2021. január 29. | 10:46

Avagy sikerül-e Lewis Hamiltonnak és a Mercedesnek közös nevezőre jutnia?

Elsőként a három világbajnoki címet (1959, 1960, 1966) szerző Jack Brabhamet érte a megtiszteltetés 1979-ben. Az ausztrál pilóta máig az egyetlen, aki a saját nevét viselő autóval tudott F1-es bajnokságot nyerni. Brabham a motorsportok terén nyújtott kimagasló teljesítményének elismeréseképpen kapta meg a lovagi címet II. Erzsébettől.

Őt követte Stirling Moss, aki bár világbajnoki címet sosem szerzett a Forma-1-ben, az év végi elszámolásnál zsinórban négyszer is a pontverseny második helyén végzett. Emellett szerzett kategóriagyőzelmet a Le Mans-i 24 óráson, összetettbeli elsőséget a Sebringi 12 óráson, valamint győzni tudott a legendás Mille Miglián. Moss pályafutása során a brit autósport ikonikus alakjává vált, ennek elismeréseként ütötte lovaggá Károly walesi herceg (lévén ekkor a királynő éppen hivatalos látogatáson járt Ausztráliában).

Egy évvel később, 2001-ben pedig a háromszoros világbajnok Jackie Stewart is megkapta a lovagi címet. Pontosan 30 évvel azt követően, hogy 1971-ben a Brit Birodalom Rendjének tiszti fokozatával (OBE) tüntették ki. És akárcsak Moss esetében, őt is Károly herceg vehette át az elismerést.

Idén januárban pedig Lewis Hamilton révén – aki immár hét F1-es vb címmel büszkélkedhet – bővítette négyre a lovagi címmel rendelkező pilóták táborát a Száguldó Cirkuszban.

Ám Brabham, Moss és Stewart is csupán azt követően kapta meg a jeles kitüntetést, hogy befejezte versenyzői pályafutását a Forma-1-ben. Ilyen szempontból Hamilton lehet az első a sportág történetében, aki úgy áll rajthoz egy F1-es futamon, hogy a neve előtt ott díszeleg a „Sir” megjelölés.

És hogy miért a feltételes mód? Természetesen azért, mert tovább folytatódik a szappanoperákat meghazudtoló melodráma a Mercedes és Hamilton között a szerződéshosszabbítást illetően.

Hogy mi állhat az új kontraktus aláírásának háttérben, arról megoszlanak a vélemények. A kérdéssel kapcsolatban szinte már mindenki elmondta a saját verzióját, aki csak él és mozog az F1-ben (vagy annak környékén). A Száguldó Cirkusz korábbi teljhatalmú vezetője, Bernie Ecclestone képviseli az egyik oldalt. A 90 éves üzletember szerint az egész csak egy hatalmas színjáték, amivel a rajongókat akarják lázban tartani a holtszezonban.

„Ez mind csupán a show kedvéért van. Azért csinálják, hogy Lewis még ezekben a nehéz hetekben is a címlapokon maradjon” – nyilatkozta Ecclestone.

A másik tábor szerint azonban szó sincs színházról, folyamatosan meg a csata a színfalak mögött, és még nem született megállapodás a felek között. Ráadásul annyira nem is egyértelmű, hogy egyáltalán sikerül dűlőre jutniuk a feltételeket illetően.

A vita pedig kétségkívül a pénzről folyik. Boxutcai pletykák szerint ugyanis Hamilton túlságosan sokat kér az aláírásáért cserébe. Ha hihetünk a sajtóértesüléseknek, a hétszeres világbajnok 50 millió dollárt akar keresni 2021-ben. Emellett pedig úgy hírlik, 10 százalékos részesedést is kér a Mercedes csapatának tévés bevételeiből is. Ám a Mercedes nagyon nem szeretne ennyi pénzt kifizetni neki. Találgatások szerint az egyik legnagyobb problémát a koronavírus-járvány miatt kialakult válsághelyzet jelenti, ugyanis a csillagos márka anyavállalata, a Daimler kénytelen volt szorosabbra húzni a nadrágszíjat, megválni több ezer munkavállalójától, a többieknek pedig jelentősen csökkenteni a fizetését.

