Elsőként a három világbajnoki címet (1959, 1960, 1966) szerző Jack Brabhamet érte a megtiszteltetés 1979-ben. Az ausztrál pilóta máig az egyetlen, aki a saját nevét viselő autóval tudott F1-es bajnokságot nyerni. Brabham a motorsportok terén nyújtott kimagasló teljesítményének elismeréseképpen kapta meg a lovagi címet II. Erzsébettől.

Őt követte Stirling Moss, aki bár világbajnoki címet sosem szerzett a Forma-1-ben, az év végi elszámolásnál zsinórban négyszer is a pontverseny második helyén végzett. Emellett szerzett kategóriagyőzelmet a Le Mans-i 24 óráson, összetettbeli elsőséget a Sebringi 12 óráson, valamint győzni tudott a legendás Mille Miglián. Moss pályafutása során a brit autósport ikonikus alakjává vált, ennek elismeréseként ütötte lovaggá Károly walesi herceg (lévén ekkor a királynő éppen hivatalos látogatáson járt Ausztráliában).

Egy évvel később, 2001-ben pedig a háromszoros világbajnok Jackie Stewart is megkapta a lovagi címet. Pontosan 30 évvel azt követően, hogy 1971-ben a Brit Birodalom Rendjének tiszti fokozatával (OBE) tüntették ki. És akárcsak Moss esetében, őt is Károly herceg vehette át az elismerést.

Toto Wolff és Lewis Hamilton egymás mellett

Idén januárban pedig Lewis Hamilton révén – aki immár hét F1-es vb címmel büszkélkedhet – bővítette négyre a lovagi címmel rendelkező pilóták táborát a Száguldó Cirkuszban.

Ám Brabham, Moss és Stewart is csupán azt követően kapta meg a jeles kitüntetést, hogy befejezte versenyzői pályafutását a Forma-1-ben. Ilyen szempontból Hamilton lehet az első a sportág történetében, aki úgy áll rajthoz egy F1-es futamon, hogy a neve előtt ott díszeleg a „Sir” megjelölés.

És hogy miért a feltételes mód? Természetesen azért, mert tovább folytatódik a szappanoperákat meghazudtoló melodráma a Mercedes és Hamilton között a szerződéshosszabbítást illetően.

szerződés aláírása

Hogy mi állhat az új kontraktus aláírásának háttérben, arról megoszlanak a vélemények. A kérdéssel kapcsolatban szinte már mindenki elmondta a saját verzióját, aki csak él és mozog az F1-ben (vagy annak környékén). A Száguldó Cirkusz korábbi teljhatalmú vezetője, Bernie Ecclestone képviseli az egyik oldalt. A 90 éves üzletember szerint az egész csak egy hatalmas színjáték, amivel a rajongókat akarják lázban tartani a holtszezonban.

„Ez mind csupán a show kedvéért van. Azért csinálják, hogy Lewis még ezekben a nehéz hetekben is a címlapokon maradjon” – nyilatkozta Ecclestone.

A másik tábor szerint azonban szó sincs színházról, folyamatosan meg a csata a színfalak mögött, és még nem született megállapodás a felek között. Ráadásul annyira nem is egyértelmű, hogy egyáltalán sikerül dűlőre jutniuk a feltételeket illetően.

Bernie Ecclestone mosolyogva integet

A vita pedig kétségkívül a pénzről folyik. Boxutcai pletykák szerint ugyanis Hamilton túlságosan sokat kér az aláírásáért cserébe. Ha hihetünk a sajtóértesüléseknek, a hétszeres világbajnok 50 millió dollárt akar keresni 2021-ben. Emellett pedig úgy hírlik, 10 százalékos részesedést is kér a Mercedes csapatának tévés bevételeiből is. Ám a Mercedes nagyon nem szeretne ennyi pénzt kifizetni neki. Találgatások szerint az egyik legnagyobb problémát a koronavírus-járvány miatt kialakult válsághelyzet jelenti, ugyanis a csillagos márka anyavállalata, a Daimler kénytelen volt szorosabbra húzni a nadrágszíjat, megválni több ezer munkavállalójától, a többieknek pedig jelentősen csökkenteni a fizetését.

Márpedig egy ilyen helyzetben fizetésemelést adni Hamiltonnak, meglehetősen ellentmondásos és megkérdőjelezhető lépés lenne.

