2019. március 16. | 11:00

A két magyar overlander elérte úticélját, Szingapúrt, és már a következő kalandot tervezik

Fordító: Hajdu Balázs

Két magyar kalandor, Evelin és Ferenc Budapestről Szingapúrba saját autójukkal indultak útnak. Ha tudni szeretnéd, milyen megpróbáltatásokon mentek keresztül, olvasd el a korábbi írásokat, melyeket a cikk alján megtalálsz!

Evelin és Ferenc beszámolt a legújabb történésekről:

Be kell vallanom, hogy amikor beléptünk Malajziába, eszembe jutott, hogy hamarosan véget ér a kirándulásunk. Olyan volt, mintha már elértünk volna valamit, miközben utazásunk célpontja, Szingapúr felé tartottunk.Úgy érzem, nem fedeztük fel eléggé Malajziát. Jártunk Kuala Lumpurban, a Cameron-fennsíkon, a nyugati partvidéken. Akadályozó tényezőnek bizonyult az esős évszak, így inkább nem merészkedtünk terepre.

Az egyik legérdekesebb napunkat a Malajziai Autószalonon töltöttük, ahol találkoztunk a Toyota marketing csapatával, illetve Cliftennel, egy másik autós túrázóval. Ő egy nagyon tapasztalt utazó, a Volkswagen T2-esével keresztülutazta Ázsiát és Európát, most pedig a következő túráját tervezi. Reméljük összehoz még bennünket a sors, nagyon jót beszélgettünk vele.

Hogyan tudsz bejutni Szingapúrba a saját járműveddel?

Ahogy megérkeztünk Malajziába, elkezdtem utánanézni a szingapúri előírásoknak. A kínai és laoszi kalandunk után azt gondoltam, hogy a küldetés nagyjából a lehetetlennel egyenlő. Szerencsére Jo és Richard elvégezték a munka nehezebb részét. Kiderült, hogy nem is bonyolult, sőt nem is költséges a történet.

Hogyan juss be olcsón és egyszerűen Szingapúrba?

A legjobb választás Johor. Johor Bahru egy nagyváros, Malajzia déli részén. Ez a legforgalmasabb szingapúri határátkelő. 

A folyamat leírása lépésről-lépésre:

  1. Vedd fel a kapcsolatot a Szingapúri Automobil Szövetséggel, és közöld velük a határátlépés megközelítőleges időpontját. A mi kapcsolattartónkat Bernicenek hívták, ő volt az egyik legkedvesebb, legsegítőkészebb ember, akivel az egész túra alatt találkoztunk. 
  2. Pár nappal a konkrét behajtás előtt, busszal vagy vonattal el kell menni az Automobil Szövetséghez. Ott elintézed a biztosítást és a szárazföldi behajtási engedélyt. 
  3. Menj vissza Johorba, ahol az autót hagytad, és a hídon keresztül behajthatsz Szingapúrba. Csúcsidőben némi várakozásra kell számítani. A határőrök rendkívül profik és udvariasak.

Egy dologra még érdemes figyelni: a maláj oldalon be kell gyűjteni a törvényes áthaladáshoz szükséges pecsétet. 

Íme az e-mail, amit Bernicétől kaptam: 

Gépjármű szállítás Szingapúrból Európába

Az utazás előtt semmit nem tudtam a szállítás körülményeiről. A túra során nem voltunk benne egészen biztosak, hogy majd a végén szeretnénk-e visszaküldeni az autót Európába, ám az összes körülményt figyelembe véve (személyes és anyagi tényezők) a szállíttatás mellett döntött. 

Még Laoszban jártunk, amikor elkezdtem begyűjteni a szállítmányozók elérhetőségeit. Ekkor még nem tudtuk, hogy be tudunk-e jutni Szingapúrba, így két kikötő is szóba került: 

  • Port Klang Malajziában 
  • Port of Singapore

A Google segítségével rákerestem a szállító cégekre, és legalább 20 embernek írtam üzenetet, hogy véleményeket kapjak róluk. Vegyes visszajelzéseket kaptam. Néhány vállalat úgy kezelt bennünket, mintha a szállítmányozásban használt kifejezések és rövidítések az általános ismeretek közé tartoznának. Voltak olyanok, akik más cégekhez irányítottak, mások rögtön közölték a tarifákat, melyek 1800 és 4200 dollár között mozogtak. 

