2023. augusztus 26. | 09:07

Szélmalomharcnak tűnik a rendőrség küzdelme az illegális utcai versenyzőkkel szemben, de ha adnánk utóbbiaknak valami közel ingyenes lehetőséget a feszültség levezetésére ott, ahol senkit sem zavarnak, akkor megszűnne a probléma?

Egyre súlyosabb probléma lett itthon az illegális utcai versenyzés kérdésköre. Nem csak a fix, megszokott helyeken rendeznek spontán futamokat a versenyzésre vágyó autósok, de lámpától lámpáig is megy a péniszméregetés, ami egy elég veszélyes mulatság.

Talán senkit sem kell emlékeztetnem arra, hogy mi lett a végeredmény, amikor két BMW és egy Mercedes nekiállt versenyezni az Árpád hídon. De történtek súlyos esetek a Váci és Szentendrei úton is az elmúlt években, amik rendre azt igazolják, hogy ezt így fel kéne számolni.

Mivel ezek az események gyakran spontán szerveződnek éjszaka egy benzinkúti vagy Tesco parkolós találkozó után, a rendőrségnek nincs egyszerű dolga, ha el akarják kapni a versenyzőket. Ez ellen pedig a traffipax is csak ideig-óráig, látszólag elegendő fegyver, de még az utcai kamerák is csak könnyítik a rendőrök dolgát, ám nem tántorítják el a versenyzőket.

Így pedig egy nagyon egyszerű logikával élve mi lenne, ha nem összeszedegetnénk a folyamatosan újratermelődő versenyzőket, hanem átterelnénk őket oda, ahol nem okoznak gondot. Egy olyan helyre, ahol nem veszélyeztetik mások testi épségét, nem ébresztik fel az egész lakótelepet a reszelt kipufogóikkal és nem is csattannak bele a szembejövőbe.

Nem azt mondom, hogy építsünk nekik versenypályát, mert azért az elég sok pénz és egy dolgot nem tesz az, aki éjszakai versenyekre jár ki: nem fizet, hiszen ingyen is csinálhatja, miközben vállalja a kockázatot. Nem fog elriadni semmilyen szigorítástól, sem bírságemeléstől, ezért mondom, hogy hadd csinálja. Na de hol?

Terepet kell nekik biztosítani

Az illegális gyorsulási versenyek szervezése álltalában minél nagyobb titokban zajlik és minél később adják ki az infókat, hogy a hatóságok ne tudjanak azonnal reagálni. Megvannak mindenhol a bejáratott, erre alkalmas környékek. Nem kell ehhez sok, csak egy jól belátható mellékút, amin nincs forgalom, és mehet is a gyorsulási verseny.

Biztos vagyok benne, hogy ezek között a hatóság is talál olyat, amin ha eltiporják neki néha az autósok, akkor az senkinek sem fáj. Nem jár ott a kutya se és lakóházak sincsenek, így senkit nem tartanak ébren. Alkalmas az út, hogy menjenek pár száz métert és ha lecsúszik az útról? Így járt.

Manapság elég gyakori, hogy valamiért tüntetést szerveznek. Ezek egy részét látjuk a médiában, ám a valóságban még sokkal több van, esetenként csupán néhány lézengő emberrel. Ezt viszont mégis bejelentik hivatalosan, és kapnak rendőri biztosítást. Mi ennek a költsége? A tüntetőknek közvetlen módon semmi.

Ugyanilyen alapon miért ne lehetne egy kihalt helyen bejelenteni egy ilyen autós megmozdulást. Nem felvonulásra gondolok, mert az megint máshogy működik és a rendezvénybiztosításnak költségei vannak. Amint pénzbe kerülne egy ilyen illegális gyorsulási verseny, a résztvevők keresnének maguknak ingyenes helyet, így ez nem megoldás.

