2018. november 10. | 16:22

A Pontiac Catalina az amerikai űrkorszak egyik legesztétikusabb példánya. 22 éves pályafutása alatt minden generációjának formaterve és megjelenése kiválóan tükrözte a kapitalista életstílus legfontosabb jellemzőit.

A Pontiac 1926 és 2010 között számos olyan autót mutatott be, amik meghatározó fontosságúak a XXI. századi oldtimer-kultusz világában. Eleinte a luxus igényeket próbálta kielégíteni, később áttért a sportautók gyártására. Ennek köszönhetően a General Motors egyik legsportosabb márkája lett. Az első izomautó korszakot is a Pontiac nevéhez köthetjük, ami 1964-ben a GTO megszületésével kezdődött.

A gyártó legtöbb modellje a D-szegmensbe esett, amik a prémium felszereltség mellett meglepően nagy menetteljesítményre voltak képesek. Egyik legjobb példája az ’59-ben bemutatott első szériás Catalina, ami 1981-ig 5 generációt élt. A „Catalina” kifejezést 1950-től 8 éven át mint kiviteli formát használta a cég a Chieftain és Star Chief kupék esetén. 1959-ben önálló típusként került piacra, a Pontiac belépő szintű autója lett.

A Catalina a General Motors család legolcsóbb közép-kategóriás tagja volt, induló ára alacsonyabb volt a Chevrolet Impala, Buick LeSabre és Oldsmobile 88 legolcsóbb változatánál. Alapfelszereltsége és motorválasztéka több lehetőséget engedett, mint a konszern kedvence, a Chevrolet. Erre az üzleti taktikára azért volt szükség, mert a GM márkái ár-érték arány terén szinte megegyeztek.

Az 1950-es évek Amerikájában fénykorát élte az űrkorszak, ami az autók formatervén is meglátszott. A futurista megjelenés elengedhetetlen jellemzői közé tartozott a megnyújtott hossz, rakétahajtóművekre emlékeztető kipufogók és lámpák, pilótafülkére emlékeztető műszerfal, a hatalmas üvegfelületek és a gyakran elrejtett tanksapka. A tervezők leginkább a kupé és szedán modelleken tudták kiélni fantáziájukat, a kombik esetén néhány elemet mindig le kellett faragni.

Felszereltsége meghökkentette a korabeli közönséget, jó pár olyan kiegészítő színesítette a palettát, ami akkoriban teljesen új, vagy csak a felsőkategóriás autókba volt szerelve. Az alapmodell tartozékai közé tartozott a kesztyűtartó és csomagtartó lámpája, szivargyújtó, hamutartók az első utasoknak és a gumiszőnyeg, ami felár ellenében kárpitra volt cserélhető. Ebben az időszakban kezdtek terjedni az autós éttermek, amik hamar szárnyra is kaptak. Végül is mért szállnál ki a kocsiból, hogy egyél…

Na sebaj, az autógyártók is hamar felfigyeltek arra, hogy nagy jövő áll az autóba szerelt tálcák előtt, ezért egyre többen kezdtek el pohártartókat szerelni a kesztyűtartóba. A Catalina ezt az akkoriban feláras extrát ingyen adta. Az extrák közé tartoztak a nagyobb méretű dísztárcsák, a Deluxe kormány és a krómozott pedálok. Hogy milyen testközelből egy országúti űrhajó, megtudhatod a videóból:

Motor terén nem volt sok lehetőség. 6,4 literes motorja 260 és 264 lóerős kivitelben volt kapható. 20,6 literes fogyasztása már akkor sem volt kedvező, amit az sem kompenzál, hogy 13 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100-ra. Legnagyobb sebessége 179 km/óra volt, a hajtás átviteléért egy 3 sebességes kézi és egy 4 sebességes automata váltó felelt. Készült szedán, kupé, kabrió és kombi kivitelben. A Catalinával megegyező megjelenésű Bonneville felszereltség terén a Catalina felett helyezkedett el, ám a 2 autó formaterve és belső elrendezése azonos volt.

A kombit „Safari” néven dobták piacra, a csomagtér egy plusz üléssort rejtett. A csomagok ki- és bepakolását megkönnyítette a hátsó szélvédő elektromos emelése. Ez pl. akkor is hasznos volt, ha egy kisebb csomagot akartál kivenni, de nem akartad kinyitni a csomagtér ajtaját, nehogy rádzúduljon a raktér tartalma. Ha mélyebben érdekel a különleges puttonyos, tekintsd meg az alábbi videót:

1960-ban jelent meg a ráncfelvarrott változat. Az osztott hűtőrácsot az autó 2 méter széles hosszában elnyúló hűtőrácsra cserélték, hátsó lámpáit lekerekítették. Az új modell új hajtásláncot és autós rádiót kapott. Ez utóbbi multifunkcionális volt: kivehető volt, elemekkel az autó távollétében is lehetett hallgatni. A légkondi és a bélelt műszerfal feláras extra volt.

A Pontiac Catalina egy nagyszerű példája annak, hogy a múltban az átlagos embereknek is lehetett vagány és gyors autójuk. Ma is népszerű, az amerikai oldtimer-rajongók egyik kedvenc darabja. Nyugati veterános viszonylatban az átlagos árkategóriába esik, egy igényesen restaurált ára 10 és 30 ezer dollár, vagyis nagyjából 3 és 10 millió forint közé esik. A 2013-as RM Sotheby’s aukción elárverezett példány például 23.650 dollárért, mai árfolyam szerint kb. 6,6 millió forintért cserélt gazdát.