2019. február 25. | 01:31

Ifjú titánok és szabályváltozások kavarhatják fel a Forma-1 állóvizét, de vajon megdől-e a Mercedes és Hamilton dominanciája?

Társszerző: Hajdu Balázs

Hamarosan kezdődik az új Forma-1-es idény. Biztosan benned is felvetődött a kérdés, mit várhatsz 2019-től? Újra Hamilton és a Mercedes lesz a befutó? Odaérhet Vettel – vagy éppen Leclerc – a Ferrarival? Esetleg új világbajnoka lesz a sorozatnak? Következzenek a közelgő idény legfontosabb kérdései.

Meg tudja-e valaki állítani Hamiltont és a Mercedest?

A Mercedes csapat szeme előtt a sorozatban hatodik dupla világbajnoki cím lebeghet, mellyel megelőznék a 2000 és 2004 között ötször első helyen végző Ferrarit az örökrangsorban. Hamilton hatodik VB-címével felülmúlná a legendás Juan Manuel Fangiót, és már csak egy címre lenne Michael Schumacher rekordjától. Schumacher 91 futamgyőzelmes rekordja is elérhető, Hamilton most 73-nál jár, és várhatóan még legalább két évig fog versenyezni. Tekintve, hogy az elmúlt öt évben átlagosan 10 versenyt tudott megnyerni, elég jók az esélyei.

Az új idény elsőszámú esélyese Hamilton. Ő a világ leggyorsabb pilótája, és az övé az egyik legjobb autó a rajtrácson. Csapattársa, Valtteri Bottas viszont nagyon nehéz helyzetben van. 2018-ban nem tudott futamot nyerni, így össze kell szednie magát. A Mercedes szerződtette Esteban Ocont tartalékpilótának, ő pedig azonnal készen áll beugrani a finn pilóta helyére. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elmondta, hogy 2020-ban Esteban Ocon vezetheti majd az egyik autót. Ahhoz, hogy ez ne történjen meg korábban, Bottasnak teljesítenie kell.

Nyomás nehezedik Vettelre és a Ferrarira

A tavalyi szezon jelentős részében rendkívül versenyképesnek bizonyult Sebastian Vettel és a Ferrari, az idény végére azonban mintha elfogyott volna a lendület. Vettel azt mondta, hogy még mindig van némi lemaradásuk a Mercedesszel szemben, de készen állnak arra, hogy felvegyék a harcot.

A valóság az, hogy Vettelnek és a Ferrarinak meg kellett volna nyernie a VB-címet – ha nem követtek volna el annyi hibát. Hamilton szenzációsan teljesített, de ez a világbajnokság Vettel kezében volt.

A Ferrari természetesen mindent megtett a téli szünetben azért, hogy versenyképes autót építsenek. Az már a tesztek után sejthető, hogy ott lesznek a mezőny elején.

Mi van akkor, ha Leclerc jobb lesz Vettelnél?

Számtalan érdekességet tartogathat a Ferrari új felállása. Négy év után véget ért Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel csapattársi kapcsolata, miután a finn távozott a csapattól. Helyére a mindössze 21 éves Charles Leclerc érkezett, aki már a tavalyi idényben is bizonyította rátermettségét. Vettelnek ugyan voltak nehézségei 2018-ban, azért nem lesz könnyű legyőzni őt. Ha a szezon elején Leclerc meglepetést tud okozni, az néhány kellemetlen pillanatot okozhat a csapat számára.

Ha ismét Hamiltonnal kell csatáznia a Ferrarinak a világbajnoki címért, vajon melyik versenyzőt támogatják? Ha Leclerc mögé állnak, hogyan reagál Vettel, aki négy éven át az elsőszámú pilóta volt a csapatnál? Érdekes párharc lesz, az biztos.

Harcba szállhat a Honda motorral felszerelt Red Bull a világbajnoki címért?

Véget ért a Red Bull és a Renault munkakapcsolata, az osztrák istálló motorszállítója a Honda lesz a következő idényben. Az elvárások pedig igen magasak.

A Honda teljesítményével és megbízhatóságával kapcsolatban még mindig vannak kérdőjelek. Tavaly ők fogyasztották el a legtöbb motort, ez még akkor is érdekes, hogy a motorcserék egy része az idei fejlesztések miatt történt. A Red Bull azt várja a japánoktól, hogy újra harcban lehessenek a világbajnoki címért.

„Biztos lesznek nehézségeink. Az első évben talán még nem érjük utol a Mercedest, a terveink hosszabb távra szólnak. Hiszünk az erőforrásunkban, és abban, hogy a Honda megfelelő partnerünk lesz” - mondta Christian Horner csapatfőnök.

