2018. december 23. | 23:04

Ki volt a legjobb pilóta? Melyik volt a legjobb futam? Ki követte el a legnagyobb hibát? Most választ kaphatsz ezekre a kérdésekre!

Társszerző: Hajdu Balázs

A Forma-1 2018-as idényének utolsó versenye nem sikerült túl izgalmasra, néhány tipikus dologra azonban rávilágított az elmúlt zezonnal kapcsolatban. Lewis Hamilton sokkal gyorsabb volt mindenkinél – még a kevésbé kiszámítható körülmények között is – , Sebastian Vettel pedig egyszerűen nem tudott lépést tartani vele. Valtteri Bottas, a Mercedes második pilótája tudása alatt teljesített, így Max Verstappen megelőzte őt a pontversenyben, köszönhetően annak az érett és gyors versenyzési stílusnak, melyet az idény második felében mutatott. Megmutatta, hogy miért lehet ő a jövő bajnoka.

A 2018-as idény már a visszapillantóban látszik, összegyűjtöttem a legizgalmasabb, legfontosabb történeseket, ebből a hosszú és izgalmas évből. 

A legjobb versenyzői teljesítmény: Hamilton Monzában

Hamilton komoly nyomást helyezett a Ferrari két pilótájára, Kimi Raikkonenre és Sebastian Vettelre, rögtön a verseny első körében. Vettel hagyott egy kis helyet a második sikán külső ívén, Hamilton pedig élt a kínálkozó lehetőséggel. Vettel a brit autójának koccant, ezzel elveszítette győzelmi esélyeit.

Ezt követően Hamilton és Raikkönen vívott nagy csatát egymással, egészen az első kerékcseréig. Raikkönen állt ki először, majd túlságosan elhasználta a gumikat, amik hólyagosodni kezdtek. A második kerékcsere után Hamilton levadászta a finnt, és nyolc körrel a leintés előtt át is vette a vezetést. „Te vagy a mi emberünk”, mondta Peter Bonnington, Hamilton versenymérnöke a futam végén, „a mai egy elképesztő teljesítmény volt”. A mérnök nem tévedett.

A legjobb kör: Hamilton szingapúri pole pozíciója

Egy olyan pályán, ahol a Mercedes általában szenvedni szokott, valamint pár nappal azután, hogy a saját divatmárkáját népszerűsítendő körbe utazta a világot, Lewis Hamilton világbajnokhoz méltó kört rakott össze. Olyan kört, melytől még a csapatnál dolgozók álla is leesett, meg sem tudtak szólalni a meglepetéstől. 

"Lewis, itt Toto beszél. Ez volt a legnagyszerűbb kör, amit valaha láttam ezen a pályán”, mondta Toto Wolff csapatfőnök a rádióban, az időmérő edzés végén.

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj időmérőjén futott köre is közel ilyen lenyűgöző volt – több mint 0,6 másodpercet adott a második helyezettnek.

A legjobb futam: Olasz Nagydíj

A monzai verseny a régi idők hangulatát idézte. Volt itt bőven sebesség, és egy pilóta, aki két fantasztikus előzési manőverrel megszerezte a győzelmet. Ez pedig kulcsfontosságú volt a világbajnoki cím szempontjából, mindemellett pedig Hamilton és a Mercedes felsőbbrendűségét mutatta. A Ferrari, amely a szezon bizonyos pontjain gyorsabb volt, komoly pofont kapott hazai közönség előtt.

A legjobb karosszéria: Red Bull

Ha megkapnák a Ferrari vagy a Mercedes motorerejét, akkor legalább egy szinten, vagy esetleg előrébb járnának. A szezon közepén ugyan visszaestek, ám az idény végére ismét magukra találtak. Ha a Honda megfelelő motort szállít jövőre, Max Verstappen akár Hamiltonnal, vagy Vetellel is csatázhat. Ez pedig nagyon izgalmasan hangzik.

A legjobb motor

Szoros versenyben ezt a Ferrarinak adom a Mercedesszel szemben, akik idén inkább kapaszkodtak, az előző évek dominanciája után.

A legjobb autó

Itt is elég szoros a verseny. Az átlagos egykörös tempó alapján a Mercedes 0,124 másodperccel gyorsabb volt. De vajon ebből mennyi volt Hamilton érdeme? A versenyek felén legalább a Ferrari volt gyorsabb, ám a szezon közepén egy kicsit elvesztek a műszaki ködben. Hamilton karrierje legjobb szezonját futotta, erre szükség is volt, mert a Ferrari nagyon versenyképesnek bizonyult. E tekintetben legyen döntetlen az eredmény.

