2020. január 16. | 07:40

Egyelőre nem az elektromosság, hanem a földgáz jelenti Dacia új modelljeinek jövőjét.

A Dacia Dusternél egy TCe 100 Eco-G nevű erőforrással növeli a motorválasztékot a gyártó, ami kettős üzemű működésre képes tehát LPG-vel is hajtható. A Dacia a brüsszeli autókiállításon mutatta be új kettősüzemű motorját.

A Dusterben debütáló gázos rendszer hamarosan elérhető lesz a Sandero, Sandero Stepway, Logan és Logan MCV modellekben is. Egyébként a TCe 100 Eco-G nem annyira új, tulajdonképpen a 2019-ben bemutatott turbós háromhengeres 1,0 literes benzines technika, vagyis a TCe 100 autógázra felkészített változata.

Az, hogy az autógáz mennyire javít az autó működésén, mi sem bizonyítja jobban, minthogy 10 Nm forgatónyomatékot nyert teljesítményben amellett, hogy 10 százalékkal csökkent a CO2 kibocsájtás. Így a sofőr számára 160 Nm helyett már 170 Nm áll a rendelkezésre 2000-es fordulaton, ráadásul többnyire lényegesen olcsóbb a tankolás, az olcsóbb üzemanyagnak köszönhetően. Hatótávolság szempontjából sem rossz a párosítás, mindkét tank teletöltésével több, mint 1000 kilométeres utat tud megtenni a verda.

Persze az LPG üzemben megszerzett plusz nyomaték és az olcsó üzemanyagárat némiképp árnyalja, hogy a gázüzem többlet fogyasztással jár, de a dolog még így is gazdaságosabb, mint a sima benzines erőforrás. A gyártó szerint a teljes üzemanyagköltség akár 30 százalékkal is csökkenthető a benzineshez képest, de még a dízel változathoz képest is 8 százalékkal kedvezőbb a pénztárcának.

Az autó természetesen két tartállyal van felszerelve és akár benzin akár LPG üzemben is képes működni. Mint a legtöbb kettős üzemű gépjármű esetében, a Daciában is a sofőr választhatja meg, hogy milyen üzemben szeretné használni az autót, amihez az utastérben elhelyezett kapcsoló nyújt segítséget, de ha az LPG tartály kifogyna, automatikusan átvált a rendszer.

A gyárilag szerelt gázrendszer elhelyezésében sincsen semmi meglepő praktika, a nagyszilárdságú acélból készült üzemanyag tartály a pótkeréknél található, így a csomagtér méretéből nem vettek el semennyit. A Dacia kiemeli, hogy a gyárilag LPG rendszerrel szerelt autó minden korszerű biztonsági rendszerrel fel van szerelve, így akár parkolóházban is parkolhatnak, bár ezt a helyi szabályozás majd pontosítja. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a manapság már korszerű utólagos LPG rendszerrel szerelt autók is rendelkeznek azokkal a biztonsági szelepekkel, amivel a Dacia gyári rendszere, szóval ebből a szempontból nem különleges.

Az új TCe Eco-G motorral szerelt Duster 2020 januárjában debütál Franciaországban 12 490 Eurós áron (kevesebb mint 4,2 millió forint), ami nem mellesleg ugyanannyiba kerül, mint a sima benzines változat.

Az autógáz utólagos beszereléséről vérre menő viták vannak a különféle fórumokon, talán a gyárilag kettős üzemű Dacia még a szkeptikusokat is meggyőzheti. Én személy szerint remek alternatívának tartom, és bár az öreg Subarum nem lesz kettős üzemű, volt és minden bizonnyal lesz is még közlekedésre szánt gázos célszerszámom.

Neked mi a véleményed az LPG üzemű kocsikról? Ésszerű alternatívának tartod, vagy a pokol legmélyebb bugyraiból előmászott démonok mesterkedése? Esetleg rettegsz az utólagos beszereléstől, de a gyárilag kettős üzemű autókban te is bíznál?