Innentől válik igazán trükkössé a dolog, ugyanis három fő költséggel kell számolni: 

  • Helyi költségek a kiinduló pontnál (papírmunka, vámok, kezelési költség)
  • A konkrét szállítási költség
  • Helyi költségek a beérkezési pontnál (papírmunka, vámok, kezelési költség)

A helyi költségeket a legnehezebb kiszámítani, hiszen bármiért és akármiért is külön díjat számolnak fel. Egy darabka papír is többszáz dollárba kerülhet, pénzt kérnek a tárolásért is, ezért ekkora a különbség a tarifák között. Nálunk 3000 dollár jött ki a Szingapúr és Rotterdam közti szállításra. Őszintén szólva, reméltem, hogy kicsit olcsóbban megússzuk. Végül nem volt semmi problémánk a szállítással, így elégedett lehettem.

A legfontosabb dokumentum a fuvarlevél. Ez az egyetlen papír amit kapsz arról, hogy pontosan hova és mikor szállítják a járművet. Egy ajánláson keresztül sikerült kapcsolatba kerülnöm a szingapúri Tandem Global Logistics céggel. Csak ajánlani tudom Rachel Lim kapcsolattartót, akit a rachel.lim@tandemgloballogistics.com.sg  címen érhettek el. Biztosan állíthatom, hogy pár órán belül válaszolni fog.

Amikor becsukták a szállítókonténer ajtaját, az egy érzelmes pillanat volt. Nagyon rossz volt látni, hogy elszakították tőlünk azt a járművet, mely fél évig az otthonunk volt. Ekkor éreztük, hogy a kaland valóban véget ért.

Nem szeretnék olyan közhelyeket puffogtatni, mint „életre szóló élmény volt”, vagy életünk utazása”, esetleg életünk legjobb fél éve”, vagy „a legjobb dolog, amit eddig tettünk”. Pedig mindegyik igaz lenne. Összesen 13 országon mentünk keresztül, és közel 33000 kilométert tettünk meg.

Néhány statisztikai adat a Budapestről Szingapúrba tartó autós utazásról

  • 169 nap
  • 33 000 kilométer
  • 13 ország
  • 3 698 liter gázolaj
  • 2 887 Euró (912 000 HUF) üzemanyagra 
  • 7 alkalommal jártunk szervizben 
  • NULLA defekt
  • 3 pár elveszített papucs
  • Egyéb elveszített tárgyak: drón, kemping grill, vizespalack 
  • Két alkalommal akadtunk el
  • Két alkalommal segítettünk másik járműnek
  • 1 megmentett bárány
  • Számos megetetett kutya
  • Aggodalomból nem volt sok
  • Számtalan nagyszerű emberrel találkoztunk 
  • Legnagyobb magasság: 4 800 méter
  • Legkeményebb nap: Mongólia, Bayankhongor felé
  • Legszebb hely: Tusheti Nemzeti Park, Georgia vagy a Cuoka, Kínában
  • Legjobb kemping: tengerparti vadkemping Thaiföldön 
  • Legjobb kaja: Kína
  • Legjobb sör: Laosz
  • 3 kígyó
  • 1 skorpió
  • Túl sok pók
  • 2 TB videó és kép

A következő kaland?

Most, hogy újra itthon vagyunk, kezdünk visszatérni a normál kerékvágásba. Dolgozunk, találkozunk a barátainkkal és a családunkkal, konditerembe járunk és hasonlók. Már elkezdtük tervezni a következő kalandot. Még nem tudjuk, mikor és hogyan, vagy milyen autóval, de szeretnénk nekivágni a Pánamerikai Autópályának, egészen Alaszkától Ushuaiaig. A tavalyi tapasztalatokkal a zsebünkben a következő utazás sokkal könnyebb lesz.

Az írás március 7-én került publikálásra.

A Budapest-Szingapúr overlanding-sorozat eddigi részei: