Amikor elgurult a kerék –TOP Corvette tanulmányautók, 2. rész

Közzétéve:
2018-12-20, 13:53

A meg nem valósult tanulmányautók tengere mélyén számos fantasztikus autó rejtőzik, ami sosem látott napvilágot. Az elvetélt Corvette-tanulmányok után bemutatom a folytatást

1953-ban Harley J. Earl tervei alapján megszületett az első generációs Corvette. Pár évvel később ez a nagyszerű ember forradalmi újítást hozott nem csak a Corvette, de a sportautók világába is. 10 évvel később elkészült legendás modellje, ami a mérges tengeri rája angol nevét kapta.

2019 2020 Chevrolet Corvette C8, vörös, elölnézet
A 2019-es Corvette C8 kezdőára várhatóan 120 ezer dollár, azaz kb. 33,2 millió forint lesz

A Corvette-k olyan sikeresnek bizonyultak, hogy még több mint 60 évvel később is nagy rájuk a kereslet. A jelenleg hetedik generációjában járó modell a C7 nevet kapta, 2014 óta szerelik. A C8 várhatóan 2019 folyamán lesz rendelhető. Persze ehhez a sikerhez rengeteg tanulmányautóra volt szükség, amik egyedi megjelenésük és műszaki megoldásaik ellenére sem kerültek gyártósorra. Íme még 4 példa:

1968 XP-880, az  „Astro II”

1968 XP-880 Corvette tanulmányautó, Astro II, kék, elölnézet, balról

Az Astro II volt a legesélyesebb tanulmány-Corvette, ami sorozatgyártásba kerülhetett volna. A tervezők nem terveztek külön alkatrészeket a V8-as 7 literes sportautóhoz, a már meglévő elemeket próbálták hasznosítani. Legnagyobb teljesítménye 390 lóerő volt, a váltást egy 2 sebességes váltó segítette, amit a Pontiac Tempestből csentek el.

1968 XP-880 Corvette tanulmányautó, Astro II, kék, hátulnézet, jobbról

Hűtőrácsát az autó hátuljában helyezték el, hogy a hűtésért felelős csöveket ne kelljen az utastér mellett/ alatt végigvezetni. Formaterve szépsége ellenére súlyos áttervezésre lett volna szükség, mivel nem voltak lökhárítói és a súlyelosztás is gyatra volt. 1968-ban a középmotoros autók ára zavaróan magas volt, így a főmérnök Zora Arkus – Dunkov kitartó erőfeszítései ellenére sem válhatott az Astro II a C4-es Corvetté. A másik 2 Astro modell is elég vagány, nézd meg magad:

1973 XP-897GT — Two-Rotor Corvette

1973 Chevrolet Corvette XP-897GT tanulmányautó, szürke kép, elölnézet, jobbról

Az XP – 897GT az XP – 882-es Wankel motoros testvére volt. Termete elég kicsi volt, nagyjából megegyezett a 914-es Porschéval. Motorja 180 lóerős volt. Szerencsétlenségére az olajválság idején mutatkozott be, így senki sem pártolt volna a mohó Wankel mellé. Az eredeti XP – 897-es prototípus még ma is létezik. Motorját egy Mazda 13B modell erőforrására cserélték, mivel az eredetinek lába kélt… Ha részletesebben is érdekel az autó, nézd meg a videót:

1976 Aerovette

1976 Aerovette, Chevrolet Corvette tanulmányautó, ezüst, elölnézet, jobbról

3 évvel a 4 rotoros bukása után a középmotoros Corvette új néven és motorral újra bemutatkozott. A bonyolult és éhes Wankelt lecserélték a gazdaságosabb V8-as elrendezésre. A sajtó az erőforrás mellett az autó futurisztikus formatervét is éltette, amiben közre játszottak a sirályszárnyas ajtók is. Kétséget kizárólag tényleg egy pofás autó lett volna a bukólámpás bestia:

