2021. november 08. | 09:26

A Hungaroring off-road pályáján mutatták meg az eddig számomra is teljesen ismeretlen Ineos Grenaidert, ami egy igazi ős-szabványokat tisztelettel követő, férfias terepjáró. Brutális túlépítettség, feszes összkerékhajtás, vadászrepülőgépes beltér és sorhatos BMW turbómotorok. Őszintén, mi kellhet még?

Talán ha az autóról még nem is, az Ineosról hallhattál már, hiszen a világ egyik, hanem a legnagyobb vegyipari vállalata. Gondolhatunk mindenre ezen belül, csomagolások, olajok, műanyagok vagy ruhák, de napestig sorolhatom. Így máris érthető, hogy mitől pörög annyira az alig 2017-ben Indult Ineos Automotive, elég masszív pénzügyi háttérrel tevékenykedhetnek. Az anyacég Ineos alapítója, Sir Jim Ratcliffe alapította szintén az autófejlesztő leányvállalatot és egy kis gondolkodás után ő indította el a Grenadier projektet - amit egyébként a kedvenc pub-ja után nevezett el.

2016-ban - 67 év után - kifutó Land Rover Defender gyártását szerették volna folytatni, de az angol csökönyösséggel nem lehet mit kezdeni. Ratcliffe mégsem adta fel, és nekiálltak egy hasonló karakterű, de sokkal modernebb és masszívabb terepjáró fejlesztésének. Az ígéreteket a Covid ellenére is egészen jól tartják, mivel 2022-re saccolták a gyártás beindítását, és a jelenlegi állás szerint tényleg akkor kezd. Tehát az autó elvileg kész, el is hoztak két prototípust, amiket körbeszaglászhattunk, sőt, még utazhattunk is bennük.

Első blikkre Land Rover Defender, nekem is ez ugrott be, sőt még egy per is volt az Ineos és az ős-angol gyártó között. Azonban a Land Rover vesztett, az Ineos meg tapsikolt, mert folytathatták a Grenadiert. De nézzük csak meg azokat az arányokat, sokkal szélesebb és laposabb, mint a Defender, részleteiben sem passzol minden, úgyhogy felesleges is ezt a vonalat boncolgatni. Hiszen az a Defender, ami a hasonlítgatás alapját adná már úgyis nyugdíjba vonult, az új pedig nem igazán tudta eldönteni, hogy divatcikk legyen vagy terepjáró.

A Grenadiernél nem érzem ezt a dilemmát, ez egy ízig-vérig terepjáró és ennek mindent alárendeltek. A masszív koptatólemezt a tetőszéli kapaszkodókat, a pótkerék és a tetőlétra elhelyezését vagy az ajtókba épített rögzítősineket. Ezekre dobhatjuk fel a kötelező off-road felszereléseket egy szafari alkalmával, legyen az ásó, kötél, benzineskanna vagy a fém rámpák, amivel az autó kiássa magát a nehéz helyzetekben.

Belül talán még izgalmasabb a helyzet, mert a Grenadier nem csak egy ügyes dizájn egy klasszikus terepjárós alvázon, hanem egy jól összeválogatott autó, mondhatnám, hogy egy autóipari Best Of lista. Ezt bizonyítja, hogy spéci Recaro ülésekbe huppanunk be, ahonnan elénk tárul a vadászrepülő ihlettte beltér. Olyan, mint egy komolyan vehető MINI kapcsolósor, csak itt mindenhol ilyen gombokkal és tekerőkkel találkozunk. Még a plafonon is masszív kapcsolók a műszerfal pedig mint az ablakok, sík.

