2020. november 21. | 13:39

Már ha magad szeretnéd csinálni.

Egészen biztos vagyok benne, hogy bár sokan vagyunk autóőrültek, akik valójában nem szerelők, mégis hatalmas büszkeséggel tölt el, ha magunk tudunk megjavítani, felújítani valamit a kocsin vagy éppen a kocsin belül. Bár én abba a szerencsés helyzetbe kerültem, hogy munkakörnyezetemen belül tudom megtanulni az autórestaurálás csínját bínját, azért van számos olyan dolog, amelyet te is nyugodtan megcsinálhatsz otthon. Ilyen például az elöregedett fémküllős fakormány, amelyből pakoltak becsülettel a régi autókba. Ehhez méltóan került bizony az S30-ba is, így egy újabb trükktárat tanultam meg annak érdekében, hogy a fakormány olyan legyen, mint újonnan volt. Na, most akkor sutba vágott fakormányokkal elő, indul a DIY kormányfelújítás, Adrival!

 

Előkészületek

Amire mindenképpen szükséged lesz, az egy ramaty állapotban lévő fakormány. Enélkül kár is nekilátni ;) haha! Több komolysággal végy egy nagyobb munkaterületet, amely mellett akár állni is kényelmes, vagy ha szeretsz Gollam bőrébe bújni, végülis a garázs padlóján is jó! A munkakörnyezeted és jómagad tisztaságának megóvása végett ajánlott előkészíteni porszívót, esetleg leteríteni valamilyen ponyvát vagy takarófóliát, ugyanis nem csak lakkszórás, de por is lesz bőven! Ne feledkezz meg nedvességtaszító anyagból készült, vagy “nem sajnálod” kategóriájú kesztyűből is betárazni, valamint játszós ruha gyerekek! Játszós ruha!

Szerezz be és készíts elő 2-3 finomságú, de mindenképpen finomszemű dörzspapírt és csiszoló szivacsot. Dobj a kupachoz még egy sniccert, maszkoló szalagot, egy kisebb laposfejű csavarhúzó sem árthat, némi zsíroldó hatású tisztítószert vagy brigéciolt, féktisztító folyadékot (flakonos, hajtógázas), egy mosogatószivacsot, 2 komponensű clear autólakkot, áttetsző piros vagy narancssárga fényszórólakkot, valamint fekete színű textúra spray és fekete vinyl spray is legyen. A fényszórólakk ízlés szerint helyettesíthető bármilyen fapáccal, lakkal, ám pác esetében az ecsetes felvitel jóval macerásabb, valamint a textúra spray helyett ízlés szerint akár fényes vagy selyemfényű, de akár matt lakkot is választhatsz, neked tetsző színben.

A cikkemben szereplő kormányon Duplicolor és Colormatic márkájú lakkokkal dolgoztam, de tapasztalatból mondom, hogy a két komponensű autólakkot leszámítva a Montana bármely festéke is tökéletesen beválhat. Más márkákat, Obiban, Tescóban és a hasonló helyen kapható lakkokat kerülném. Autófestéket áruló boltban és a Montana forgalmazóinál, de akár webshopokon is megtalálod ezeket a termékeket. Ha nem bírod a festékszagot, vagy 2020-ban olvasod a cikkem, érdemes védőmaszkot húznod, melyet a koronavírus-járvány miatt az ország gyakorlatilag bármely pontján beszerezhetsz.

Ready, Set, Felújítás!

Ha megvan az elhatározás és a környezet, továbbá az eszközök is adottak, szereld szét a kormányt, amennyire csak tudod. Nem kell félni, nem lesz nagy matek, körülbelül 6-8 csavar és egy kupak összesen. Miután eltávolítottad a duda csatlakozóját és a gombot, ami esetünkben maga a középső kormányrész, tegyél mindent olyan helyre, ahol 2 perc, fél óra, de akár egy hét múlva is megtalálod.

Talán az eleje a legnehezebb ennek a folyamatnak, hiszen sok órányi csiszolás vár rád, ám mielőtt nekiállsz “keleti sziszolómeszterré” avanzsálni, jó alaposan tisztítsd meg a kormányod a zsíros szennyeződésektől, lerakódásoktól és a portól. Hidd el, jobb ha nem sorolom tovább, mi van még ezeken a múmiákon! Légy alapos, ám ne ess kétségbe, ha van olyan dzsuva, amit a szivacs és a mosószer egyszerűen nem tud megkezdeni. Hagyd úgy, később az is eltűnik.

