2019. november 20. | 17:05

A most bemutatott, frissített Zoé üléskárpitja teljesen újrahasznosított anyagból készült.

Nem a Renault az első, aki újrahasznosított anyagokkal tömi tele autóinak utasterét, hallottunk már ilyen kezdeményezésről a Mazda, Ford, Volvo és Jaguar modelljeinek kapcsán is, de egy nullemissziós autónál ez egy igazán szuperzöld hozzáállásra utal. A kárpit használt biztonsági övekből és műanyag palackokból készült. A francia autógyár egy fonóüzemmel és egy gépjármű üléseket gyártó beszállítóval társult, az „áfiler” projekt pénzügyi és technikai támogatására.

Az új Zoé nem abban különleges igazán, hogy újrahasznosított anyagokkal készül a kárpitozása, hanem abban, ahogy az alapanyag elkészül. A társulás ugyanis létrehozott egy új szabadalmaztatott textilterméket, ami újrahasznosított biztonsági övekből, textilhulladékból és műanyagpalackokból áll. Az eljárásnak nincs szüksége kémia vagy termikus folyamatra ahhoz, hogy a használt anyagokból új szövetet hozzon létre, így a termék szennyeződésektől mentes lesz.

A Zoé számára újonnan létrehozott anyag bevetésével és a gyártási technolóiával a Renault szerint 60%-al csökkentik a széndioxid lábnyomot, a korábbi megszokott ülésgyártással szemben. Mindemellett, az alapanyag még mindig elegendő mennyiségben előállítható ahhoz, hogy a 8 négyzetméter alapterületű kárpitozást befedje a kis elektromos autó számára. A szövetet az üléseken kívül használják a műszerfal burkolására, a váltó box és az ajtókárpit befedésére. Nem kevésbé fontos, hogy a gyártó állítása szerint a szövet megfelel a kényelemnek, a tisztíthatóságnak, UV ellenállásnak és a tartósságnak is.

„Az energiarendszer átalakításának kihívásaival szembesülve világossá vált, hogy az iparág résztvevői alapvető szerepet játszanak a környezeti terhelésben, a gyártási folyamatok megváltoztatásával csökkenteniük kell a hatásukat. Partnereink támogatásával a Filature du Parc and Adient Fabrics programban bemutatjuk, hogy versenyképes fejlesztési modelleket lehet megvalósítani az erőforrások újrahasznosítására fokuszálva, közben pedig értékes versenyelőnyhöz jutunk, mielőtt a nyersanyagok beszerzése és emelkedő költségei valódi problémát nem jelentek majd. Ez a megközelítés hozzájárul a cégcsoport környezetvédelmi elkötelezettségéhez is, hogy csökkentse a járművek környezeti határait a teljes életciklus alatt és ezzel 2010 és 2022-között redukálja 25 %-al a széndioxidkibocsátást” – mondta Jean-Philippe Hermine a Ranult csoport környezeti stratégiájáért felelős igazgatója.

Mathias Daynie a délnyugat franciaországi Laroque d’Olmes-ban üzemelő Adien Fabrics igazgatója rámutatott arra, hogy az újrahasznosított szöveteké a jövő és hamarosan egyéb textilanyagok gyártása is elindulhat.

„A szövetek fejlesztése mind újrahasznosított anyagokból történik, pont mint az új Zoé esetén, ami vitathatatlanul tükrözi a cég jövőjét.”-  mondta.

Szerintem a lokális károsanyagkibocsátás csökkentése mellett többen megfeledkeznek arról, hogy mennyire komplex is az a folyamat, amivel iparosodott társadalom gyilkolja a környezetét. A törvényi szabályozások egyre szűkebb keretek közé szorítják a gyártókat, a szigorú szabályozásokkal. Mivel az autók károsanyagkibocsátásának korlátozása a klasszikus belsőégésű motorokkal tarthatatlan, óriási ütemben fejlődik az elektromos autók piaca. A gyors ütemben fejlődő környezetkímélő járművek gyártása azonban újabb és újabb terhelést jelentenek a környezetnek, aminek kompenzálását meg kell oldani. Úgy gondolom, az újrahasznosítás lehet a kulcsa annak, hogy jelentősen csökkenjen az autógyártók ökolábnyoma, kíváncsi vagyok ezzel kapcsolatban milyen előrelepéseket hoz a jövő. Mindenesetre, ha a magyarországi telephelyű autógyártóknak szüksége lenne néhány petpalackra, a Tisza parton kimeríthetetlen mennyiséget találhatnak.

Neked mi a véleményed, lehet komolyabb eredménye a kezdetleges újrahasznosítási kezdeményezéseknek, amit egyes autógyártók elkezdtek véghez vinni?