2023. december 13. | 14:45

Nem sok gyártó palettáján szerepel már a szívómotor, de ezek a márkák még tudnak szolgálni velük.

Következő

Hiába keresgetnek, nehezen találnak szívómotorral ellátott autót a vevők, pedig rövidebb távokra és hosszú évekig tartó, viszonylag gondtalan használatra ezek a motorok a legalkalmasabbak. Bár régen rengeteg ilyen autó volt és a használtpiacon lehet bőven találni belőlük, sajnos azonban az autógyártók egyesével állnak át a hibrid vagy turbós hajtással felszerelt járművek gyártására. Évről évre egyre kevesebb márka palettáján lehet találni olyan modellt, amelyben szívómotort lehetne fellelni.

Ennek az oka persze a környezetvédelmi előírások és a minél takarékosabb üzemanyaghasználat elérése, meg az előírások, amelyek korlátozzák a flottafogyasztást és károsanyag-kibocsátást egy egyszerű határértékkel. Ezen előírások elérésében, vagy a határ alatt maradásban sokkal többet segít egy hibrid hajtás, mint egy szívómotor.

Azonban a szívómotor továbbra is remek opció olyanoknak, akik keveset vezetnek, kis távokon, viszont hosszabb időre keresnek megbízható autót, amelynek nem megy tönkre a turbója vagy hibrid rendszere.

És szerencse, hogy vannak olyan gyártók, akiknek a károsanyag-kibocsátási értékei alacsonyan vannak, így megengedhetik maguknak, hogy egy-két szívómotoros modellt is belecsempésszenek a listába, egyes vásárlók nagy örömére. Ezek természetesen városi kisautók, nem is kérdés, de egy-két SUV is előfordul, ezeket a modelleket hoztuk el most.

Bár néhány éve még megjelent volna a Suzuki, 2023-ra már egyetlen tisztán szívómotoros modellje sem maradt a palettán, mind hibrid lett. Hasonlóan a Toyota is eltörölt minden szívómotoros kiadást és az Opel, a Renault és a Peugeot sem ajánl már ilyen motorral járművet a nagyközönségnek.

Nagyobb autók tekintetében is rengeteg modell és márka esett ki, a Ford Focusból rég nincsen, a Kia Ceed és a Fiat Tipo sem kapható már szívóbenzines motorral, hiába szerették mindkettőt. A Mazda CX-5-öse és a sima Mazda 3 is elérhető volt még pár éve ezzel a motorral, idén azonban ezek is eltűntek a süllyesztőben.

Felmerülhet a kérdés: mégis mi maradt? Következzen hát a szívóbenzines márkák és modellek utolsó tagjai, de inkább azok, amelyek az átlagember számára még megfizethető árkategóriában vannak. Sportautókból vagy komolyabb luxusautókból persze akad még szívómotor, de itt most nem ezeken van a hangsúly. A felső határt nagyájból 10-11 millió forintnál húztuk meg.

Következő
Nyitókép: Mazda