A leggyorsabb zsákutcák – TOP Corvette tanulmányautók, 1. rész

Közzétéve:
2018-11-30, 16:28

Az 1963-as Corvette Sting Ray publikálása után bemutatok nektek négy Corvette tanulmányautót, amik jó ötletnek tűntek, de mégsem jutottak el a gyártósorra

A Chevrolet Corvette 1953-ban kezdte pályafutását a C1-es modellel. A kétszemélyes sportautó nagy sikernek örvendett, háromféle V8-as és egy féle soros hathengeres motorral szerelték. Kérhető volt három- és négysebességes kézi és kétsebességes Powerglide váltóval.

Chevrolet Corvette C1, kék, oldalnézet, jobbról
A C1 3,9 literről 6,2-ig volt bővíthető

A C1-est 1962-ig gyártották, rá egy évre megjelent a második generációs modell, mely eleinte hátul osztott ablakos volt. A C2 Sting Ray mára az amerikai életérzés egyik jelentős részévé vált, a klasszikus autók szerelmeseinek egyik kedvenc darabja.

Chevrolet Corvette 2014, kék, oldalnézet, jobbról, felülnézet
2014-ben jelent meg a C7, a jelenleg legújabb Corvette. A 8. generáció 2019-re várható.

A Corvette jelenleg hetedik generációját éli. Az elmúlt 65 évben számtalan mechanikai és kényelmi felszereltséggel volt kérhető. Ezek tökéletesre való fejlesztése természetesen nem valósulhatott volna meg tanulmányautók elkészítése nélkül. Bemutatok nektek 5 olyan Corvette prototípust, amik nélkül a mai C7 bőven csak saját árnyékában kullogna.

1964 CERV II

1964 CERV II, Chevrolet Corvette tanulmányautó, kék és fehér, oldalnézet, balról

Az 1960-as évek elején a General Motors elismerte, hogy be kell fektetniük a középmotorok fejlesztésébe, ha lépést akarnak tartani a nagyokkal. Ekkor mutatta be a Ferrari a 248 SP és a Ford a GT40-es modellt. A két sportautóra a Chevrolet egy Corvette-el kívánt válaszolni, ami a CERV II tanulmányautó formájában testesült meg.

1964 CERV II, Chevrolet Corvette tanulmányautó, kék és fehér, oldalnézet, jobbról

A CERV a „Chevrolet Engineering Research Vehicle”, azaz a „Chevrolet Fejlesztési Kutató Jármű” rövidítést kapta. Elődje, a CERV I egy egyszemélyes sportautó volt, amit Indy versenyeken akartak hasznosítani. A továbbfejlesztett változatot két éven át fejlesztették. A négykerék-hajtásért egy 6,2 literes SOHC V8-as felelt, ami eleinte 490, később 550 lóerős lett.

A CERV II-t a Ford GT40 riválisának szánták. A GM végül feladta a versengést és egy Super-vette-t akart készíteni belőle. A gyáróriás könyvelői szerint rossz befektetés lett volna, így a tervet a polcra helyezték. A modell egyetlen egy versenyen sem szerepelt.

1970 XP-882

1970 XP-882, Chevrolet Corvette tanulmányautó, ezüst, oldalnézet, balról

1970-re a GM megint bajban volt. Ebben az évben debütált az AMC AMX/3, a Mercedes C111 és a DeTomaso Pantera. A Chevy meg akarta tartani a fejlesztői munkában élen járó szerepét, így ő is elő kellett, hogy álljon valamivel. Pont kapóra jött, hogy 1968 óta dolgozott az XP-882 tervein. A GM az 1970-es New York-i Autószalonon be is mutatta, ahol hatalmas sikernek örvendett.

Az automata, háromsebességes Toronado-váltóval és egy 6,6 literes V8-as motorral szerelt prototípus ennek ellenére nem került fel a futószalagra. A GM eleinte pénzzel is támogatta a típus sorozatgyártását, de túl sokat akart. A siker a fejébe szállt, és egy radikálisabb modell kifejlesztésén kezdett dolgozni. Az újonnan fejlesztésbe kerülő Wankel-motor miatt nem volt szükség a V8-ra, így dobták a projektet.

1972 XP-895 – A Reynolds-Corvette

1972 XP-895, Chevrolet Corvette tanulmányautó, ezüst, oldalnézet, balról

A 895-s tanulmány a 882 alapjaira épült, annak egy továbbfejlesztett változata volt. A 895 karosszériája alumíniumból készült, amit a Reynolds alumínium ipari vállalat alkotott meg. A Reynolds Corvette-et is egy 6,6 literes V8-as motor hajtotta, amihez egy háromsebességes váltó kapcsolódott. Újításai ellenére a Chevrolet nem akarta forgalomba hozni, inkább adott még egy év futamidőt a C3-asnak.