Ha meg vagy a nedves tisztítással, töröld jó szárazra a kormányod, ha nagyon nyersre van kopva a fa felülete és megszívja magát, akkor mindenképpen várd meg, hogy kiszáradjon! Semmiképp se állj neki ázott fát csiszolni, mert kavics méretű darabokat darálhatsz ki a fából, ami semmiképp sem állna jól neki, ráadásul nagyon szívás visszapótolni. Ha minden megúszta szárazon, ízlés szerint kezdd el csiszolni a felületeidet.

Én a fém részekkel kezdtem, mert mohó vagyok és azon sokkal látványosabb a folyamat, kezdetben a rozsda és a nagyobb felmaródások elegyengetése végett durvább szemű csiszolóval kezdem, majd szépen haladok tovább a finomszeműek felé. Addig csiszold a fémet, amíg egybefüggő, egyenletes és sima felületet nem kapsz. FIGYELMEZTETÉS! A felcsiszolt felület ellenőrzés célú simogatása könnyen átcsaphat meditációs gyakorlatba, így ügyelj, hogy nehogy elborulj a nagy kikapcsolódásban! A kis résekbe és élekbe beszorult koszt a már előkészített, picinyke csavarhúzóval frankón ki tudod vakargatni, azokat a részeket se hagyd kezeletlenül!

Ha végeztél a fém részekkel, vagy ha esetleg a fa rendbe szedésével kezded, fontos, hogy a durva szemű csiszoló papírt felejtsd el, csúnya és mély karcokat húzhat a faanyagba, ami nem csak a lakkozást nehezíti meg, de még ronda is. A cél itt is ugyanaz: egybefüggő, lehetőleg eredeti lakktól mentes, ám a fa mintáját őrző sima felület. A régi kormánykerekeket nagyon szerették körbe markolatosra faragni, így huplikkal lesz tele a műszerfal felé eső oldala a kormánynak. Csiszolás közben vigyázz, hogy ne daráld el a domborulatok csúcsait, maradjanak meg eredeti formájukban.

A fent leírt folyamat így nem tűnik soknak, de ha alapos és igényes munkát szeretnél végezni, elég sok órádat fogja felemészteni a vakargatás, ám mint említettem, kifejezetten pihentető hatású is lehet. Ha elkészültél a csiszolással, újabb nedves tisztítás következik, ám itt már figyelned kell a részletekre. Itt is szabadon választott a sorrend, én ismét a fém részeknél álltam neki. Víz, tiszta. Mielőtt féktisztítóval nekiesel a küllők zsírmenetesítésének, maszkold le a fa részeket, az íveknél és illesztéseknél nyugodtan lógjon túl a szalag, majd szikével kiigazítod.

Ha minden fából készített felület szépen el lett takarva, következhet a féktisztítózás, figyelj, hogy a féktisztító ne érje a fát, mert kikezdheti azt. Amikor minden festékpor, szennyeződés és rozsda eltűnt a küllőkről, jöhet az első fújkálás! Vigyázz, ekkor már ne érj szabad kézzel a küllőkhöz, mert a bőrödön lévő zsíros szennyeződések pikkpakk átragadhatnak a fémre, és buktad a lakkod tapadását.

Jöhet a fekete textúra spray, vagy a fent felsorolt helyettesítők egyike. Első rétegben csak lazán fújd át a küllőket, akár minimálisan foltos is maradhat, hogy szakszóval éljek: KÖDÖLJ! Ha az első réteg megszáradt, következhet a második, itt már figyelj az egyenletes fedésre, ahogy én tapasztaltam, a 20-25 centis távolságból szórt lakk működik a legbarátságosabban. Fektess külön figyelmet arra, hogy ne folyjon meg a festéked sehol, ne fújj rá túl sokat egyik területre sem. Ha mégis túlszaladsz, sebaj, csak újra kell csiszolnod száradás után, esetleg ha van kéznél nitrohigító, neki mehetsz vele, de nem lesz jó eredménye, főleg akkor nem, ha szabad kézzel csinálod! Adrienn hülye volt, ne légy olyan, mint Adrienn. Ha ügyes vagy, elsőre szép eredményt kaphatsz.