De állítsunk oda 2-3-4 rendőrautót - pont mint a tüntetéseknél, ahol erre valamiért jut pénz - néhány rendőrrel és mondjuk azt, hogy nem szólnak bele, csak ha valaki már nagyon hülye. Talán még a tömeg is segít majd a hatóságoknak, hogy kivessék magukból azt, aki az íratlan szabályokat sem képes betartani. Aki csak őszinte autóbuzériára és a versenyekre kíváncsi, az úgyis tiszteli a többieket és ezeknek a rendezvényeknek gyakran megvan a saját belső szabályrendszere.

Álljon az út bejáratánál egy rendőr vagy húzzanak ki egy tekercs szalagot, hogy véletlenül se tévedjen oda ártatlan autós. Legyen ez olyan út, aminek csak eleje van és vége nincs, így garantáltan nem jön senki szemből. Vagy zárjuk le mind a két végét, de akkor legyen nélkülözhető szakasz, ami tényleg az ég világon senkit nem zavar. Ne legyenek az úton biciklisek vagy járókelők, akik másmerre nem tudják megoldani az életüket. Ne őket zavarjuk el, csak olyan utat válasszunk, amin fel sem merül a jelenlétük. Biztos vagyok benne, hogy vannak ilyen helyek Magyarországon.

Kinek a felelőssége?

Lehet neked több száz lóerős tuning-Mercid vagy hegyes vezérműtengellyel összerakott 1,6-os Opel Astrád, mindig megtalálod a magadnak való ellenfelet. Kitaposhatod a gépet, tekerhetsz még picit a turbónyomáson, fejlesztheted a váltástechnikádat. Ez az igazi önfeledt buli és feszültséglevezetés sokaknak. Megy a kötetlen beszélgetés és az egymás autójára hümmögés, mi ezzel a baj?

Na jó, nem játszom a hülyét, tudom, hogy sokan a biztonságot kifogásolják ezeken az eseményeken. Hiszen az emberek sokszor végig állják a pálya szélét és a két versenyző közül is bármikor eldobhatja az egyikük a vasat. De látott már valaki rali versenyt? B csoportos ralit esetleg? Amikor az emberek úgy ugráltak el a többszáz lóerős, keresztbe csúszkálós autók elől?

Mindenki saját felelősségre tette, amit tett és ezt ezeknél a gyorsulási versenyeknél is be lehetne vezetni, persze ennek a módszertana a hatalmas kérdés. Odaállsz a pálya mellé és 15 futamig nincs bajod, a zizenhatodikban viszont elsodornak. A te felelősséged, mert nem volt muszáj ott állnod, de a mentő akkor is bevisz, az orvos ellát.

Ilyen szempontból miben más ez, mint amikor péntek-szombat esténként viszik be az ügyeletre a sárga földig leittasodó vagy bizonyos szereket abbahagyni nem bíró alakokat? Aztán őt is a te meg az én általam befizetett adóból rakják helyre, pedig nem lett volna muszáj így végeznie. Miben más az, ha valaki eldobja a vasat és beviszik egyenesre görbíteni a légzsáktól elferdült orrát? A mentő és a tűzoltó nem áll majd a pálya mellett, ne várd, hogy azonnal helyre raknak, de mint egy hagyományos balesetnél, itt is megjelennek perceken belül.

Senki se értsen félre, én is a biztonságos vezetés híve vagyok, de néha mégis azt érzem, hogy úgy akarnak vigyázni rám, hogy én ezt nem kértem. Tudom, hogy nem vagyunk egyformák és sokan a szigor nélkül már komoly pusztítást végeztek volna, de az előző blokk alapján ha ezeket az embereket elszeparáljuk, akkor másban nem tehetnek nagy kárt. Aki meg ott van, az legyen tisztában a versenyekkel kapcsolatos kockázatokkal és úgy üljön az autóba, úgy álljon a pálya szélén akár egyedül, akár a családjával.

