2020. június 04. | 10:49

Az Euro NCAP törésteszten elért öt csillag nem jelenti azt, hogy maximális biztonságot nyújt számodra vadonatúj autód.

A Carwow adta az ihletet a mai cikkemhez, ugyanis az egyik kedvenc videósom, Mat összeszedte azt a 13 autómárkát, illetve típust, amelyek annak ellenére, hogy újak és (néhány kivétellel) jó eredményt értek el a hivatalos Euro NCAP törésteszten, néhány szempontból mégsem mondhatók biztonságosnak. Ha kíváncsi vagy melyek ezek, ne habozz, olvass tovább!

 

2020-at írunk, tehát joggal mondhatjuk azt, hogy manapság nagyrészt csak biztonságos (és nem papír) új autókat lehet vásárolni. Sajnos azonban ez állítás alól vannak kivételek. Persze van nem egy és nem két olyan autó, amely kapásból elérte az öt csillagot a törésteszten, de ez vajon tényleg azt jelentené, hogy maximális biztonságban leszel, ha összetörik? A videóban a felnőtt utasok védelme alapján rangsorolták az autókat, hiszen az esetek többségében egyetlen ember ül a járművekben. Ellenben vannak olyan típusok is, amelyek rendkívül rosszul szerepelnek, (a Fiat Panda jutott eszembe) de vajon azokat meg tényleg nagy ívből kerülnie kellene a vásárlónak? Hol van itt az arany középút, kérem szépen?

Lássuk, mit mond Mat!

13. Citroën C5 Aircross

A Citroën C5 Aircross amellett, hogy 89%-ot ért el a felnőttutas-védelemben, megkapta a maximális öt csillagot a törésteszten. Ez mind szép és jó, a gond csak az, hogy frontális ütközéskor az első sorban ülő utasok lábszárának védelme elég gyenge. Egy komolyabb ütközésnél kinyílhatnak a légzsákok, amik a felső testet védik, de ez korántsem elég.

12. Volkswagen Sharan/SEAT Alhambra

A két modell szinte teljesen ugyanaz, ezért is lehet őket egy kalap alá venni. Márpedig, ha nem sokban különböznek, valószínűleg töréstesztjük sem alakul másként. Az Alhambra gyártása már megszűnt, de még hozzá lehet jutni új példányokhoz. Ugyan felnőttutas-védelemben ez a két modell is megkapta a 89 százalékot, összességében csak négy csillagot sikerült bezsebelniük. Mi lehet az oka ennek?

Nem más, minthogy ha egy esetleges ütközésnél a modellek oldala, vagyis a tolóajtó sérül, az akár le is szakadhat, az utas pedig ezzel veszélybe kerül, mert kirepülhet a járműből.

11. Ssangyong Korando

Annak ellenére, hogy a Korando megszerezte a maximális öt csillagot az NCAP törésteszten, a felnőttutas-védelemre már csak 88%-ot adtak. Az utasoldali légzsák azonban nem terjed ki, azaz nem védi kellően a mellkast.

10. Kia Ceed

A koreai márka esetében is 88% volt a felnőttutas-védelem, a Ceed viszont egy csillaggal kevesebbet kaphatott a maximálisnál. Az eset nagyjából hasonlít a Korandóéhoz, csak itt éppenséggel nem a mellkasnak, hanem a vállaknak eshet komolyabb baja.

9. Porsche Taycan

Őszintén szólva meglepett, hogy a Taycan szerepel ebben a videóban, szerintem nem kellene neki. Vajon Mat miért sorolta mégis a 13 nem maximálisan megbízható autó közé?

Jár az ötcsillag, viszont felnőttutas-védelem terén a Taycan bizonyított a legrosszabbul az eddig felsorolt modellek közül, 85%-ot ért el.

 

8. Opel Corsa

Felnőttutas-védelemben 84 százalék, összességében pedig négy csillag. Hát igen, megyünk lefelé… Csakúgy, mint a Taycan esetében a tesztelők az üléseket kifogásolták, amik nem kellően, csak marginálisan biztonságosak, így nyaksérülés lehet a végeredmény.

7. BMW 1-es sorozat

Számomra az igazán nagy probléma az új 1-es sorozattal az, hogy már nem hátsókerekes. Na, de mit mond Mat?

83 százalékos utasvédelem, ennek ellenére ötcsillagos összesített törésteszt. Hol a hiba? Hát hol máshol, mint az üléseknél… A Taycan és a Corsa tudna mit mesélni erről. Nem tartanak elég jól, egy esetleges balesetnél ez pedig nagy hiba, az utas nyaka megsérülhet.

6. Jeep Renegade

Nyolcvankét százalékot kapott a felnőttutas-védelemre, ami bár nem rossz, de tudjuk, hogy lehetne sokkal, sokkal jobb is. Ami viszont számomra kiábrándító volt, az a háromcsillagos összesített eredmény. A tesztelők nem tartják kellően biztonságosnak az autót abban az esetben, ha szemből vagy oldalról éri ütés, baleset.

5. VW Up/Skoda Citigo/SEAT Mii 

Egy karika: 81%-os felnőttbiztonság, három csillag és nem kellő biztonság a mellkasnak frontális ütközéskor.     

4. Jeep Cherokee

Négycsillagos összesített Euro NCAP törésteszt, ami nem rossz, ellenben a felnőttutas-védelem lejjebb kúszik, kereken 80%-ra a Cherokee esetében. Az ok nem más, mint a nem elegendő mellkas támogatás frontális ütközéskor, valamint az ülések nem megfelelő tartása, ami veszélyes lehet az alsó testrész, különösen a sípcsont számára.

3. Suzuki Jimny

Nem találkoztam még olyan emberrel, aki ne azt nyilatkozta volna a Jimny-ről, hogy egy vagány, magabiztos jármű. Igen ám, de ennek ellenére nem a legbiztonságosabb autó, hiszen mindössze 3 csillagot kapott a teszten. Frontális ütközésnél a légzsák nem megfelelő kinyílásának következtében az utas súlyosabb sérüléseket is szenvedhet.

2. Jeep Wrangler

Ezt nem fogod elhinni. 50 százalék utasbiztonságra és egy, mondom egyetlenegy csillag az összesített töréstesztre. Most akkor megkérdezném, hogy mégis hogy lehet „roadlegal” ez a jármű?

1. Fiat Panda

Esküszöm, esküszöm, hogy a cikk elején fogalmam sem volt róla, hogy Mat a Pandát fogja az első, azaz a legrosszabb helyre rangsorolni. Nos, azt hiszem az értékek magukért beszélnek. Felnőttutas-védelemre szégyenteljes 45%-ot kapott, és ami még durvább, hogy nulla, vagyis egy csillagot sem ért el az összesített Euro NCAP törésteszten, olyannyira rosszul szerepelt.