Minimum egy napig hagyd száradni a küllőket, majd ha ez az idő letelt, jöhet a markolat fújása. Ahogy az előbb tetted, csak fordítva maszkold le a védendő részeket, esetünkben a küllőket és a kormány középső részeit. Ezután jöhet a fa markolat színre lakkozása, esetünkben ez 2-3 réteg narancs és piros színű áttetsző fényszóró lakk. Figyelj rá, hogy a fa esetében se legyenek poros és zsíros szennyeződések maradványai sehol. A színes lakkrétegek között hagyj megfelelő mennyiségű száradási időt, erről információt a használt flakonon biztos, hogy találsz. Amikor szép egyenletes fedést kaptál, és még a fa mintája is kellően látszik, ismét egy nap pihenés következik.

A nagy várakozás után, amivel a száradást támogattad, következhet a legtöbb odafigyelést és precizitást igénylő lépés, a kormánykerék végső lakkrétegeinek felvitele. Itt fogod használni a kétkomponensű, sűrű, clear autólakkot. Ennél a lépésnél fontos szem előtt tartanod, hogy ez a lakk sokkal könnyebben cseppesedik és kezd el folyni, mint az előzőek. A csúnya folyások elkerülése végett felvitel után 15-20 másodpercig érdemes a levegőben forgatni a kormányt ide-oda, tai chi mozdulatokat megszégyenítő íveket is leírhatsz akár, lényeg, hogy a lakk megfelelően szétterüljön a teljes száradás előtt.

Az első réteg felvitele után láthatsz majd apró benyomódásokat és lukakat a fa szerkezetében, ezt a beszívódó lakk és az idő okozza. Addig kell a fedőlakkot rétegelni, amíg ezek az apró gödrök fel nem töltődnek, és homogén felületet nem ad a lakk borítása. Csillogni villogni fog apám, Signal reklámban nem látsz ilyet. Ennél a lépésnél én kézben tartva fújtam a kormányt, és ismételten könyékig összelakkoztam magam. Ennek elkerülésére érdemes hosszú ujjúban nekifogni a procedúrának. Akkor is, ha meleg van. A hígító nem ápol és nem takarja el bőröd hibáit. Ha megvagy, már csak félre kell tenned pihenni, öh, akarom mondani száradni a kormánykereket.

A kormány nagyja megvan, ám a közép még elég feslett

Ehhez az alkatrészhez valójában ismételten nem kell járműmérnöknek lenni, ha nem töredezett a bőrborítás, egy óra alatt elkészülsz vele. Elsőként itt is a zsírmentesítés és a szennyeződések eltávolítása a cél. Amennyiben kivehető az embléma, érdemes azt is kiszedni a középből és krómtisztítóval átszaladni rajta, ha nagyon precíz vagy, ezüst lakkfilccel a szöveget is kijavíthatod, ha kell. Persze ha más színű, akkor értelemszerűen másfajta filccel állj neki.

A közép többi része esetemben bőrborítású volt, és helyenként igencsak látszott, hogy megviselt szegény. A bőrözött felületek alapos megtisztítása után a vinyl spray segítségével történő átfújás következik, amihez kell egy kis gyakorlat. Nincs jobb szavam rá, ez a festék ahogy levegőt ér nyúlik, ezért roppant lendületesen és ügyesen kell bánni vele. Ha nem akarsz a fenti példához hasonló kezeket, inkább fújkálj vele egy másik felületen néhányat, próbaképpen. Látni fogod, hogy a vinyl spray egészen bőrszerű felületet hoz létre, és nem tesz jót neki, ha vastagon áll. Mind a fénye, mind a textúrája csúnya lehet tőle.

Újabb egy nap végső száradás után következhet az összeszerelés, ragaszd vissza a logót a kormányközépbe, szereld össze a kormányt azokból az alkatrészekből, amelyeket arra a helyre tettél, amire még mindig emlékszel, és voilá! Gratulálok kedves olvasóm, ha minden jól megy és nem vagy egy reménytelen eset, van egy vacsiújnak tetsző és valahol ténylegesen új kormánykereked, ami finom kis része lesz dédelgetett autód belterének.

Remélem, hasznosnak találtad a cikkem, ha kíváncsi egy restaurált S30-ra, nézd meg ezt a bemutatót! Ha a videó nem indulna el, megtekintheted YouTube csatornánkon is.