1973 Four-Rotor Corvette

1973 Four Rotor Corvette, Chevrolet Corvette tanulmányautó, ezüst, oldalnézet, balról

A 4 rotoros Corvette talán a legradikálisabb próbálkozás, amit maga Zora Duntov, minden Corvette atyja sem szívlelt. A vezetőség nyomására mégis nekivágott a terv megvalósításának, és egy 180 lóerős, Wankel-motorral szerelt prototípussal állt elő. Az autó gyengének bizonyult, erre Gib Hufstader adta meg a választ. Két Wankel egybeszerelésével az autó 360 lóerős lett, legnagyobb sebessége elérte a 238 km/órát.

Bukását erőforrása okozta. Annak ellenére, hogy az ikermotor nagyon is erős volt, a tesztpilóták szerint rettenetes élmény volt hajtani. Emellé társult irdatlan fogyasztása, s ez a két típushiba örökre hidegre tette a projektet.

1986 Corvette Indy

1986 Corvette Indy, Chevrolet Corvette tanulmányautó, vörös, oldalnézet, balról

Egy röpke 10 év kihagyás után a General Motors újra elkezdett a közép-motorok iránt érdeklődni. Ennek a kíváncsiságnak a szüleménye a futurisztikus, de csak 2,65 literes V8-as Indy. Kis térfogata nem hozta hátrányos helyzetbe. Karosszériáját szénszál és kevlár alkotta. Nem csak hogy négykerék hajtású, de négykerék kormányzású is volt.

A felfüggesztés tervezését a Lotusra bízták. A szerkezet a hagyományos rugók és lengéscsillapítók helyett hidraulikus rendszert használt, amiben a gyorsulási értékek szerint mikroprocesszorok határozták meg a csillapítás mértékét. Nem csak hajtás tekintetében volt túldigitalizált az autó, a legtöbb újítás még ma is ijesztően hathat:

A sajtó rajongott az Indy-ért, de a ’80-as években nehéz lett volna eladni egy ilyen szinten számítógépesített autót. Emellett gyártása is költséges lett volna, a Chevy nem volt benne biztos, hogy tud hasznot hozni.

Hiába tűntek forradalmian új autóknak, a fenti 5 prototípus örökre csak múltbeli emlék marad. Te ismersz olyan tanulmányautókat, amik Szerinted megérdemelték volna, hogy kijussanak az utakra? A Top Corvette tanulmányok 2. részében további 4 modellről olvashatsz.

Forrás:

További autós hírek

Elmulasztott segítségnyújtás miatt halt meg egy szívbeteg kamionsofőr Nagykanizsán. A 38 éves ukrán sofőr október 10-én érkezett Nagykanizsára, hogy egy…

Sok ilyen sztorit láthattok naponta Budapest útjain sajnos. Ebben az esetben az alapproblémán felül az is baj, hogy olvasónk teljesen…

Sokkoló videón egy újabb zebrán gázolás. Most egy betegszállító ütött el egy nőt a 18. kerületben, Budapesten. A balesetről videó…

Egy nő vesztette életét hétfőn délelőtt a 86-os főúton, ahol egy Mazda személyautó és egy kamion ütközött frontálisan – adta…

Meghalt a műszaki hibás busznak ütköző személygépkocsi utasa a vezetője pedig súlyos sérüléseket szenvedett Noszlop és Bakonygyepes között. Az eset…

Kapcsolódó írások

1990 Chevrolet Corvette tanulmányautó, Corvette CERV III, kék, elölnézet, balról
2018. december 20.
A meg nem valósult tanulmányautók tengere mélyén számos fantasztikus autó rejtőzik, ami sosem látott napvilágot. Az elvetélt Corvette-tanulmányok után bemutatom a folytatást
1978 Ford Fairmont, oldalnézet, jobbról
2018. november 06.
A történelem során számos villogós autó segítette az amerikai zsaruk hajszáját. Most megtudhatod, hogy a Ford Crown Victoria és a Hudson Hornet mellett melyik típusok voltak az USA történetének legmenőbb rendőrautói
1987 Buick Grand National, Buick GNX, matt fekete, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, alulnézet
2020. január 11.
A XX. században a General Motors divíziói számos nagyszerű autóval gazdagították az amerikai utakat, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma közülük ismerhetsz meg tízet!
1966 Lincoln Continental, fekete 2+2 kupé, ültetett
2018. október 26.
Most végre megtudhatod, melyik autók voltak az amerikai autógyártás történetének legtermetesebb példányai