V8-as űrsikló az ’50-es évekből – 1959 Pontiac Catalina

Közzétéve:
2018-11-10, 15:22

A Pontiac Catalina az amerikai űrkorszak egyik legesztétikusabb példánya. 22 éves pályafutása alatt minden generációjának formaterve és megjelenése kiválóan tükrözte a kapitalista életstílus legfontosabb jellemzőit.

A Pontiac 1926 és 2010 között számos olyan autót mutatott be, amik meghatározó fontosságúak a XXI. századi oldtimer-kultusz világában. Eleinte a luxus igényeket próbálta kielégíteni, később áttért a sportautók gyártására. Ennek köszönhetően a General Motors egyik legsportosabb márkája lett. Az első izomautó korszakot is a Pontiac nevéhez köthetjük, ami 1964-ben a GTO megszületésével kezdődött.

1954 Pontiac Chieftain Deluxe kabrió, vörös, fekete puhatető, oldal/elölnézet, balról
A Pontiac a Catalina kifejezést 1950-től 1958-ig a Chieftain és Star Chief modellek esetén használta. A képen: Pontiac Chieftain 1954-ből

A gyártó legtöbb modellje a D-szegmensbe esett, amik a prémium felszereltség mellett meglepően nagy menetteljesítményre voltak képesek. Egyik legjobb példája az ’59-ben bemutatott első szériás Catalina, ami 1981-ig 5 generációt élt. A „Catalina” kifejezést 1950-től 8 éven át mint kiviteli formát használta a cég a Chieftain és Star Chief kupék esetén. 1959-ben önálló típusként került piacra, a Pontiac belépő szintű autója lett.

1959 Pontiac Catalina, 2+2 kupé, fekete, oldalnézet, jobbról
A Catalina olcsóbb és jobban felszerelt volt, mint a GM többi közép-kategóriás típusa

A Catalina a General Motors család legolcsóbb közép-kategóriás tagja volt, induló ára alacsonyabb volt a Chevrolet Impala, Buick LeSabre és Oldsmobile 88 legolcsóbb változatánál. Alapfelszereltsége és motorválasztéka több lehetőséget engedett, mint a konszern kedvence, a Chevrolet. Erre az üzleti taktikára azért volt szükség, mert a GM márkái ár-érték arány terén szinte megegyeztek.

1959 Pontiac Catalina, fekete, 2+2 kupé, hátulnézet, balról
A hátsó lámpák egy űrhajó hajtóművét idézik

Az 1950-es évek Amerikájában fénykorát élte az űrkorszak, ami az autók formatervén is meglátszott. A futurista megjelenés elengedhetetlen jellemzői közé tartozott a megnyújtott hossz, rakétahajtóművekre emlékeztető kipufogók és lámpák, pilótafülkére emlékeztető műszerfal, a hatalmas üvegfelületek és a gyakran elrejtett tanksapka. A tervezők leginkább a kupé és szedán modelleken tudták kiélni fantáziájukat, a kombik esetén néhány elemet mindig le kellett faragni.

1959 Pontiac Catalina, 2+2 kupé, fekete, oldalnézet, bal oldala
5,4 méteres hossza az USA-ban átlagosnak számított, a KGST-ben igazi monstrum lett volna

Felszereltsége meghökkentette a korabeli közönséget, jó pár olyan kiegészítő színesítette a palettát, ami akkoriban teljesen új, vagy csak a felsőkategóriás autókba volt szerelve. Az alapmodell tartozékai közé tartozott a kesztyűtartó és csomagtartó lámpája, szivargyújtó, hamutartók az első utasoknak és a gumiszőnyeg, ami felár ellenében kárpitra volt cserélhető. Ebben az időszakban kezdtek terjedni az autós éttermek, amik hamar szárnyra is kaptak. Végül is mért szállnál ki a kocsiból, hogy egyél…

1959 Pontiac Catalina műszerfal és első üléssor, nézet a vezető oldal felől
Műszerfala egy űrhajó vezérlő egységeit eleveníti fel

Na sebaj, az autógyártók is hamar felfigyeltek arra, hogy nagy jövő áll az autóba szerelt tálcák előtt, ezért egyre többen kezdtek el pohártartókat szerelni a kesztyűtartóba. A Catalina ezt az akkoriban feláras extrát ingyen adta. Az extrák közé tartoztak a nagyobb méretű dísztárcsák, a Deluxe kormány és a krómozott pedálok. Hogy milyen testközelből egy országúti űrhajó, megtudhatod a videóból:

Motor terén nem volt sok lehetőség. 6,4 literes motorja 260 és 264 lóerős kivitelben volt kapható. 20,6 literes fogyasztása már akkor sem volt kedvező, amit az sem kompenzál, hogy 13 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100-ra. Legnagyobb sebessége 179 km/óra volt, a hajtás átviteléért egy 3 sebességes kézi és egy 4 sebességes automata váltó felelt. Készült szedán, kupé, kabrió és kombi kivitelben. A Catalinával megegyező megjelenésű Bonneville felszereltség terén a Catalina felett helyezkedett el, ám a 2 autó formaterve és belső elrendezése azonos volt.

