V8 és dühroham, avagy Plymouth Fury-k 1956-tól 1964-ig

Közzétéve:
2020-03-01, 09:00

A Plymouth 1959-ben mutatta be az első generációs Fury-t, ami olyan sikeressé nőtte ki magát, hogy egészen ’78-ig gyártották. Ma közülük mutatok be 6+2 szériát!

Elsőként ejtsünk pár szót magáról a Plymouth-ról. A céget még maga Walter Chrysler alapította 1928-ban, hogy felvehesse a versenyt az olcsóbb autók piacán, amit akkoriban a Chevrolet és Ford uralt. Története során az angol Devon megyei kikötővárosról elnevezett márka számos nagyszerű autót adott az USA-nak, melyek közül kiemelkedik a sportos Barracuda, a NASCAR-bajnok Superbird, és természetesen a szóban forgó Fury is.

A Plymouth modelljeit főképp Amerikában értékesítették, ahol a cégcsoport legnagyobb eladott példányszámú gyártója volt. Típusait a rendőrség mellett a kombikra vágyó nagycsaládosok és sportos modellekért rajongó megrendelők is kedvelték. Sikere ellenére eladásai a ’90-es évekre megcsappantak, és 2001-ben lehúzta a rolót.

1950-es évek beli Chrysler plakát 5 autóval: Imperial, Chrysler, DeSoto, Plymouth, Dodge
A Plymouth a Chrysler divíziói közül a leggazdaságosabb gyártó volt. A képen: 1950-es évek végi plakát a cégcsoport autóival

Jóval megszűnése előtt, az 1950-es években a Plymouth a Chrysler divíziói közül a legmegfizethetőbb gyártó volt. Árszerinti hierarchiában az Imperial volt a legdrágább. Őt követte a Chrysler, Dodge, DeSoto, majd a szóban forgó márka zárta a sort.

A Plymouth a múlt század közepén mutatta be a Fury első modelljeit, amik rövidesen az amerikai gyártó palettáján a legjobban felszerelt modellekké váltak. A „Fury” típusjelölés amúgy egy beszélő név, amely angolul több jelentéssel is bír. Elsősorban dühöt, őrjöngést és dührohamot jelent, de a görög – római mitológiában felbukkanó Fúriákra is ezt a szót használják. Na de nézzük is, melyek ezek a vérszomjas bestiák!

Plymouth Belvedere, 1956 – 1958

A Fury története 1956-ban kezdődött, mikor a Plymouth választékának a csúcsát jelentő Belvedere modellek egyik felszereltségi szintjét jelölte. Ezek a Fury-k még eléggé ingerszegények voltak, mivel csak fehér festéssel, aranyszínű díszlécekkel és kupé kivitelben lehetett őket rendelni.

1956 Plymouth Belvedere szedán, kéttónusú fehér és türkiz, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról fotózva
A Fury megnevezés elsőként a Belvedere modellek egyik felszereltségi szintjét jelölte. A képen: 1956 Plymouth Belvedere

Motor terén az 1957-es Belvedere Fury egy 5,2 literes erőforrást kapott, ami 290 lóerő leadására volt képes. A rákövetkező évben jelent meg az átdolgozott változat, a Golden Commando, vagyis „Arany Kommandó”, ami már 5,7 liter lökettérfogattal rendelkezett, ami 2 darab 4 torkú porlasztójának köszönhetően 305 lóerővel tépte az aszfaltot. Emellett ’58-ban jelent meg a 315 lovas kivitel is, amit injektorral szereltek.

Plymouth Sport Fury, 1959

Miután a korábbi években a Fury felszereltségi szinttel szerelt Belvedere-ek száma kimagaslóan jól alakult, az ’59-es modellévben a Fury önálló típussá nőtte ki magát. Ugyanez volt a helyzet a GM-nél is: A „Catalina” fantázianevű opcionális extrákat rejtő csomagot felváltotta az 1. generációs Pontiac Catalina!

1959 Plymouth Sport Fury, vörös kabrió, lehúzott fehér ponyvatetővel, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, alulról fotózva
A Fury ’59-ben vált önálló modellé. A képen: 1959 Plymouth Sport Fury kabrió

Ebben az évben jelent meg a Fury és Sport Fury, melyek a Plymouth választékának csúcsát jelentették. A korábbi zászlóshajó Belvedere a 3. helyre csúszott vissza. A hagyományos „Fúriákat” 2 ajtós kupé, 4 ajtós szedán és kombi kivitelben szerelték, a sportos változatokat viszont csak kupé és kabrió formájában lehetett megrendelni.

