2023. január 12. | 09:18

Az ADAC, vagyis a Német Autóklub idén is összeszedte, melyek az elmúlt év legbiztonságosabbnak ítélt autói az Euro NCAP töréstesztek alapján.

Az ADAC, azaz a Német Autóklub minden év végén összeállít egy listát a töréstesztek adataiból, így kiderül, mely autók teljesítettek a legjobban a teszteken és melyik számít a legbiztonságosabbnak. A 2022-es adatok azonban kissé eltérnek a várttól, ugyanis nem a Volvo vagy a Mercedes került a dobogóra, hanem két Tesla és egy Lexus.

A 60 típust tartalmazó Euro NCAP-lista egy ötcsillagos rendszerben pontozta a gyártók járműveit, azonban 2020 óta egy új faktor is jelen van, amely szerint nem számít annyira, hogy mennyire marad egyben a jármű kasztnija, inkább az, hogyan viselkedik egy másik autóval való ütközés esetén. Ezt úgy kell érteni, hogy az adott jármű akkor is pontot vesztett, hogy ha bár megvédte a benne utazókat egy sérüléstől, azonban annak árán, ha ez a másik autóban utazóknak okozott nagyobb kárt.

A 60-ból 47 jármű maximális pontszámot kapott, 12 négy csillagot és csupán egyetlen modell volt, amely nem teljesített jól: a Dacia Jogger, amely csupán egyetlen csillagot kapott az értékelésen.

Az öt csillag az átlagnál nagyobb biztonságot jelent

Az NCAP-teszt négy fő kritériumot mért az autókon, amelyeket frontális és oldalirányú ütközés, valamint oszlopnak csapódás szimulációjával mért. A négy kritérium az utas- és gyermekbiztonság, a többi közlekedésben résztvevő (gyalogosok, biciklisek) védelme, valamint aktív, balesetmegelőzést segítő rendszerek működése volt.

A tesztben mikroautók, prémium szedánok és terepjárók, valamint SUV-k is részt vettek, így nagyon széles paletta állt a szakemberek rendelkezésére. Mindegyik típust ugyanazon elvek szerint pontozták, így jöttek létre az alábbi eredmények.

Összesítésben az első öt legbiztonságosabb autó hátulról haladva a Great Wall Motors kínai gyártó prémium márkájának terméke, a Wey Coffee 01, a Mercedes EQE, a Lexus RX, a Tesla Model Y és Model S. Ezen modellek mögött nem sokkal marad el a Wey Coffee 02 és a Smart #1, amely a Mercedes-csoport és a Geely közös szerelemgyereke.

A legkevésbé biztonságosnak nyilvánított autó a már említett Dacia Jogger volt. Nála valamivel jobban teljesített, de így is a lista végére került a Volkswagen Touran, a Peugeot 308, a Ford Puma és az Opel Astra L generációja.

A 2022-es ADAC Euro NCAP győztese a Model S Forrás: Tesla

A négy fő kritérium alapján más a sorrend

Utasbiztonság fényében az öt legjobban teljesítő modell hátulról haladva a Volkswagen Polo, A Mercedes EQE, a Smart #1, a Tesla Model Y és a Hyundai Ioniq 6.

A lista másik végén kevésbé változtak a dolgok, ebben a kategóriában is a Dacia Jogger az utolsó, nála valamivel jobb a Ford Puma, a Peugeot 408 és 308, majd a Volkswagen Touran, bár a Joggeren kívül mindegyik négy csillagot kapott.

Az NCAP gyerekbiztonsági tesztje alapján baleset esetén a Tesla Model S, a Mercedes EQE, a Mazda CX-60, a Lucid Motors Air modellje, valamint a Mercedes-Benz T-osztálya a legbiztonságosabb modellek.

Ezt a listát is a Jogger zárta, előtte a Honda HR-V, a Toyota Aygo X, a Volkswagen Polo, valamint az MG 4 Electric állnak, ezek a kevésbé megbízhatóak gyermekbiztonság terén.

Ha a többi közlekedésben résztvevőről van szó, a Lexus NX, a Tesla Model S, a Toyota Corolla Cross, a Mazda CX-60, valamint a Lexus RX a legmegbízhatóbb, a legkevésbé jól azonban a Jogger, a Volkswagen ID. Buzz, valamint a Touran, majd a Genesis GV60 és a Kia EV6 teljesített.

A balesetmegelőző technológiák tekintetében a Wey Coffee 01, a Nissan Ariya, a szintén kínai Nio eT7 és a két Tesla az Y és az S a legmegbízhatóbb, a lista végére pedig ismét a Dacia Jogger, majd a Kia Niro, a BMW 2 Coupé változata, valamint az i4-es modelljei és a Citroën luxusmárkájának, a DS 4-es modellje került.

A tanulságok meglepőek az idei teszten

Nem csak az első öt helyezett az, amelyik a legmegbízhatóbb. A legtöbb százalékos pontszám között vajmi kevés eltérés van és a 60 vizsgált autó legtöbbje kitűnően szerepelt. A Volvo C40 például, amely összesítettben 16. helyen áll, 86 százalékos értékelést kapott, amely a 2020-as és ’21-es év tesztjének győzteséhez, a Subaru Outbackhez viszonyítható, amely 88,8 százalékot kapott mindkét évben. Az idei győztes, a Tesla Model S 92,4 százalékot kapott.

A Dacia családi modellje mindegyik teszten utolsóként futott be. Az utas- és gyerekbiztonság közepes értékelést kapott, mivel a sérülés lehetősége igencsak magas. A vészfékező-asszisztens sem bicikliseket, sem gyalogosokat nem ismer fel mindig, a sávtartó-asszisztens pedig nincs is.

Összesítés

A 2022-es NCAP győztesei meglepték a tesztelőket és bár az elvárt befutók, mint a Mercedes vagy a Volvo továbbra is az élvonalban vannak, a Tesla és a Lexus képében új arcok is feltűntek.

Általánosan elmondható, hogy az olcsóbb árkategóriájú gyártók a biztonságon tudnak spórolni, de egy-két kivétel itt is akad. Ugyanez a másik végletről is elmondható, hiszen fentebb is látszik, a prémium márkák győztek, azonban a pénz sem jelent instant biztonságot, ahogy azt a BMW Coupé is hiányosságokkal küzd.

Az is kiderült, ha egy gyártó nem képes felvenni a versenyt a biztonságtechnológiai újításokban, könnyen lemaradhat, főleg, ha olyan modellről van szó, amely jó ideje a piacon van és tervez is maradni a jövőben.

Erre példa a Volkswagen Touran, amely a 2022-es Euro NCAP teszten jóval elmaradt kategóriatársaihoz és saját, múltbeli eredményeihez képest is, mivel a kritériumok egyre szigorúbbak, ahogy arról ebben az anyagban is szó esik részletesen:


 

Nyitókép: Tesla