2019. szeptember 07. | 14:50

Michael Leiters, a Ferrari technológiai igazgatója mesél a márka elektromobilitási és a modell palettát érintő terveiről.

A 2018 szeptemberében a Ferrari 15 új modell érkezését jelentette be, ebből idén már láthattunk néhányat. Állítólag 2023-ig az összes bemutatásra kerül, azonban azt nem tudni még, hogy milyen irányelveket követnek majd. A Ferrari SUV-ja az ígéretek szerint még 2019-ben megérkezik, a következő években pedig az sem kizárt, hogy egy tisztán elektromos járművel is előrukkolnak az olaszok.

A projekt élére Michael Leiters került, aki 2015-ben csatlakozott a Ferrari családjához. Az Autocar szerkesztőségének egyik tagja nemrégiben ült le vele beszélgetni egy Maranellóban tett látogatása során.

A Ferrarinál már rendelhető az új szuperautó, az SF90 Stradale. Miért lett plug-in hibrid?

Biztosak vagyunk abban, hogy megtettük a következő lépést a hibrid technológiával. Volt egy alternatívánk, amely  szerint csupán egy belső égésű motorral felszerelt autó lett volna. Így viszont az SF90 első kerekeit egy elektromotor hajtja, ennek köszönhetően négykerék-meghajtást kapott. Ezzel sokat nyerhet, nem csak a 0-100-as sprintidőben, hanem egy sportosabb vezetési élményt is nyújt. Továbbá bizonyos helyzetekben jól jön a sok energia, a hang pedig kevésbé.

Az SF90 Stradale hol helyezkedik el a palettában?

A 488-as és a 812-es között volt egy űr, amely elég lett egy új szegmens létrehozásához a két modell összevonása nélkül. Tehát meghatároztuk a sportautók felső osztályát és elhatároztuk, hogy megcsináljuk. Az első visszajelzések pozitívak voltak. Nem lesz könnyű olyan ügyfeleket találni, akik a 300 000 euró azaz több mint 93 millió forint feletti összeget kifizetik egy közép/hátsó motorral rendelkező autóért.

Mit gondol arról, hogy a hibrid autók nehezebbek?

Ez fáj! A teljes hibrid csomag 250 kg plusz súlyt jelent a belsőégésű motorhoz képest. Nyilvánvaló, hogy nem lehet kompenzálni a 250 kg-ot. Néhány szénszálas alkatrésszel és bizonyos struktúrák újragondolásával vissza lehet hozni egy kevés súlyt. Például nincs mechanikus hátramenet, ezt az elektromotorral oldottuk meg. Nagyon sok kis dologból össze tud jönni egy nagyobb.

A könnyű kasztni jó néhány dologhoz, többek közt a gyorsuláshoz, de az 1000 lóerővel ez nem jelent problémát. Aztán agilitás: milyen érzékeny az autó? Ez a súlytól és a tehetetlenségtől függ.

Ezeknél is fontosabb a tengelytáv: nagyon fontos, hogy ne nyújtsuk meg a tengelytávot, így alacsony lesz a tehetetlenség és a súlypont. Ezért az SF90 Stradale tengelytávja ugyanaz, mint az F8-é.

Az első tengelynél található  két elektromos motor és a kábelek súlya kb. 65–70 kg, de a nyomaték, amelyet adnak, hogy elérje a 200–210 km/órát egyenértékű a maradék 200 kg-mal. Így a vezetési élmény pozitívan értékelhető lesz.

Az F8 Tributo a meglévő 488 frissítése. Mit várhat az ember a későbbi utódtól?

Tervezési szempontból a filozófiánk ugyanaz: a súly, a tengelytáv és a súlypont megfelelő kombinációja. Tisztán műszaki szempontból két tengely van. Az egyik a teljesítmény. A másik a vezetés közbeni érzelmek.

A teljesítményről mindent elolvashat egy magazinban, a 0–100 km/órás sprint, a  teljesítmény, a nyomaték ezek mind csak számok.

A Ferrari valódi titka az érzelmekre való hatás. Vegyük a Bugatti-t: 1000 lóerőt tettek egy kocsiba, ha a gyorsulást és a végsebességet nézzük, akkor ez nagyon jól működik. Mi úgy gondoljuk, hogy az igazi szórakozás a hegyi utakon kezdődik és nem arról szól, hogy mindig a határon tartsuk az autóinkat, hanem mindig élvezhetők legyenek.

De mi a móka? Hangos, intenzív gyorsulás a 0-100 vagy a 0-200 km/órás tartományban. Odalépsz neki és érzed a nyomatékot és a hirtelen sebesség változást. Nem olyan, mint a dízel autók vezetése, a turbó úgy adja az energiát és a nyomatékot mint egy természetes szívó motor.

A gokartos érzés pedig tovább növeli a mosolyt az arcodon, minden mozdulat azonnal érezhető az autón. Nagyon különlegesen közelítjük meg az autógyártást. Sokat beszélgetünk az ügyfeleinkkel a tapasztalataikról, ezeket összegyűjtve és kiértékelve még jobbá tudjuk tenni a modelljeinket.

Térjünk vissza az F8 Tributóhoz és annak utódjához. Az SF90 kimondottan teljesítményorientált autó, aminek nagyon szórakoztató a vezetése, akkor az F8 utódja gyengébb lesz nála, de valószínűleg szórakoztatóbb a vezetése.

A Ferrari folytatja a V12-es motorok fejlesztését?

Megpróbáljuk a lehető leghosszabb ideig életben tartani a V12-es erőforrásokat. Biztos vagyok abban, hogy még mindig van keresetük a piacon, illetve műszakilag meg tudjuk csinálni és csökkenteni tudjuk a kibocsátásokat. Dolgozunk a következő EU6c normán, ehhez benzinszűrőket fogunk alkalmazni.

Az SF90 Stradale és a 2022-ben várhatóan elinduló SUV-val hat Ferrari modellsor lesz. A jövőben ez marad?

Nem. A társaságnak növekednie kell. Ennek átszervezésével bizonyos módon növekedhetünk vagy hozzáadhatunk bizonyos modelleket. Ezzel tudunk bevételt szerezni.

Dolgoznak már egy tisztán elektromos Ferrari modellen?

Jelenleg a technológia nem elég fejlett ehhez. Az ügyfeleink számára a legfontosabb a megbízhatóság. Jelenleg is van problémánk a hatótávolsággal, ami egy sportkocsi számára valóban probléma. Az elektromos autóknál ez különösen igaz, ha gyorsulgatnak vagy nagy sebességgel mennek vele. Az utóbbi is problémás, ugyanis a teljesen elektromos hajtás nem korlátozhatja le a végsebességet 200 km/órára. Lehet, hogy néhány év alatt ez változni fog, de a technológia eladásához nagy lépésre van szükség.

A Ferrari tízévente rukkol elő új hiperautóval. Mivel a LaFerrari csaknem hét éves, lassan itt az ideje az utódnak. Dolgoznak már rajta?

Igaz, hogy szinte tízévente hozunk ki egyet. Az is igaz, hogy a Ferrari csinál egyet, ha új technológia áll rendelkezésre. Tehát át kell gondolnunk, hogy milyen technológiákat akarunk látni az új hiperautón.

Végezetül, készül még a Monzához hasonló speciális modell?

Szeretnénk felosztani négy csoportra a kínálatunkat melyek a GT-k, a sportkocsik, az Icona család és a Special Széria lesz. A Monza nem az egyetlen. Van még néhány, amelyekről még értekezünk. Nagy sikert jelent számunkra a Monza, amelyet olyan vezetni mint egy motorkerékpárt.