A legjobb pilóta Hamilton után: Fernando Alonso

Biztosan nagyon fáj Alonsónak, hogy utolsó éveit esélytelenként, egy gyenge autóval kellett eltöltenie, küzdőszellemét azonban soha nem veszítette el. Övé volt a második leggyengébb autó a mezőnyben, ő azonban a hozzá méltó kiváló teljesítményt szállította. Pontjainak köszönhetően a McLaren – teljesen érdemtelenül – a hatodik helyen végzett a konstruktőri versenyben. A bakui teljesítménye mestermunka volt. Az autója megsérült az első körben, mégis a hetedik helyig tudott visszakapaszkodni. Micsoda versenyző volt!

A legjobb autó a középmezőnyben

A Haas végzett a konstruktőri bajnokság ötödik helyén, talán a második legkisebb költségvetéssel. Sok a kérdőjel azonban azzal kapcsolatban, mekkora előnyt jelent számukra  a Ferrarival kötött megállapodás. Annyi alkatrészt vesznek a Ferraritól, amennyit a szabályok megengednek, az autót pedig a Ferrari szélcsatornájában fejlesztik.

Mindezt figyelembe véve, a kategória győztese a szezon közben átnevezett Force India. Komoly anyagi gondokkal küszködtek, majd az összes konstruktőri pontjukat elvették. Az utolsó kilenc versenyen sikerült felkapaszkodniuk a bajnoki tabella hetedik helyére. Nagyszerű teljesítmény.

A legnagyobb hiba

Itt nincs is kérdés: Sebastian Vettel kiesése a Német Nagydíjon. Nem csak arcpirító volt – ilyen hibát kezdőknek sem szabad elkövetniük – hanem ezzel Hamilton kezébe adta a győzelmet, olyan hátrányba került ezzel a Ferrari, amiből már nem is tudtak visszakapaszkodni.

A legjobb előzés

Daniel Ricciardo előzése Valtteri Bottasszal szemben, mellyel átvette a vezetést a Kínai Nagydíjon. Hihetetlen mennyire későn fékezett, nagyon kockázatos megoldás volt. Ricciardo védjegyévé vált ez a bevetődés – első győzelmét 2014-ben a Hungaroringen is hasonló módon szerezte. Ez az előzés még annál is szebb volt.

A legjobb döntés

Az, hogy a Ferrari leigazolta Charles Leclercet 2019-re. A monacói pilóta már első idényében megmutatta, hogy oda kell rá figyelni a jövőben. Leclerc elképesztő volt, nincs erre jobb szó. Minden versenyző elismerését kivívta teljesítményével, mondjuk talán csapattársát, Marcus Ericssont kivéve. Természetesen becsúszott pár hiba is, ám ez teljesen normális egy pilóta bemutatkozó idényében. Izgalmasnak ígérkezik házon belüli csatája Vettellel. 

A legnagyobb fejlődés

A Sauber már a szezon előtt nagyot lépett előre, főleg a tavalyi utolsó helyezéshez képest. Az idény közben még tovább fejlődtek, a bajnokság második felére már övék volt a hatodik leggyorsabb autó, rendszeresen az első 10 környékén végeztek. 0,4 másodpercet faragtak a Mercedesszel szembeni hátrányukon. Érdekes lesz jövőre mit nyújtanak majd Leclerc nélkül, Kimi Räikkonennel a fedélzeten.

A legnagyobb csalódás

Ha a csapattársad 11 futamot nyer meg, majd az idény végén világbajnok lesz, te pedig ötödik leszel a pontversenyben, futamgyőzelem nélkül, akkor ez nem a te éved volt. Őszintén szólva Bottasnak nem volt szerencséje. Kínában sokáig vezetett, majd a verseny közepén jött a biztonsági autó, melynek köszönhetően a Red Bull kereket tudott cserélni Ricciardo autóján, aki le is vadászta a finn pilótát. Bakuban is nyerhetett volna, ha nem kap defektet, Oroszországban pedig a csapatutasítás taszította le a dobogó legfelső fokáról.

