A tanulmányautók egyik fénykora a ’90-esévek voltak. Ebben az időszakban számtalan modell tűnt fel az autószalonokon, amik aztán sosem kerültek a gyártósorra. Közéjük tartozik az 1992-ben bemutatott futurisztikus olasz kisbusz, az Italdesign Columbus is.

Italdesign, Columbus, 1992, tanulmányautó, nyitott ajtókkal, oldalnézet, felülről, balról

Nevét a híres olasz hajós, Columbus Kristóf ihlette. Az elnevezés tisztelet állít a felfedezőnek, aki pontosan 500 évvel az autó bemutatása előtt fedezte fel Amerikát. A gép teste is inkább egy hajóra, mintsem autóra emlékeztet.

 Italdesign, Columbus, 1992, tanulmányautó, műszerfal, oldalnézet, balról

A szénszálas karosszéria a sofőrön kívül 6 utas számára nyújtott volna helyet. 5 literes, V12-es BMW motorja a kormányos ülése alatt helyezkedett el –akárcsak a Toyota Privea esetében. Egyedi megoldás volt, hogy a kormány az autó jobb vagy bal oldala helyett a műszerfal közepén helyezkedett el, amihez egy 5 sebességes kézi kormányváltó kapcsolódott. Legnagyobb sebessége 210 km/óra volt. Négykerék-hajtást és 20 hüvelykes kerekeket kapott.

Italdesign, Columbus, 1992, tanulmányautó, tervrajz, oldalnézet, balról

3820 mm-es tengelytávja lehetővé tette, hogy a 6 utas kényelmesen elférjen. Szórakoztatásukért 6 darab VHS lejátszó felelt, melyek mindegyikéhez egy egyéni monitor csatlakozott. A beltér magassága is bőven kielégítő volt, az autó orrában még magasabb volt, mivel a sofőr magasabban ült utasainál, jobban kilásson.

Italdesign, Columbus, 1992, tanulmányautó, szürke, hátul nézet

A tanulmány végül nem valósult meg, mivel formaterve túlságosan bizarrnak bizonyult még a ’90-es években is. Emellett mérete és V12-es motorjának fogyasztása sem szolgálta volna a nagycsaládos autózás kényelmeit. A Columbus kimagaslott korának prototípusai közül, számos megjelent kisbusz alapjául szolgált.