Az előző idény utolsó négy versenyén abszolút tudták tartani a Mercedest és a Ferrarit, így hiba lenne őket leírni. Ne feledjük, hogy Max Verstappen személyében van egy rendkívül tehetséges, sikerre éhes pilótájuk, aki már tudja, hogyan kell futamot nyerni. Ha még azt is ide veszem, hogy Pierre Gasly sem ügyetlen, komoly tűzijátékra van kilátás.

Mire megy Ricciardo a Renaultnál? 

Az elmúlt öt évben Daniel Ricciardo bizonyította, hogy a mezőny egyik legjobb versenyzője, és az egyik legjobb az előzések terén. Nem mellékesen ő a legmókásabb pilóta is egyben. Az ausztrál komoly döntést hozott az előző idny végén, és átigazolt a Renault gyári csapatához, új kihívások után kutatva. Ezt a döntés nagyon sokan megkérdőjelezték, hiszen a Renault nem teljesített túl fényesen az elmúlt időszakban.

Mit tud Ricciardo kihozni ebből az autóból? Nyilván az első évben több nehézségük is lehet, így érdemes hosszabb távon vizsgálni a projektet. Az tény, hogy a Hülkenberg-Ricciardo pilótapáros komoly potenciált rejt magában. 

Az ifjú titánok repíthetik a legendás brit csapatokat

A McLaren és a Williams finoman szólva sem a legszebb fényében tündököl. Az 1980-as és ’90-es években ők domináltak a sportágban, ma már azonban új szelek fújnak. 2018-ban gyakorlatilag ez a kettő volt a leggyengébb autó a rajtrácson.

Mindkét csapat reménykedik abban, hogy az új szezon komoly fordulatot hozhat. A vérfrissítés jegyében és az új sikerek reményében szerződtettek egy-egy fiatal, brit tehetséget. A McLarennél Lando Norris lesz Carlos Sainz csapattársa, miután a legendás Fernando Alonso visszavonult. Norris mindössze 19 esztendős, szépen végigjárta a ranglétrát a Forma-1-ig vezető úton.

A Williams újonca, George Russell éppen Norrist legyőzve tudta megszerezni a Forma-2-es világbajnoki címet. Benne is hatalmas lehetőséget látnak a szakértők. A 20 esztendős brit csapattársa a Forma-1-be 8 év után visszatérő Robert Kubica lesz, aki horrorisztikus ralibalesetet szenvedett 2011-ben, ebből fakadó sérülései pedig a mai napig látszanak. Képes lesz ennek ellenére visszanyerni régi formáját?

Milyenek lesznek az új szabályok? 

2018-ban kissé unalmasak voltak a futamok, ennek érdekében a szabályalkotók módosítottak a technikai előírásokon. Változik az első szárny, ezáltal az előzéshez készülődő versenyzőt nem fogja annyira zavarni az előtte haladó autó által generált turbulens levegő. Ennek segítségével közelebb tudnak egymáshoz kerülni, így több lesz az előzés – legalábbis elméletben.

Az új szárnyak szélesek, ám kevésbé összetettek – így kevesebb leszorítóerőt képesek produkálni. A szakértők jelenleg inkább szkeptikusak, senki nincs meggyőződve arról, hogy ezek a szárnyak jelentős hatást tudnak majd kifejteni. Mivel a gumik alapvetően nem változnak, ne számíts nagy csodára. A puding próbája az evés, hamarosan kiderül, mennyire lesz más a 2019-es Forma-1.

Ha nem sikerül előrelépést felmutatni, az a 2021-re tervezett, radikális változtatásokra is negatív fényt vethet. 

A pályán kívüli dolgok

Jelenleg is zajlik a csapatok és a Liberty Media tárgyalása a 2020-as évadot illetően – ekkor ugyanis a Renault kivételével az összes csapat szerződése lejár. A legfontosabb vitatémát a pénzdíjak szolgáltatják.

A Forma-1 tulajdonosai egyenlőbben szeretnék elosztani a pénzeket, valamint szeretnék a költségvetési sapka bevezetését. Az élcsapatok nyilván nem lelkesednek az ötletért, ám azt ők is belátják, hogy a költségek csökkentésével összébb rázódhatna a mezőny. Elméletben adott a lehetőség, hogy a Liberty megvalósítsa a terveit – ha tetszik a csapatoknak, ha nem. Ők azonban nem akarnak így döntéseket hozni, hiszen ezzel elveszíthetik a Mercedest vagy akár a Ferrarit is. 

Ezek tehát a legfontosabb a 2019-es idényre nézve. Mi már nagyon várom az Ausztrál Nagydíjat, remélem, te is így vagy ezzel.

  • Címkék:
  • F1