1959 pontiac Catalina Station Wagon Safari kombi, piros, hátulnézet, balról
A kombi csomagteréből egy 2 személyes üléssor volt nyitható

A kombit „Safari” néven dobták piacra, a csomagtér egy plusz üléssort rejtett. A csomagok ki- és bepakolását megkönnyítette a hátsó szélvédő elektromos emelése. Ez pl. akkor is hasznos volt, ha egy kisebb csomagot akartál kivenni, de nem akartad kinyitni a csomagtér ajtaját, nehogy rádzúduljon a raktér tartalma. Ha mélyebben érdekel a különleges puttonyos, tekintsd meg az alábbi videót:

1960-ban jelent meg a ráncfelvarrott változat. Az osztott hűtőrácsot az autó 2 méter széles hosszában elnyúló hűtőrácsra cserélték, hátsó lámpáit lekerekítették. Az új modell új hajtásláncot és autós rádiót kapott. Ez utóbbi multifunkcionális volt: kivehető volt, elemekkel az autó távollétében is lehetett hallgatni. A légkondi és a bélelt műszerfal feláras extra volt.

2013 Kalifornia RM Sotheby’s aukció, 1959 Pontiac Catalina, 2+2 kabrió, vörös, oldalnézet, jobbról
A 2013-as kaliforniai RM Sotheby’s aukción ez a kabrió Catalina nagyjából 6,5 millió forintnyi összegért kelt el

A Pontiac Catalina egy nagyszerű példája annak, hogy a múltban az átlagos embereknek is lehetett vagány és gyors autójuk. Ma is népszerű, az amerikai oldtimer-rajongók egyik kedvenc darabja. Nyugati veterános viszonylatban az átlagos árkategóriába esik, egy igényesen restaurált ára 10 és 30 ezer dollár, vagyis nagyjából 3 és 10 millió forint közé esik. A 2013-as RM Sotheby’s aukción elárverezett példány például 23.650 dollárért, mai árfolyam szerint kb. 6,6 millió forintért cserélt gazdát.

További autós hírek

Gyalogátkelőhelyen gázolt el egy idős asszonyt egy negyvenöt éves Nógrád megyei nő. Mivel a baleset körülményei miatt elrendelt pályaalkalmassági vizsgán…

A HVG egyik olvasóját nem kicsi meglepetés érte ma. Egy kapuvári parkolóban, fizető övezetben hagyta autóját, miután parkolójegyet vett és…

Már a rendszámnál akadtak gondok a fejben: Alfagirl!??? Nyilván akár lehetett valami “izomagy reklám” megrendezett videó, amit sejtet a rendszám,…

Az Electrec szúrta ki, hogy nemrég nyilvánosságra hozták a Tesla egyik idén benyújtott szabadalmát, ami “A járművek és a napelemek…

Egy amerikai férfi driftelve próbált elhajtani egy arizonai benzinkútról tankolás után. A manőver közben elveszítette az uralmát a Ford Mustangja…

Kapcsolódó írások

1957 Imperial Crown, meggyvörös, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. május 12.
1957-ben az Imperial bemutatta egyik legikonikusabb zászlóshajóját, a Virgil Exner tervezte Crownt. Az autó nem csak méreteivel, de teljesítményével és felszereltségével is túlszárnyalta a kor legelitebb luxusautóit
1957 Studebaker Silver Hawk, bézs, oldalnézet, balról, RM Sotheby’s
2019. január 02.
Idén 60 éves a Studebaker egyik utolsó zászlóshajója. Több Hawk modell is létezett, melyek közül az ’59-es Silver vitte a legtöbbre
1958 Continental Mark III, piros kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 28.
1958-ban a Ford megpróbálta feléleszteni a haldokló Continental divíziót. A Mark II utódjául egy költséghatékony 7,0 literes yachttal állt elő, ami 1958-ban a Mark III-ban teljesedett ki
1970 Plymouth Superbird, babakék, versenyautó, elölnézet, oldalnézet, jobbról
2019. október 12.
A XX. században a Chrysler divíziói számos nagyszerű autót adtak az USA-nak, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma ezek közül ismerhetsz meg tízet!