Egy másik igen népszerű elmélet szerint a brit pilóta helyzetét az sem könnyíti meg, hogy a 2020-as idény utolsó előtti futamán, a Szahíri Nagydíjon Hamilton nem tudott rajthoz állni pozitív koronavírus-tesztje miatt. A helyére beugró George Russell pedig olyan kiváló teljesítményt nyújtott, ami gondolkodóba ejtette a Mercedest. Vagyis Russell produkciója egészen más megvilágításba helyezte mind Hamilton korábbi eredményeit, mind piaci értékét is.

Az egyik legkeményebb kritikát a korábbi csapattulajdonos, jelenleg a Channel 4 tévécsatorna szakértőjeként tevékenykedő Eddie Jordan fogalmazta meg a kialakult helyzettel kapcsolatban. A 72 éves ír kerek perec kijelentette, ha ő lenne a Daimler vezetője, akkor már rég ajtót mutatott volna Hamiltonnak.

„Ha én lennék a főnök a Daimlernél, megmutatnám neki az ajtót. Vagy vezetsz a mi feltételeink szerint, vagy elmész. Azt mondanám neki, amit Bernie Ecclestone mondott Ayrton Senna halála után. Annak ellenére, hogy Bernie le volt sújtva és szomorú volt, mint mindenki más, ő volt az első, aki visszanyerte önuralmát és azt mondta nekünk, hogy „most már ne nyafogjatok – mindenki pótolható.” Ezt pedig Lewisnak is tudnia kell” – mondta Jordan az F1-insider.comnak.

Eddie Jordan telefonál

Ám a történetet még tovább bonyolítja, hogy a Mercedes Forma-1-es istállója nem kizárólag a Daimler tulajdonában van. A cégcsoport ugyanis mindössze a csapat egyharmad részét birtokolja. Emellett további egyharmad van Toto Wolff, valamint egyharmad az INEOS vegyipari vállalat kezében. Így mind a három félnek rá kell bólintania a Hamilton által támasztott feltételekre, hogy megállapodás születhessen. A szerződésre pedig aláírás.

Igaz, azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az INEOS nem azért vásárolta be magát az istállóba, hogy aztán végignézze azt, ahogy a pakli legnagyobb aduásza, a rendkívül komoly marketingértékkel rendelkező hétszeres világbajnok csak úgy kisétáljon az ajtón.

Mercedes F1-es autója, a hátsó szárnyon INEOS logóval

Természetesen a történetnek mindaddig nincs vége, amíg megállapodás nem születik a felek között, és nem történik hivatalos bejelentés a hosszabbítással kapcsolatban. Addig pedig, bármennyire valószínűtlennek tűnik is, bármi megtörténhet. Így még az is megtörténhet, hogy a Daimler fejesei megunják a huzavonát, az asztalra csapnak, és Eddie Jordan szavaival élve ajtót mutatnak Hamiltonnak. Egy ilyen forgatókönyv esetén minden bizonnyal Russell kapná meg honfitársa megüresedő autóját, míg a hétszeres bajnok kénytelen lenne búcsút inteni a Forma-1-nek. Hacsak nem vállalná be azt, hogy a Russell távozásával felszabaduló – ám gyengécske – Williamsben versenyezzen 2021-ben. Bár erre még annyi esély sincs, mint a visszavonulására. De ugye, amíg nincs aláírás, addig…

A dolgok jelenlegi állása alapján pedig egyelőre simán benne van a pakliban, hogy tartja magát a tendencia, vagyis, hogy még sosem versenyzett a Száguldó Cirkuszban olyan pilóta, akinek a mindenkori brit uralkodó lovagi címet adományozott. Lehet, hogy csak egy jól megkoreografált színdarabot látunk a holtszezonban. De jelen pillanatban még úgy áll a helyzet, hogy a hétszeres bajnoknak nincs helye a 2021-es szezon mezőnyében.

Lewis Hamilton kiszáll az F1-es Mercedesből

A kérdés tehát az, sikerül-e közös nevezőre jutnia Hamiltonnak és a Mercedesnek? Vagy szerencsésebb lett volna, ha II. Erzsébet megvárja, míg a hétszeres bajnok szögre akasztja a bukót és csak utána üti lovaggá?