A szabályrendszer erre sajnos alkalmatlan

Ezeken a versenyeken gyakran jelennek meg emberek tuningolt autókkal. Nem kell több ezer lóerős gépekre gondolni, elég egy nagyobb fék, egy nagyobb turbó, más motorvezérlő program, valami feszesebb sportfutómű vagy egy rövidebb váltó. Néhány pengébb karosszériaelem, ami neked tetszik és állhatsz is a rajthoz. A mindennapokhoz képest a tűzfalig nyomott pedállal gyorsulni még úgy is izgalmas, ha csak százvalahány lóerővel gazdálkodsz,

Az itt felsorolt tuningok egyenként is megérnek egy-egy elvett forgalmit vagy műszakira berendelt autót. Az elavult jogszabályok miatt a tuningautósok évek óta szenvednek. Ma már egészen elérhetőek lettek komoly tuning alkatrészek. Nem vágott rugók, meg pajtában reszelt vezérműtengelyek, hanem komoly, hivatalosan német engedéllyel rendelkező szettek. Szerinted a magyar jogszabályok beveszik ezeket? Csak akkor, ha szerencséd van.

Másodvélemény, átalakítási engedély, hivatalos kérvények, szigorított műszaki és még sorolhatnám. Egy igazi bürokráciai tömegkatasztrófa, amivel itthon egy autó legális tuningot kaphat, így sokan eleve bele sem kezdenek a papírozásba. Ennek pedig az az eredménye, hogy a rendőrök sorra fogják őket össze. Ennek okán hogy fog állni az tuningautós a rendőrhöz, akinek ehhez semmi köze, csak parancsot teljesít? Kettőt tippelhetsz.

Ahogy az egyszerűen papírozható tuning műfaja, úgy a fentebb felvázolt ötletem is sajnos csak egy utópiának tűnik. A jelenlegi jogszabályokba még azt se lehet beilleszteni, hogy a rendőrök elvegyék a súlyos, többszörös visszaeső gyorshajtók autóját. Akkor egy ilyen évek óta démonizált műfajt, mint az utcai gyorsulási versenyek, hogy lehetne?

Persze, aki műszakilag közútra alkalmatlan autóval megy ki, azt ugyanúgy elő lehet vennie egy ilyen rendezvényen és még a belvárosban is. Hiszen sokan ezekkel az autókkal mennek dolgozni vagy bevásárolni nap, mint nap. Tudom, hogy ezt egyszerűbb mondani, mint csinálni, nem is kérem számon a hatóságokat, legfeljebb azt, aki így műszakit ad ezeknek az autóknak.

Biztonságosabbak lennének ettől az utak?

Itt vannak a keretek, nagyjából fölvázoltam az ötleteket, lehetőségeket, irányt. Biztos vagyok benne, hogy sokan támogatnának egy ilyen lehetőséget és tennének a dologért. Ha lenne hajlandóság az áruházak, ipari parkok részéről, hogy adjanak lehetőséget azoknak, akik így engedik le a héten felgyűlt feszültséget. A rendőröknek sem lenne több dolga, mint egy tüntetés során és talán nem is kell megjelenjenek olyan létszámban.

Az utak talán biztonságosabbak lennének, ha ezek az emberek az ilyen módon levezetni kívánt feszültséget egy elzárt helyen tehetnék. Nem a benzinkúton gyülekeznének, hogy aztán a Vácin vagy a Szentendrein túrják lámpától lámpáig, hanem kimennének a külvárosi, giga-mega áruház parkolója melletti üres útra, ahol magukon kívül senkit sem veszélyeztetnek.

A probléma száz százalékban nem szűnne meg, mert így a spontán lámpa alatt kialakuló versenyek nem szűnnének meg. De akit ott megfognak, annak lehet mondani, hogy ennyi eszed nincs hülyegyerek, hogy kimenj egy erre dedikált helyre? Mert jelenleg még csak ezt se lehet mondani, csupán annyit, hogy ott a pályanap sok tízezer forintért, ha erre vágysz.

És amint extra költség jelentkezik egy ilyen rendezvény során, már jön is a lemorzsolódás. Lehet firtatni, hogy ez az adott versenyzők pénztárcája vagy elvek miatt van így, de eredmény tekintetében nem mindegy? A véleményem az, hogy utcai versenyzés mindig is volt, jelenleg is van és lesz is, akárhány traffit helyeznek még ki. Akkor meg már nem jobb, ha néhány dedikált helyen csinálják mindenkitől elzárva, és nem a belváros utcáin?

Depositphotos