De mégis, ha olyan nagy szám volt, miért nem került sorozatgyártásba? A média pozitív kritikája és a Nissan 280Z egyre erősödő eladásai ellenére a GM nem merte bevállalni az új típust, helyette újból a C3-as életét hosszabbította meg…

1990 CERV III

1990 CERV III, Chevrolet Corvette tanulmányautó, kék, oldalnézet, balról

A harmadik CERV valójában az Indy gyártásra kész változata volt. Számos változtatáson esett át, amitől alkalmas lett volna közúti használatra. Orrát lekerekítették, hogy ne akadjon fent a fekvőrendőrökön, lökhárítóit a szabályozások miatt feljebb szerelték és ajtóüvegeit átformált, hogy azokat le is lehessen tekerni.

1990 Chevrolet Corvette CERV III tanulmányautó, kék, elölnézet, balról

Az Indy motorját is lecserélték, helyette egy V8-as 5,7 literes erőforrást kapott. Emelett 2 turbóval is dicsekedhetett, ami 650 lóerő leadására bírta. Legnagyobb sebessége 362,1 km/óra lett volna, 3,9 másodperc érte el álló helyzetből a 100-at. Te meghajtanád?:

Gyártását saját maga akadályozta meg. Szénszálas karosszériája, ikerturbója és 4 kerék meghajtása miatt ára aránytalanul magas lett volna. 1990-ben senki sem rendelt volna 300 és 400 ezer dollár közé beárazott Corvette-t, amikor ennyi pénzért már Ferrari F40-t és Porsche 959-t is.

Ahogy az előző Corvette-tanulmányokról szóló cikkemben bemutatott autókból sem lettek sorozatgyártott modellek, ez a 4 másik is csak szép dekoráció lehet a muskátlik mellett. Minden esetre el kell ismerni, hogy a 2 írásban bemutatott 9 autó mindegyike megérdemelné, hogy széles körben ismertté váljanak.

Forrás:

További autós hírek

Amikor a körforgalomban Vin Dieselnek képzeled magad, de a közönség nem értékeli a produkciódat – írta legújabb pofátlan(TAN)ító videójához a…

A statisztika szerint egy átlagos budapesti közlekedő 162 órát, azaz majdnem egy hetet ül a forgalmi dugóban – írja az…

Olvasónk, akitől a videót kaptuk az alábbi sorokat írta: “A hölgy a Hungária krt-ról forgalommal szemben próbált lekanyarodni a Kerepesi…

Ausztriában a legkeményebb a helyzet. Ott súlyos büntetést is kiszabhatnak a dashcamet használók ellen. Tiltott még Luxemburgban és Portugáliában a…

Durván megemelte árait az elektromos autók töltőpiacának egyik meghatározó szereplője. – írja a hvg.hu Az Ionity hálózata hatalmas teljesítménnyel képes…

Kapcsolódó írások

Chevrole, Corvette Indy tanulmányautó, vörös, oldalnézet, balról
2018. november 30.
Az 1963-as Corvette Sting Ray publikálása után bemutatok nektek négy Corvette tanulmányautót, amik jó ötletnek tűntek, de mégsem jutottak el a gyártósorra
1978 Ford Fairmont, oldalnézet, jobbról
2018. november 06.
A történelem során számos villogós autó segítette az amerikai zsaruk hajszáját. Most megtudhatod, hogy a Ford Crown Victoria és a Hudson Hornet mellett melyik típusok voltak az USA történetének legmenőbb rendőrautói
1987 Buick Grand National, Buick GNX, matt fekete, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, alulnézet
2020. január 11.
A XX. században a General Motors divíziói számos nagyszerű autóval gazdagították az amerikai utakat, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma közülük ismerhetsz meg tízet!
1970 Plymouth Superbird, babakék, versenyautó, elölnézet, oldalnézet, jobbról
2019. október 12.
A XX. században a Chrysler divíziói számos nagyszerű autót adtak az USA-nak, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma ezek közül ismerhetsz meg tízet!