2019. április 26. | 13:11

Létezik háromhengeres és háromkerekű személygépjármű is, na de mi a helyzet a háromüléses autókkal?

Ezt az elrendezést többféleképpen is értelmezték már a történelemben, de továbbra is mozgatja a tervezők fantáziáját. Az Autocar cikke alapján összeállítottam a számomra legikonikusabb egy sofőr és két utas számára legalkalmasabb autók listáját, kezdve a legrégebbitől.

Mercedes SL Pagoda - 1963

A Mercedes W113 SL roadstere normál esetben kétüléses, de a kínálatban meg lehetett találni egy extra ülést. Ezzel a lehetőséggel nem sokan éltek, éppen ezért egy ilyen kivitel ma sokat ér a gyűjtők számára.

A legkisebb utas lett ebben az esetben a legszerencsétlenebb, mivel a két fő üléshez képest elég szerencsétlen helyre került a pótülés. Aki ebben foglal helyet, azt semmi nem védi a menetszéltől valamint ha elkap egy zápor és fel kell hajtani a tetőt, igencsak begörcsöl a nyaka.

Ferrari 365 P Berlinetta Speciale - 1966

Régen, még jóval a McLaren F1 bemutatása előtt a Ferrari is próbálkozott a sofőr és két utas számára tökéletes kialakításon. A megoldás a Ferrari, a Pininfarina és Luigi Chinetti, a márka amerikai importőrének a közös gyereke volt, azonban nem lett túl maradandó.

Az elkészült modell a "Tre Posti" vagy "Three Seater " néven futott és sok időt töltött autószalonok standjain, valamint meghatározta a Dino 206, illetve 246 formavilágát, viszont azokban már csak két ülés található.

Bizzarrini Manta - 1968

A koncepcióautót a híres Le Mans-i autóversenyre tervezték, azonban hatalmas bukás lett, ugyanis harminc percet bírt összesen. Amikor Giorgetto Giugiarónak, az Italdesign alapítójának egy alapra volt szüksége egy új közúti autóhoz, elővette a vesztes konstrukció formatervét.

Ennek köszönhetően született meg a Manta, amely lenyűgöző vonalakat kapott. Kulcsfontosságú jellemzője a középen elhelyezett vezetői pozíció, akárcsak egy versenyautóban, azonban két oldalt helyet kapott egy-egy utasnak szánt hely is, kompatibilissá téve a közúti közlekedésre.

Matra Bagheera - 1973

Az autó fénykorában terjengett egy olyan vicces gondolat, miszerint azért van három ülése, hogy a tulajdonos egyszerre vihesse nyaralni a feleségét és a szeretőjét. Komolyra fordítva a szót, egy okos próbálkozás volt a sportautók gyakorlatiasabbá tételének érdekében.

A három teljes értékű ülés és a középmotoros elrendezés lehetővé tette a pontos kezelést és a dinamikus közlekedést, annak ellenére, hogy csak egy 1,3 literes Simca egység dübörgött a kasztni alatt. A 883 kg-os Bagheera 12,3 másodperc alatt érte el a 100 km/órát.

McLaren F1 - 1993

Nem mindennapi szenzáció ez az autó, amely az egyik személyes kedvencem. A 6 literes, V12-es erőforrásnak mindössze 3,2 másodpercre van szüksége arra, hogy elérje a 100 km/órát. Olyan technikai megoldásokat tartalmaz, amelyeket betiltottak a Formula 1-ben. Az ülések elrendezése egyszerűen parádés és forradalmi. A sofőr középen foglal helyet, míg a két utasa a kissé hátrébbtolt oldalsó üléseken élvezhetik a kontrollált száguldást! Persze, hozzáértő kezekben.

A képen egyébként a McLaren F1 tervezője, Gordon Murray és Ron Dennis látható.

Volvo 3CC - 2005

Ugyan ez csak egy tanulmányautó volt és soha nem került gyártásba, mégis említést érdemel szerintem, mert a svédektől megszokott módon tartalmaz érdekességeket. A 3CC volt a C30 elődje, legalábbis nagyon sok design elemet ültettek át bele, enyhe módosításokkal.

Kissé szokatlan, hogy két ülés elöl kapott helyet, míg a harmadik mögöttük középen helyezkedik el, ezt mutatja a hátrafelé keskenyedő tetővonal is. Roppant érdekes, de a tetőablak kialakításával engem megvettek.

HTT Pléthore - 2007

A HTT a 2007-es Montreáli Autószalonon mutatta be a háromüléses szuperautóját, amelyet azután csak elvétve lehetett látni. Feltűnt a Dragon's Den című brit TV műsorban is, azonban sosem került gyártásba, így a világnak még várnia kell az első kanadai háromüléses szuperautóra.

Az ülések elrendezése hasonlít a McLaren F1-hez, a sofőr középen kap helyet, míg két utasa mellette, kicsit hátrébb. Agresszív megjelenése mellett gondolom az erőforrás sem gyenge, arról viszont nem találtam adatokat.

V-Storm WR3 - 2008

A WR3 az Ariel Atom legnagyobb ellenfele, a karosszéria és a technika hasonló, azonban három ülés található benne. A sofőr magasabban és elöl ül, míg két utasa lejjebb és hátul foglal helyet.

A V-Storm gyártását a DJC Sportcars végzi, a háromszemélyes gokartba pedig a Subaru Impreza erőforrását és váltóját pakolják. Amely biztos hatalmas élményt nyújt mind közúton, mind a versenypályán. Ugyanis vannak olyan országok, ahol ezt a csaknem 400 lóerőt az utcán is terelgetheted.

Rinspeed iChange – 2009

A svájci cég meglehetősen egyedi módon értelmezte a 2+1-es elrendezést. A két utas hátul foglal helyet, míg a sofőr elöl, a teteje pedig egyben felemelkedik a legjobb aerodinamika elérése érdekében.

Ami a meghajtást illeti, egy 150 kW-os villanymotor hajtja az iChange-t, ami 4 másodperc alatt eléri a 100 km/órás sebességet.

McLaren 720S Speedtail - 2018

Jobb, mint az F1! Elég, ha ennyit mondok róla, elég sok megoldást kölcsönöz tőle, de tovább fejlesztve és újragondolva. Ami a hajtásláncot illeti, egy 4 literes, 765 lóerős V8-as erőforrás dolgozik benne, amit egy 308 lóerős elektromotor egészít ki.

Az összteljesítménye így meghaladja az 1 000 lóerőt, vagyis erősebb az elődjeinél. Összesen azonban csak 106 darabot fognak építeni belőle, akárcsak az F1-ből.