A „sima” Fury modellek váltó és motorválasztéka együttesen 8 összeállítási lehetőséget nyújtott, melyek közül a legerőtlenebb a 230 lóerős változat volt, ami 9,6 másodperc alatt gyorsult 100-ra. Ez valójában egy nagyon jó eredmény, mivel akkoriban minden autó, ami 10 – 11 másodpercnél gyorsabban érte el a 100 km / h-s tempót valóságos sportautónak számított. A választék leggyorsabb tagja a 305 LE-s változat volt, ami már csak 8,2 másodpercet vesztegetett el a 100-as gyorsulásra.

A Sport Fury-k legizmosabb ’59-es képviselője a megszokott 5,2 literes motor helyett egy 5 913 köbcentis erőforrást kapott, amihez egy 3 sebességes automata TorqueFlite nyomógombos váltó csatlakozott. Ez a széria nem bizonyult valami sikeresnek, így ’60-ra le is állították a gyártását, s majd csak pár évvel később tért vissza.

1959 Plymouth Sport Fury, vörös kabrió, lehúzott fehér ponyvatetővel, hátulnézet, oldalnézet, balról döntve, alulról fotózva
Az 1. szériás Fury-kat a korszak trendje szerint uszonyokkal és rengeteg krómmal díszítették. A képen: 1959 Plymouth Sport Fury

Megjelenésük terén az ’59-es Fury-k eleget tettek a kései ’50-es évek legfontosabb esztétikai elvárásainak. A lapított, hosszú géptestre panoráma szélvédőt illesztettek, míg a kasztni fenekére hatalmas uszonyokat szereltek. Ami nekem személy szerint nem igazán tetszik, hogy a benzinsapka ajtaját nem rejtették el, helyette csak „beleolvad” a hátsó rész design elemeibe.

Az 1959-es Fury már lehet, hogy ismerős, mivel Stephen King Christine c. novellájjának filmesített változatában a főszerepet egy hasonló formatervű, megszállt '57-es vörös Belvedere Fury kupé kapta. Nézz bele a klippbe, lehet így hamarabb beugrik!

Dodge Viscount, 1959

Annak ellenére, hogy a Chrysler a Viscountot a Dodge logójával értékesítette, úgy éreztem, nem hagyhatom ki a listából, mivel története szorosan kapcsolódik az első generációs Fury fejlődéséhez.

1959 Dodge Viscount, vörös kupé, elölnézet, oldalnézet, jobbról, alulról fotózva
A Dodge Viscount a Fury kanadai piacra szánt változata volt. A képen: 1959 Dodge Viscount kupé

Ennek a kanadai piacra szánt autónak az a különlegessége, hogy átmenetet képzett az USA-ban eladott ’59-es Dodge-ok és Plymouth-ok között. A nagy amerikai gyártók mindig is módosítottak az északabbra fekvő országban eladott modelljeik megjelenésén, pl. a Mercury M-100 pickup, bár ez az átdolgozott hűtőrácson többnyire ki is merült.

A Chrysler Canada ezt egy lépéssel tovább vitte, és bemutatta ezt az öszvér megoldást, aminek orrszerkezete egyezett az ’59-es Dodge-okéval, ám a kasztni oldala, feneke és uszonyai a Fury elemeinek másolatai voltak. Vagyis lényegében a kocsi eleje egy Dodge, feneke pedig egy Plymouth volt. Ha belekukkantasz a videóba, neked is fel fog tűnni a hasonlóság!

Plymouth Fury, 1960

Az 1960. év sok fontos újítást hozott a Fury életébe. Ekkor kapott először önhordó karosszériát és vált elérhetővé az újonnan kifejlesztett 3 682 köbcentis, soros 6 hengeres erőforrás is. Mindezek mellett a géptestet teljesen átdolgozták, a legszembetűnőbb változások az autó orrán figyelhetőek meg.

1960 Plymouth Fury, kéttónusú meggyvörös és fehér kabrió, lehúzott tetővel, elölnézet, oldalnézet, balról, alulról fotózva, menet közben
Az 1960-as modelleket teljesen átdolgozták és erősebbé váltak. A képen: 1960 Plymouth Fury kabrió

Az előző évi modellekhez hasonlóan a ’60-as modelleket is rengeteg motor és váltókombinációval rendelhették, melyek leggyengébb változata a 3,7 literes sor-6-ossal szerelt 147 lóerős és 292 Nm-es Economy Six volt, ami teljesítmény terén nem igazán szuperált. 15,9 másodperces 100-as gyorsulása már akkoriban sem döntött rekordokat, viszont a korszak viszonylataihoz képest aránylag keveset, 15,9 litert evett 100-on.

