2023. május 22. | 09:27

Az Audi igazgatótanácsának egy tagja szerint elkerülhetetlen az elektromos jövő, és ehhez akkumulátorgyárak kellenek.

A magyar kormány nemrég belengette, hogy országunkból akkumulátorgyártó nagyhatalmat csinálnak. Ezt sokan nem szeretnék a jelenlegi gyáraknál tapasztalt működés miatt, a vezetésnek ez mégsem akadály.

Épp nagy erőkkel próbálják megállítani a térség eddigi legnagyobb beruházását a debreceniek, ahova a kínai CATL telepítene egy akkumulátorgyártó üzemet. A tüntetések és a heves felszólalások gyakoriak, a város vezetése hajthatatlan.

Hasonló a helyzet egy ideje Győrszentivánon is, ahol bár még nem hivatalos az akkumulátorgyár építése, kiszivárgott iratokból már tudni lehet. A helyiek félnek, hiszen otthonaiktól nem messze értékes termőföldeket túrnának szét egy veszélyes vegyi üzem létesítése miatt.

A helyi civilek tüntetésekkel és akciókkal tiltakoznak, a polgármester viszont ahelyett, hogy képviselné az emberek akaratát, komoly arroganciával fogadja ezen megmozdulásokat. Erre a harctérre lépett fel békéltetési szándékkal a győri Audi is.

Igazgatótanácsuk egy tagja az Indexnek adott interjút a helyzetről, amelyben sok mindenről beszélt, bár ebből nem sok minden derült ki. A lényeg, hogy bár az anyavállalatuk, a Volkswagen heves tempóban kezdte meg az akkumulátorgyártási kapacitását emelni új üzemekkel, egyelőre nem dőlt el, hogy hova telepítenek gyárat.

Bár Magyarország esélyes rá, egyelőre nem garantált, hogy a német vállalat ide telepíti a több millió eurós beruházást. Azt viszont szét kell választani, hogy akkumulátorokat összeszerelő vagy cellákat gyártó üzemet hoznak létre.

Hiszen utóbbi az, amitől sokan félnek itthon magas vízigénye és súlyos környezeti terhelése miatt. Hiszen bár sokszor hivatkoznak a szigorú környezetvédelmi előírásokra ezeknél az üzemeknél, a gödi és a komáromi akkugyárral kapcsolatban a lakosság tapasztalata egészen más.

Az Audi egyébként elkötelezett az elektromos átállás kapcsán, bár ez sem új információ. 2026 után már csak elektromos modellek fejlesztésével szeretnének foglalkozni, míg 2033-ban terveik szerint leáll az utolsó belső égésű modelljük gyártása is.

Sturcz Bertalan/ Alapjárat