A ’90-es éveket idéző gombtenger tetején tornyosul a modern technika képviselete, a bő 30 centi képátlójú érintőkijelző, amin várhatóan a BMW remek iDrive rendszere fut majd, de nem a megszokott módon. Mindent az úttalan utaknak, a kitekert merevhidaknak és a félelmetes terepnek rendelnek alá, így a főképernyőn is csak másodlagos szerepe lesz a szórakoztató elektronikának. Itt fog megjelenni a műszeregységünk is, a fontos infók a hajtással, a tereppel és a módokkal kapcsolatban, annak ellenére, hogy egyébként szinte mindennek külön gombja van. Ráadásul mekkora gombok, te jó ég, a saját autómban a gázpedál akkora, mint a Grenadier ülésfűtés kapcsolója, bár ez egy nem teljesen céltalan dizájn döntés volt. Terepen pattogva jogosan kellenek ekkora gombok, néha még a magyar úthálózaton sem tudok eltalálni bizonyos kapcsolókat, de egy ID.4-ben, ahol már szinte mindent tapizni kell, az egy horror.

ineos grenadier menetproba alapjarat

És pattogni fog a Grenadier, de jó értelembe, mert ezt az autót terepre kell vinni és ugyan az Ineosnál úgy számolnak, hogy a vevők nagyjából fele városi díszdömpernek használja majd, a többiek élnek a 4 mm vastag acél alváz, a kőkemény merevtengelyek, az első-hátsó differenciálzár és a hörgő BMW-féle sorhatosok adta lehetőségekkel. Bár nem ez a fő felhasználási terület, de elrúgták neki a mező közepén, ahol 10 centi mélyen a földet feltépve lódult akkorát a több mint 2,5 tonnás test, hogy egy pillanatra bennem is megállt az ütő.

Pedig amúgy a hajtás meglepően kulturált, finoman klattyan és dolgozik minden, annak ellenére, hogy ezek kvázi prototípusok, ezért hiányoztak funkciók, ezért nem nézett ki belül sem minden úgy, mint a reklámanyagokban. Finoman fordul, nincs féltengely recsegés, csattogás, a diffik zárnak és jöhet is a kemény terep. Ez az autó nem olyan, mint a Jimny vagy az öregebb Vitarák, hogy csak hátul hajt, aztán majd kapcsolgatjuk az összkereket. A Grenadier állandó négykerék hajtással dolgozik, csupán a felezőt dobhatjuk rá, ha elfogy az erő.

ineos grenadier menetproba alapjarat

De nem fogy el egyszerűen, kegyetlen, amit a két BMW sorhatos leművel. Az egyik egy háromliteres 285 lóerős benzinmotor 450 Nm nyomatékkal, ami nem kevés, lelkesen mozog az autó, de nekem volt szerencsém a dízelben utazni, ami ugyan csak 245 lóerő, de 550 Nm dízel nyomaték. Nem kérdez, megy, felezőben pedig a falon felhúzza a Grenadier masszív acél testét.

A Grenadier finom gép, terepen sem változik meg, nincsenek holtjátékok, rántások vagy kottyanások terepen. Kecsesen mozog a mély gödrökben és meredek siratófalakon a hatalmas ólommadár, még levegőbe emelt kerékkel sem éreztem, hogy elbizonytalanodna. A nyolcgangos ZF automata váltó is finoman dobálja a fokozatokat, nem számít, hogy nehéz terepen felezővel mászik az autó vagy padlóra taposott gázpedállal szántja fel a füvet. Az élmény és a technika meggyőző, ezzel szemben nem olcsó, jelenleg az angol árak olyan 48 ezer font környékére ütnek, ami átszámolva bő 20 millió forint.

ineos grenadier menetproba alapjarat

Minden porcikájában azt sugallja, hogy ez egy komoly célszerszám. Kizárólag terepre fejlesztették, jól is csinálja, már csak az a kérdés, hogy annak az 50% vásárlónak milyen lesz aszfalton. Ma már egyre kevesebb a járhatatlan út, de a terepjárós műfaj képviselője is. A SUV-oknak már nem kell terepre mennie, a Suzuki Jimnyt lassan kiirtják Európából az agyatlan környezetvédelmi normák és a Mercedes G-osztály sem egyértelműen terepgép. Talán a Jeep Wrangler az egyik utolsó mohikán a műfajban, így a Grenadiernek nehéz dolga is lesz, meg nem is.

Az új Land Rover Defender tesztvideóját itt találod: