Motorcsónak 4 keréken - Amphicar 770

Közzétéve:
2018-11-14, 14:15

Az 1961-es Amphicar 770 újragondolta a SUV fogalmát. Az aszfaltot elhagyva a dombos lankák helyett inkább tengerre vágyik.

A XX. század második fele számtalan újítást hozott az autózás történetébe. Az NSZK-ban megszületett a buborékautó, az USA-ban az autók egyre csak nagyobbak lettek és nálunk egyre népszerűbb lett a 601-es Porsche Trabant. Nyugat-Németországban napvilágot látott a SUV-ok egy teljesen alternatív újraértelmezése: a négyszemélyes, de kétéltű kabrió.

1961 Amphicar 770, zöld, oldalnézet, bal oldala
A kétéltű kabrió ponyvatetőt kapott

Az autó és csónak keveréke 1961-ben került bemutatásra, azóta is elkápráztatja a strandolókat. Végül is ha belegondolsz, nem mindennapi látvány, hogy a Balcsi partján a 40 fokban fagyit nyalogatva láthatsz egy autót a vízbe hajtani, ami aztán tovaúszik. Ha ezt olvasod és felidézted a nyári élményeidet, hallgasd meg az UFO-tól a Napolajat és éld át újra az év legszebb 3 hónapját:

Visszatérve az Amphicarra, igen, egy ritka és egyedi német mérnöki csoda, amit sokáig nem is próbáltak meg koppintani. Az 1961-es New York-i Autószalonon került bemutatásra, mind a közönség, mind a sajtó lélegzete elállt.

Gyártása csak 4 évig tartott, összesen 3878 darab készült belőle. A legtöbb Amerikába került, de pár darabot a nyugat-berlini rendőrség és a vízimentők is beszereztek párat. Az autót a német formatervező, Hans Trippel tervei alapján szerelték Lübeckben és Borsingwalde-ban. Az Amphicar név az angol amphibious (kétéltű) és car (autó) szavakból ered. A BMW tulajdonában lévő Quandt-csoport volt felelős a termelésért.

Amphicar 770 sebességmérő, elölnézet
70 mérföld és 7 csomó volt a legnagyobb teljesítménye

A 770-es modell volt az Amphicar egyetlen kiadott szériája, egyben a világ első sorozatgyártású kétéltű autója. A „770” elnevezés utalás volt a típus legnagyobb teljesítményeire. Szárazföldön 70 mérföld/óra, vagyis 112 km/óra, vízen 7 csomó, azaz majdnem 13 km/óra volt. Egy 1147 köbcentis, négyhengeres Triumph motor hajtotta. 43 lóerős, 32 kW-os teljesítménye sem a kortárs autók, sem a csónakok teljesítményével nem tudta felvenni a versenyt.

Amphicar 770, motor, felülnézet
Idővel az Amphicar motorja erősebb lett

Nem sokkal később megjelent a nagyobb motoros változat. Két motorvariáns létezett, az 1296 és 1493 köbcentis, ezek már 75 lóerősek, 56 kW-osak voltak. Néhány tulajdonos annyira vágyott a nagyobb teljesítményre, hogy megvették a nagyobb teljesítményű motorok egyikét és ők maguk átszerelték/ átszereltették. Erőforrása 4750-es fordulaton pörgött.

1961 Amphicar 700, műszerfal, bal, felül
A puritán műszerfalon csak a legszükségesebb műszerek kaptak helyet

Utastere sokban hasonlít a korszak Volkswagenjeire, mivel a VW Schwimmwagen alapjaira építették. Ez meglátszik a műszerfal kialakításán, a kormány formáján és a hátsókerekes, farmotoros elrendezésben is. Hogy vízen is szabályosan lehessen vele haladni, a hatóságok utasítására navigációs fény és zászlórúd is került a karosszériára.

Amphicar 770, hátulnézet, balról
A kipufogó elvezetéséről sem feledkeztek meg a mérnökök

Vízben is ugyanúgy lehet hajtani akár szárazon. Csónakként is a pedálok irányították, annyi a különbség, hogy vízi üzemmódban a kormány a kerekek helyett a lapátot irányítja. A lágyacél szerkezetet csak ponyvatetős kivitelben készítették, ami azért volt szerencsés, mert a tető hiánya meggátolta a bezártság érzését.

Hajócsavarok ide vagy oda, mégis egy vízen lebegő autóról van szó. A kipufogó elhelyezése is fontos volt, az autó bal oldalára szerelték. A sétahajókázás egyetlen hátulütője, hogy 13 ponton kellett újra zsírozni.

1961 Amphicar 770, zöld, elölnézet

A magas hasmagasság lehetővé tette a könnyed kormányzást és a vízbe gázolást

Azt hihetnéd, hogy a 770 inkább a vízben érzi jobban magát, de ez nem teljesen igaz. Szárazon is kellemes élmény vezetni, a magas hasmagasság és a rövid tengelytávnak köszönhetően gyerekjáték a kormányzás – ahhoz képest, hogy nincs szervója.

Ha testközelből szeretnél kacsákat etetni, ne felejtsd el az ajtókat a padló közelében elhelyezett plusz kilincsekkel is bezárni és a biztonság kedvéért evezőlapát is legyen nálad. A navigációs fényt szereld a helyére, az ajtót jól zárd be, a váltót tedd üresbe, izzíts, és irány pancsolni! A videóból megtudhatod, hogy hogyan is megy ez a gyakorlatban:

Az Amphicar 770 egy nagyszerű példája az őrült ötletek és a német mérnöki zsenialitás ötvözésének. A négykerekű vintage teknőből kevesebb, mint 4 ezer példány született. Bizarr megjelenése ellenére a veterán-rajongók egyik nagy kedvence, Amerikában egyenesen megőrülnek érte.

Talán az összes veterán közül az Amphicar esetében nyom a legtöbbet az áron az állapota, restaurálása hosszas és költséges. Ára nagyon változó, átlagosan 15 és 90 ezer euró között mozog. Nagy a szórás, de egy kombinált éltű jármű esetén ez nem meglepő.

Amphicar 770 műszerfala, oldalnézet
Egy működőképes, gyári állapotúra restaurált ára több 10 millió forint is lehet

Az RM Sotheby’s aukcióin gyakran felbukkan. A 2017-es monterey-i aukción a bemutatott példány 82 500 dollárért, nagyjából 22,6 millió forintért, míg a 2016-os arizoniai vásáron 93 500 dollárért, azaz megközelítőleg 26,7 millió forintért cserélt gazdát a bemutatott benzines béka.

Origo

RM Sotheby’s

Michael Dörflinger, (2012) Oldtimerek képekben, Alexandra Kiadó

Kapcsolódó írások

DeLorean DMC 12, fémszínű, nyitott ajtók, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, alulról fotózva
2014. április 04.
Képes vagy felismerni mind a 8 veterán járművet?
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt.

További hírek