A kínálat legizmosabb tagja a 3 sebességes kézi váltóval szerelt Heavy-Duty variáns volt, amit egy 6 286 köbcentis V8-assal szereltek. Ez a széria a 200 km / h-s csúcssebességet is elérte, és egy elképesztően alacsony 6,9 másodperc alatt gyorsult állóhelyből 100-ra. A kimagasló teljesítményért cserébe nem szerénykedett, 25,8 liter benzint is elpusztított minden megtett 100 km-en.

Plymouth Fury, 1961

Az 1961-es modellévre a Fury-t kissé átdolgozták, ám nagyszabású módosítás nem történt. Továbbra is az előző évben alkalmazott erőforrásokkal és formatervvel szerelték, egyedül a géptest hátsó részét dolgozták át.

961 Plymouth Fury, bézs színű kabrió, lehúzott tetővel, elölnézet, oldalról döntve, balról, távolról fotózva, ráközelítve

1961 Plymouth Fury, bézs színű kabrió, lehúzott tetővel, hátulnézet, oldalról döntve, jobbról, távolról fotózva, ráközelítve
A ’61-es modellek egyeztek a ’60-as modellek megjelenéseivel, egyedül az uszonyok tűntek el. A képen: 1961 Plymouth Fury kabrió

A ’61-esek megjelenésük terén szinte egyeztek a korábbi modellévben szerelt példányokkal, ám egy fontos részletben eltértek tőlük. Ez pedig az átdolgozott hátsó rész volt, ahol a korábban divatosnak számított uszonyokat elhagyták, és a lámpákat már csak kisebb, rakéta formájú elemekre illesztették.

Az uszonyok hanyagolásának több origója is volt. Az egyik, hogy a közönség már kezdett ráunni erre a design elemre, ráadásul parkolás esetén a tükör jelentős százalékát kitakarta, nem is beszélve arról, hogy a géptestből kiálló szúrós elemek rengeteg balesetet okoztak.

További fontos szempont, hogy 1960-ban a Chrysler menesztette az uszony-őrület atyját, Virgil Exnert, akit a dobozosabb formaterveket kedvelő Elwood Engel váltott fel. Na de elég is a históriából, lássuk hogyan is repeszt ez a minimalista űrsikló!

Plymouth Sport Fury, 1962

Miután az előző évben Elwood átvette a Chrysler összes divíziójának főtervezői posztját, rövidesen leszámolt Exner karakterikus géptest-díszítő elemeivel. A korábbi trenddel fokozatosan számolt le, ha például megnézed a ’62-es Fury-t, láthatod, hogy az előző évben értékesített modell néhány eleme visszaköszön a dobozos kocsiszekrényen. Ilyenek például az oldaluszonyok, vagy a B-oszlop hiánya.

1962 Plymouth Sport Fury, élénk vörös kupé, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról fotózva

1962 Plymouth Sport Fury, élénk vörös kupé, hátulnézet, oldalnézet, balról, távolról fotózva
1962-re a Fury-t ismét átdolgozták és visszatért a Sport Fury is. A képen: 1962 Plymouth Sport Fury kupé

A ’62-es modelleket már jócskán áttervezték, emellett motorválasztékuk is bővült, ráadásul visszatért a Sport Fury változat is, amit most már csak kisebb kihagyásokkal ’71-ig folyamatosan gyártottak. Ezeket a modelleket már a kisebb B platformra szerelték, de cserébe bemutatták az 5 913 köbcentis V8-as erőforrást, ami 305 ló erejével repítette a gépezetet.

Bár ez lökettérfogat tekintetében jócskán kevesebb, mint a motorválaszték korábbi csúcsmodellje, a 6,3 literes változat, teljesítmény terén azt mégis felülmúlta. A Downsizing pozitív hatással volt az autó teljesítményére, mivel Ő már a 208 km / h-s sebességet is elérte, ráadásul csak 6,8 másodpercre volt szüksége a 100-as tempó elérésére.

Plymouth Fury, 1963

A dühöngő vadat a ’63-as modellévre ismét átdolgozták, bár ez alkalommal inkább csak faceliftről beszélhetünk, mintsem komolyabb formatervi változtatásról. Ezzel ellentétben motor és váltó terén új lehetőségek jelentek meg, amik hatalmasat dobtak a széria teljesítményén.

