső légzsákok koncepcióját teszteli, mely jelentősen csökkentené a járművek ütközéséből eredő behatásokat, és a gyalogosokat is védené a súlyosabb sérülésektől.

5. Energiatároló karosszériaelemek

A környezetvédelmi szempontból kritikus célok elérése érdekében egyre inkább előtérbe kerülnek az alternatív meghajtású járművek. A hibrid és elektromos autók számos előnye mellett az egyik gyakran ismételt hátrány, hogy az akkumulátorok túlságosan nehezek és rengeteg helyet foglalnak el. Nos, a probléma hamarosan a múlté lehet, hiszen a gyártók speciális karosszériaelemeket tesztelnek, melyek energiatároló képessége feleslegessé teheti az akkumulátorok használatát.

Külső légzsákok

4. Biometrikus alapon nyitható autók

Az egyik legbosszantóbb eset, ha nem találod a kocsikulcsot, vagy éppen bezártad azt az autóba. Ezektől a kellemetlen pillanatoktól szabadíthat meg az úgynevezett biometrikus azonosítási lehetőség, amihez elegendő a tulajdonos ujjlenyomata, adott esetben az arca is elég lehet a jármű kinyitásához.

Biometrikus azonosítás

Egy friss jelentés szerint 2025-ig évi 11%-kal növekedhet a biometrikus alapon nyitható járművek aránya a világpiacon.

3. A sofőr egészségének megfigyelése

Az okosórák és a sportolók testére erősít fitneszövek képesek figyelni az egészséggel kapcsolatos adatokat – miért ne tudnának ilyet az autók is? A gyártók már tesztelik a beépített szenzorokkal ellátott biztonsági öveket és kormánykerekeket, melyek nyomon követhetik a sofőrök létfontosságú egészségügyi funkcióit. A fejlettebb rendszerek akár az adott jármű helyadatait is megoszthatják majd a mentőkkel, akik így gyorsabban siethetnek a bajba jutott autósok segítségére.

Utas egészségének ellenőrzése

2. Automatizált diagnosztika

A General Motors és a Toyota is dolgozik egy olyan intelligens diagnosztikai rendszer kialakításán, mellyel a járművek önállóan tudják azonosítani a műszaki meghibásodásokat. Ezt követően az autók megkeresik a legjobb elérhető megoldásokat, adott esetben időpontot is tudnak foglalni a legközelebbi szervizbe.

Autmoatizált diagnosztika

1. Teljesen önvezető autók

A Toyota tavaly év elején közzétett becslései szerint még nagyjából 20 évet kell várni a teljesen önvezető autók elterjedésére, de vannak, akik ennél jóval optimistábbak. A technológiával kapcsolatos legfőbb aggodalom, hogy az emberi interakció hiányában, csak a mesterséges intelligenciára hagyatkozva nem csökken a balesetveszélyes helyzetek száma. Elon Musk, a Tesla vezetője például sokkal hamarabb szeretné elérni ezt a szintet.

Ha szeretnél Teslát venni, akkor keresd fel a mah-ev.hu weboldalt! Král Ádám (adam.kral@mahzrt.hu) készséggel áll rendelkezésedre telefonon (+36-20-666-8888) vagy e-mailben.