Márpedig egy ilyen helyzetben fizetésemelést adni Hamiltonnak, meglehetősen ellentmondásos és megkérdőjelezhető lépés lenne.

Egy másik igen népszerű elmélet szerint a brit pilóta helyzetét az sem könnyíti meg, hogy a 2020-as idény utolsó előtti futamán, a Szahíri Nagydíjon Hamilton nem tudott rajthoz állni pozitív koronavírus-tesztje miatt. A helyére beugró George Russell pedig olyan kiváló teljesítményt nyújtott, ami gondolkodóba ejtette a Mercedest. Vagyis Russell produkciója egészen más megvilágításba helyezte mind Hamilton korábbi eredményeit, mind piaci értékét is.

Az egyik legkeményebb kritikát a korábbi csapattulajdonos, jelenleg a Channel 4 tévécsatorna szakértőjeként tevékenykedő Eddie Jordan fogalmazta meg a kialakult helyzettel kapcsolatban. A 72 éves ír kerek perec kijelentette, ha ő lenne a Daimler vezetője, akkor már rég ajtót mutatott volna Hamiltonnak.

„Ha én lennék a főnök a Daimlernél, megmutatnám neki az ajtót. Vagy vezetsz a mi feltételeink szerint, vagy elmész. Azt mondanám neki, amit Bernie Ecclestone mondott Ayrton Senna halála után. Annak ellenére, hogy Bernie le volt sújtva és szomorú volt, mint mindenki más, ő volt az első, aki visszanyerte önuralmát és azt mondta nekünk, hogy „most már ne nyafogjatok – mindenki pótolható.” Ezt pedig Lewisnak is tudnia kell” – mondta Jordan az F1-insider.comnak.

Ám a történetet még tovább bonyolítja, hogy a Mercedes Forma-1-es istállója nem kizárólag a Daimler tulajdonában van. A cégcsoport ugyanis mindössze a csapat egyharmad részét birtokolja. Emellett további egyharmad van Toto Wolff, valamint egyharmad az INEOS vegyipari vállalat kezében. Így mind a három félnek rá kell bólintania a Hamilton által támasztott feltételekre, hogy megállapodás születhessen. A szerződésre pedig aláírás.

Igaz, azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az INEOS nem azért vásárolta be magát az istállóba, hogy aztán végignézze azt, ahogy a pakli legnagyobb aduásza, a rendkívül komoly marketingértékkel rendelkező hétszeres világbajnok csak úgy kisétáljon az ajtón.

Természetesen a történetnek mindaddig nincs vége, amíg megállapodás nem születik a felek között, és nem történik hivatalos bejelentés a hosszabbítással kapcsolatban. Addig pedig, bármennyire valószínűtlennek tűnik is, bármi megtörténhet. Így még az is megtörténhet, hogy a Daimler fejesei megunják a huzavonát, az asztalra csapnak, és Eddie Jordan szavaival élve ajtót mutatnak Hamiltonnak. Egy ilyen forgatókönyv esetén minden bizonnyal Russell kapná meg honfitársa megüresedő autóját, míg a hétszeres bajnok kénytelen lenne búcsút inteni a Forma-1-nek. Hacsak nem vállalná be azt, hogy a Russell távozásával felszabaduló – ám gyengécske – Williamsben versenyezzen 2021-ben. Bár erre még annyi esély sincs, mint a visszavonulására. De ugye, amíg nincs aláírás, addig…

A dolgok jelenlegi állása alapján pedig egyelőre simán benne van a pakliban, hogy tartja magát a tendencia, vagyis, hogy még sosem versenyzett a Száguldó Cirkuszban olyan pilóta, akinek a mindenkori brit uralkodó lovagi címet adományozott. Lehet, hogy csak egy jól megkoreografált színdarabot látunk a holtszezonban. De jelen pillanatban még úgy áll a helyzet, hogy a hétszeres bajnoknak nincs helye a 2021-es szezon mezőnyében.

A kérdés tehát az, sikerül-e közös nevezőre jutnia Hamiltonnak és a Mercedesnek? Vagy szerencsésebb lett volna, ha II. Erzsébet megvárja, míg a hétszeres bajnok szögre akasztja a bukót és csak utána üti lovaggá?

  • Címkék:
  • F1