1963 Plymouth Fury, fehér kupé, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról fotózva
1963-ra a Fury orrszerkezetét jelentősen átdolgozták. A képen: 1963 Plymouth Fury kupé

Ebben az évben a Fury-kat már 16 féle motor és váltókombinációval lehetett rendelni, melyek közül a legvagányabb a 425 lóerős, 651 Nm-es, 4 sebességes kézi váltóval szerelt Super Stock variáns volt, ami könnyedén átlépte a 200 km / h-s csúcssebességet, ráadásul 100-as gyorsulása is elképesztően alacsony, 5,5 másodperces volt!

Mivel Amerikáról beszélünk, természetesen egy sportautónak is kellett, hogy legyen automata változata. A 3 sebességes Torqueflite-tal és 6 974 köbcentis V8-assal szerelt példányok legnagyobb sebessége kevesebb, 188 km / h volt, ráadásul 100-as gyorsulásuk is 0,3 másodperccel rosszabb volt – mondjuk én személy szerint nem értem, miért vesz valaki automata izomautót…

Ha közelebbről is megnéznéd ezt a közúti fenevadat, nézz bele a GateWayClassicCars videójába!

Plymouth Fury, 1964

A lista utolsó, egyben a 3. generáció utolsó tagja a ’64-es modell, ami 2 elődjéhez képest már jelentős mértékű esztétikai újításon esett át. Természetesen motor terén ez az évjárat is erősebbé vált, ami csak természetes, mivel lépést akart tartani többek között a Pontiac Tempest GTO-val és Chevrolet Impalával is.

1964 Plymouth Fury, vörös kupé, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról fotózva, ráközelítve
A ’64-es modellek már egyértelműen az évtized „kólásüveg” formatervi elveit követték. A képen: 1964 Plymouth Fury kupé

Az 1964-es modellévre a motor térfogatát nem növelték, a legnagyobb változat továbbra is a 6 974 köbcentis variáns maradt. Az előző évhez képest jelentős downsizing történt: a 425 lóerőt 365-re fojtották, ami nem baj, mert a gép teljesítménye csak nőtt!

A legizmosabb, 4 sebességes kézi váltóval szerelt opció már az előző évi 202 helyett 208 km /h-val is száguldott, ami bár nem tűnik nagy teljesítménynek, de gondolj bele, hogy 1 év alatt kellett a motort erősebbé varázsolni.

1964 Plymouth Fury, vörös kabrió, lehúzott vörös tetővel, oldalnézet, balról, távolról fotózva
A ’64-es downsizing jelentősen megnövelte a Fury-k teljesítményét. A képen: 1964 Plymouth Fury kabrió

A legerősebb automata továbbra is a 3 fokozatú, nyomógombos Torqueflite maradt, ami szintén nagyobb teljesítmény leadására volt képes. A ’64-es 188 km / h-s csúcssebesség 202-re tornázta fel magát, és 6,6 másodperc alatt gyorsult állóhelyből 100-ra.

Az alábbi videóból megtudhatod, hogy hogyan is döngicsél ez a V8-as nehézvas az utakon. Less bele a felvételbe, és vidd el egy körre!

1958 Plymouth uszony és oldalembléma, ezüstös arany festés, díszes logó, oldalnézet, hátulról
Neked a fenti Fury-k közül melyik jön be a leginkább?

A Fury értékesítésével a Chrysler legolcsóbb márkája megmutatta, hogy a kevésbé pénzes vásárlók is hozzájuthatnak egészen pofás sportautókhoz, melyek emléke még a termelés leállítása utáni évtizedekben is élénken lobog.

Mit gondolsz, a fenti TOP listában szereplő 6+2 Chrysler-gyártmány közül neked melyik jön be a legjobban?

RM Sotheby’s

automobile catalog

Kismartoni András, Klasszikus Autók Könyve, Budapest, hvg könyvek, 2017

Kapcsolódó írások

1970 Plymouth Superbird, babakék, versenyautó, elölnézet, oldalnézet, jobbról
2019. október 12.
A XX. században a Chrysler divíziói számos nagyszerű autót adtak az USA-nak, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma ezek közül ismerhetsz meg tízet!
1957 Buick Roadmaster Skylark kabrió, fekete, vörös ponyvatetővel, elölnézet, oldalnézet, balról döntve
2020. január 18.
A Roadmaster modellek évtizedeken át a Buick legerősebb és legjobban felszerelt modelljei voltak, mondhatni valóságos izomautók voltak már az izom-kultusz megszületése előtt is! Ma közülük 9-t meg is ismerhetsz!

További hírek