Toto Wolff csapatfőnök a motiváció hiányával magyarázta Bottas teljesítményét, miután a nyár közepén közölték vele, hogy nem küzdhet a bajnoki címért. Bottas a szezon végén annyit mondott a csapatnak, hogy szeretne egy kicsit hazamenni, feltöltődni és erősebben visszatérni. Nagyon hosszú, és nehéz éve volt.

A következő idényt hatalmas nyomás alatt kezdi – mivel ott várakozik a háttérben Esteban Ocon, a tartalékpilóta, aki szívesen beülne a másik Mercedesbe Hamilton mellé.

A legjobb szöveg

Ricciardo, miután legyőzte csapattársát, Max Verstappent a mexikói időmérőn, azt mondta, hogy ez egy „őrült dolog volt, olyan, mintha kábítószer hatása alatt lettem volna”. Az ausztrál pilóta egyébként is híres az egyedi, vicces mondatairól. A következő versenyen aztán megmagyarázott mindent:

„Emlékszem, hogy 2014-ben elvették tőlem a dobogót Ausztráliában. Akkor azt mondtam, hogy sokkot kaptam. Ezt fejlesztettem most tovább. Talán mondtam már hasonlót a barátaim körében. Nem tudom honnan jött. Néha mondok spontán dolgokat. Tetszett?”

Volt még néhány Ricciardo aranyköpés:

„Néha csak fel kell ragasztanod a bélyeget, és feladni a csomagot a postán”, mondta a Bottas ellen végrehajtott kínai előzése után.

A paletta másik végén említésre méltó Vettel „utána beszélünk” mondata, ami azt követően hangzott el, hogy Kimi Raikkönen Monzában elvette előle a pole pozíciót, mivel a finn az ő szélárnyékában autózhatott.

A legnagyobb pánik

Vettel a befutó ismét, a Belga Nagydíj esős időmérőjén lefolytatott rádiós kommunikáció miatt.

"Állj, állj”, kiabálta a csapatnak. „Basta (elég). Emeljétek meg az autót. Megkarcoljátok a padlólemezt.”

Nagyon sokat elmond ez arról a nyomásról, amit Vettel érzett a csapat által vétett hibák miatt.

A legrosszabb döntés

A Ferrari, mivel rossz sorrendben végeztek az autói az Olasz Nagydíj időmérőjén. Vettelnek minden segítségre szüksége lett volna a Hamilton elleni csatában. ám a Ferrari csapata – rejtélyes módon – engedte, hogy a német Kimi Raikkönen előtt fejezze be a gyors körét, aki így – a szélárnyéknak köszönhetően – megszerezte az első rajtkockát.

Ez a döntés ahhoz vezetett, hogy a két Ferrari egymással küzdött, Hamilton megelőzte Vettelt, Vettel megpördült, amivel még nagyobb lemaradást szerzett a bajnoki címért folyatott harcban. Ha okosabban döntenek, könnyedén arathattak volna kettős győzelmet, ehelyett Hamiltonnak adták az első helyet.

Hirtelen harag

A Force India versenyzője, Sergio Perez láthatóan elveszítette koncentrációját a meleg, és páradús Szingapúri Nagydíjon. Már a rajtnál a falba kergette csapattársát, Esteban Ocont, majd jó pár körön át beragadt Szergej Szirotkin Williamse mögé. Amikor végre megelőzhette volna az oroszt, ütközött vele. Perez azt mondta, hogy mindkét mozdulat véletlen volt. Lehet hini neki, de néhányan kételkednek a mexikói szavahihetőségében.

A legnagyobb csalódást keltő autó

Az idényben a Williams volt a leglassabb autó, ám ezt a díjat a McLaren kapja. Miután Honda motorról Renaultra váltottak, szerették volna utolérni a Red Bullt, ám hamar fel kellett ébredniük ebben az álomból. Ez az autó igazán szörnyű volt. Az egyetlen pozitívum, hogy annyira visszaesett a teljesítményük, hogy egy újraépítési projektbe kezdtek. Ez azonban további éveket vesz igénybe, úgyhogy a szurkolóktól is türelmet kérnek.

A legnagyobb csalódást keltő verseny

Szingapúr vagy Mexikó. Nagyon kellett vigyázni a gumikra, a versenyzők másodpercekkel lassabban mentek, csak azért, hogy kíméljék az abroncsokat. Ez pedig megöli a versenyzést, ezzel kezdeniük kell valamit a szervezőknek

  • Címkék:
  • F1