2024. január 11. | 14:24

Több mint 40 évig elrejtve maradt a nyilvánosság elől, pedig nagyban hozzájárult a jövő BMW-inek formálódásához a márka egyik legáramvonalasabb koncepciója. Íme, az AVT.

Érdekes koncepciót mutatott meg most a BMW, amelynek karrierje egészen régre nyúlik vissza. Konkrétan 1981-ben készült el az AVT névre keresztelt „nyílvessző”.

Domagoj Dukec, a BMW dizájnfelelőse által megosztott képeken látható négykerekű pusztán egyetlen céllal jött létre, hogy a bajorok akkor újonnan épült szélcsatornájában teljesítsen – főként PR – feladatokat. Ennek megfelelően sem belsőt, sem pedig meghajtást nem kapott.

Az AVT egy rövidítés, a német Aerodynamischer Versuchsträger megnevezésből ered, ami annyit jelent, hogy aerodinamikai tesztjármű. Bár nem tudjuk, hogy milyen légellenállási együtthatóval rendelkezik, kísérteties hasonlóságot mutat a Volkswagen XL1 modelljével, a mindössze 250 darabszámban gyártott, legáramvonalasabb VW-vel, melynek 0,19-es értékét olyan csúcstechnológiás elektromos járművek sem tudták még megdönteni, mint a Tesla Model 3 Highland vagy a Lucid Air.

Ebben az időben kedett az ipar számára fontossá válni a hatékonyság, és így a légellenállás csökkentése. A BMW Ismaning / Aschheimben található létesítménye is ezért épült, megelőzve a korát.

Az AVT-t abban az időben menőnek számító bukólámpákkal álmodták meg a dizájnerek a mérnökökkel karöltve. Ilyet az M1-esen és az akkori 8-as szérián kívül végül nem kapott más propellermárkás modell.

Az aerodinamikai hatékonysághoz hozzátartoztak a laposan elfedett felnik, a lágy idomok, valamint a speciálisan kiképzett hátsó rész. Öncélú dizájnelemek nem törték meg a finom vonalvezetést.

Habár nem készült az AVT-hez igazán hasonló modell a bajoroknál, fontos szerepe volt abban, ahogyan a korabeli BMW-k kinéztek. És ki tudja, talán még a mostani példányok is profitáltak valamit belőle.

Alapjárat / Zeitler Mátyás