2022. március 04. | 09:06

A bajorok inkább a szilárdtest-akkumulátorokban látják a megoldást.

Az elektromos autók kapcsán egyre többet találkozhatunk az akkumulátorcsere fogalmával. A koncepció roppant egyszerű: ahelyett, hogy az autónk lemerült akkumulátorát feltöltenénk, szimplán csak kicseréljük a pakkot egy előre feltöltött egységre. Nagyjából úgy, mint amikor elemet cserélünk egy távirányítós autóban.

A kínai Nio például úttörő szerepet vállal ennek a technológiának a fejlesztésében. A cég 2021 szeptemberének végéig több mint négymillió cserét hajtott már végre a kimondottan erre a célra kifejlesztett akkucsere-állomásain. A Nio célja, hogy 2025-ig legalább 4000 ilyen állomás működjön világszerte. Magát a cserét egy teljesen automatizált rendszer végzi, és nagyjából 3 percet vesz igénybe. Bár több autógyártó is kísérletezett ezzel a technológiával, a BMW hatázottan elvetette az ötletet.

A Tesla és a Renault is bejelentette, hogy erősen fontolgatják az akkucsere lehetőségét, ám végül egyik tervből sem lett semmi. Szakértők szerint ennek az lehetett az oka, hogy nem volt elég erős az üzleti motiváció, hogy megvalósítsák az elképzeléseket.

Az Automobilwoche-nak nyilatkozva a BMW szóvivője elmondta, a bajor vállalat szempontjából az akkumulátorcsere-állomások töltési és logisztikai infrastruktúrájának kiépítése nem számít reális lehetőségnek. Ugyanis a szolgáltatás biztosításához rengeteg drága csereakksit kellene elkészíteni és folyamatosan készenlétben tartani. A menet közbeni csere érdekében legyártott akkumulátorok előállítása pedig egy roppant erőforrás-igényes feladat lenne.

Ezzel szemben a bajor cég inkább a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésére invesztál jelentős összegeket, mivel ezek az egységek lényegesen tartósabbak, és a felhasználók számára is nagyobb hatótávolságot biztosítanak. A BMW úgy számol, hogy a szilárdtest-akkuk legkorábban 2025-ben jelenhetnek majd meg a Neue Klasse platformra épülő tisztán elektromos autókban.