2020. december 09. | 15:42

Az Audi, a Kia, a Land Rover, az Isuzu és a Seat modellje is 5 csillagos eredményeket kapot az NCAP törésteszteken.

A Land Rover Defender, a Kia Sorento és a VW csoport két autója is kiválóan vizsgázott a baleseti szimulációban, 5 csillagos értékelést kaptak az Euro NCAP tesztjén. Mivel az autógyártók érdeke a lehető legtökéletesebb biztonságú autókat létrehozni, egy idő után legtöbbjük 5 csillagos értékelést kapa, azonban az tesztek időről időre finomodnak.

A mostani tesztek során egy újonnan bevezetett törésteszt-módszertant alapján vizsgálták a járműveket. A frontális ütközések során egy mozgó akadállyal szimulálták a szembejövő autót (MPDB: Mobile Progressive Deformable Barrier), így kaptak adatokat arról, milyen sérüléseket okoz a vizsgált autó egy 50-50 km/h-ás frontális karambolnál a másik autón.

A másik szempont az oldalirányú ütközésekkel kapcsolatos, azt elemezték, milyen sérüléseket okozhatnak egymásnak az ütközés során tehetetlenül csapkodó utasok végtagjai. Ezzel kapcsolatos az új Honda Jazznél bevezetett középső légzsák, ami megvédi egymástól az utasokat.

Az Audi A3 és a Seat Leon a Volkswagen-konszern MQB padlólemezén osztozik. A Golf, a konszern másik tagja 2019-ben nagyon jól vizsgázott, amit platform testvérek is simán hoztak. Számszerűsítve a dolgokat, kiemelték, hogy az Audi 89 százalékot kapott a felnőtt utas, 81 százalékot a gyermek utasok biztonsága szempontjából, míg az Seat az előbbinél 92 százalékot, utóbbinál 88 százalékot ért el.

Nem mondanám valami nagy meglepetésnek, de azért felhívnám a kétkedők figyelmét arra, hogy az új Defender sokkal jobban szerepelt a törésteszteken, mint elődje. A korszerű karosszéria jól kialakított törészónái hozzák napjaink kötelező szintjét, ráadásul jól megvan tömve vezetéstámogató rendszerekkel. Igaz ami igaz, a tesztek során a vészfékasszisztens és sávtartó teljesítményét lepontozták, ráadásul a nagy dög nem kifejezetten barátságos a szemből érkező fél számára sem.

A új Sorento a gyártó első középső légzsákkal ellátott autója, ami meg is hozta az 5 csillagos eredményt, ráadásul az e-Call nevű vészhelyzeti rendszer hasznosságát is méltatták.

Az Isuzu D-Max először került töréstesztre Európában, de az év elején már teljesített Ausztráliában. A biztonsági berendezések, légzsákok jól működtek, de a Defenderhez hasonlóan elég nagy pusztítást végez a forgalom többi résztvevőjén a mozgó akadályos frontál tesztek alapján. Ettől függetlenül azért megkapta az 5 csillagot a pickup is.

A Honda E furcsa módon lecsúszott az 5 csillagról, aminek nem más volt az oka, minthogy hiányoznak belőle a Jazznél megismert hiperkorszerű biztonsági berendezések. Emiatt az oldalirányú töréstesztek során nem védte kellő mértékben az utastér résztvevőit egymástól.

A Hyundai i10 nem volt az NCAP kedvence. Bár az autót teszteltük is és kifejezetten jó városinak tartjuk, a szemből érkező akadállyal elvégzett teszt során a vezető medencéje becsúszott az alsó öv alá. Az sem segített az autó értékelésén, hogy kevésbé fejlett vészfékasszisztens van az autóban mint a vetélytársaknál.