vasárnap - 2023. május 28.
23 °C
kevés felhő
alapjarat.hu logo
95 566 Ft
100 612 Ft
D 551 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Mi történik az F1-es autókkal a szezon végét követően?

2022. december 27. | 09:20

Egyes darabok a múzeumba kerülnek, mások versenyautóként folytatják az F1-en kívül, vagy éppen egy búcsúzó pilóta kapja meg az autóját ajándékba.

Max Verstappen második világbajnoki címével, valamint a holland pilóta és a Red Bull által felállított rekordokkal zárult a Forma-1 2022-es idénye. A 2023-as rajtrácson minden hely elkelt, az átigazolásban érintett pilóták már új munkaadójuknál szerepeltek a Pirelli hivatalos gumitesztjén. 2023-ban rekordot jelentő 24 futammal tervez az FIA, az első versenyt március 5-én rendezik Bahreinben.

Amikor az utolsó köröket is lefutották a versenyzők a teszteken, a csapatok téli szünetre vonulnak. Vajon mi történik a Forma-1-es autókkal a szezon végeztével? Ebben az összeállításban összegyűjtöttük a lehetséges forgatókönyveket.

Irány a múzeum

A gyári csapatokon kívül az összes istállónak vissza kell szállítani a motorokat, váltókat és a többi beszállítóktól kapott alkatrészt. A kibelezett karosszéria gyakran múzeumi kiállítótermekben végzi, a McLaren Technológiai Központjában is számos nagymúltú F1-es autót lehet megtekinteni.

A nem kiállításra szánt példányok a McLaren esetében a szigorúan titkos 2-es részlegre kerülnek. Itt nagyjából 50-75 korábbi Forma-1-es autó található, melyeket csak nagyon kiváltságos rajongók tekinthetnek meg.

Az olasz istálló rajongóinak zarándokhelye a Maranellóban található Ferrari múzeum. Itt lehetett megtekinteni többek között a Scuderia Ferrari 90. születésnapjára létrehozott kiállítást, ahol az olaszok Forma-1-es autóiból álló gyűjtemény várta az érdeklődőket.

Bemutatókörök régebbi modellekkel

Amikor a Forma-1 új országa érkezik, a csapatok egy része régebbi autókat használva tart bemutatót a helyi közönségnek.

Max Verstappen a Red Bull 2012-es autójával körözött Szaúd-Arábiában, illetve az ausztriai Kiztbühelben egy havas lejtőn is kipróbálta a hólánccal felszerelt versenyautót.

A pilóta megkapja az autóját ajándékba

Ez a csapatok egyéni döntése, mindenesetre, ha egy versenyző kiemelkedően teljesít, megkaphatja ajándékba az általa használt autót. Michael Schumachernek ajándékozta a Benetton az 1994-es és 1995-ös versenyautóját, mellyel a német legenda első két világbajnoki címét ünnepelhette.

Fernando Alonso a saját múzeumjában tartja 2005-ös és 2006-ös bajnoki autóját. Mivel a nappalijában nem fért el, ezért Charles Leclerc is a Ferrari gyűjteménynek ajándékozta 2019-es versenygépét.

Jenson Button szerződésében benne volt, hogy megkaphatja 2009-es világbajnoki masináját, melyet a Mercedes nem akart neki teljesíteni, így a brit pilóta bíróságon szerzett érvényt követelésének.

Magángyűjtők birtokába kerül

A rendkívül gazdag emberek kiváltsága, hogy Forma-1-es autókra licitáljanak. 2020-ban az idén visszavonuló Sebastian Vettel Nigel Mansell 1992-es világbajnoki autóját vásárolta meg, az FW14B árát nem hozták nyilvánosságra.

Michael Schumacher korábbi autói iránt hagyományosan komoly kereslet mutatkozik, idén novemberben közel 6 milliárd forintnak megfelelő összegért kelt el a német 2003-as világbajnok Ferrarija.

Minden idők legdrágább F1-es autója az az 1954-es Mercedes, mellyel a legendás Juan Manuel Fangio második világbajnoki címét ünnepelhette.

Veterán versenyautók viadala

A Forma-1 után is van élet a versenyautók számára. A Goodwood Revival vagy a Historic Grand Prix of Monaco eseményekre rajongók tízezrei látogatnak ki, hogy klasszikus F1-es versenygépeket láthassanak.

Az utóbbi viadal idei kiadásán Charles Leclerc is részt vett, a Ferrari monacói pilótája csúnyán összetörte Niki Lauda 1974-es autóját. Talán jobb is, hogy az osztrák legenda ezt már csak az égiek közül figyelhette…

Pótalkatrésznek még jó lesz

Egy Forma-1-es autó nagyjából 80 ezer alkatrészből áll. A szabályok adta követelményeknek megfelelően a csapatok bizonyos elemeket akár a következő idényben is felhasználhatnak, a legrosszabb esetben tartaléknak elteszik, azokat melyeket nem kell kötelezően leselejtezni.

Az autókról lerepülő karbonszálas elemek értékes relikviaként kerülhetnének a rajongókhoz, ám van más módja is annak, ha valaki egy F1-es autó darabját kívánja birtokolni. Az F1 Authentics hivatalos áruházban tavaly decemberben elérhetők voltak olyan gördeszkák, melyek a Lewis Hamilton és Nico Rosberg autójának padlóburkolati lemezéből készültek.

Így indul egy IFA 12 év kényszerpihenő után - VIDEÓ Unod a karácsonyi filmeket? Itt egy Volga felújítása 48 percben!

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!