2020. január 01. | 08:30

Néhány autó esetében az időközi modellfrissítés eléggé balul sült el.

Az átlagos modellciklus az autóiparban 6-10 év között van és bevett szokás, hogy a feléhez közeledve, tehát 3-5 év elteltével felfrissítik az autók ráncait. Ilyenkor kijavítják a kocsik kisebb-nagyobb hibáit, korszerűbb technikát pakolnak a lemezek alá, esetleg megjelennek új motorok és felszereltségek a kínálatban. A legfontosabb azonban, hogy kap egy frissebb, szebb külsőt az autó, hogy kicsit felpörögjenek az eladások. Na, ez a szebb külső téma nem mindig sikerül. A következő modellek esetében bizony jobb lett volna nem hozzányúlni a dizájnhoz.

Ford Mustang

A jelenlegi (hatodik generációs) Ford Mustang üstökösként robbant be az autóiparba, amikor 2015-ben megjelent. Jól nézett ki, erős motorokat kínáltak hozzá és az ára sem volt rossz. Azt lehetett mondani, hogy a Mustang végre magára talált. A siker nem is maradt el, vitték is az emberek, mintha kötelező volna. 2018-ban aztán a modell átesett egy kisebb ráncfelvarráson, módosult a dizájn és kivették a kínálatból a 3,7 literes V6-os motort. Sajnos a frissítés bárgyúvá tette az egyébként agresszív megjelenésű sportautó ábrázatát. Kár érte. Felül a régi, alul az új.

Skoda Octavia

A harmadik generációs Octavia sosem volt egy szépségdíjas alkotás, de ezt senki nem is várta el tőle. Üzletkötők és családok tízezrei használták és használják megelégedve a típust, mert jó minőségű, tágas és kiváló autó. 2013-ban jelent meg, hogy aztán 2017-ben átessen egy modellfrissítésen, mely során megkapta azokat a nem túl szép, a közönséget megosztó osztott fényszórókat. Ezzel a húzással a csehek rossz lóra tettek, de erre ők is hamar rájöttek. A jövőre nézve el is vetették a különleges lámpák ötletét, pedig egy teljesen új arculatnak szánták a márka összes modelljére.

Fiat Multipla

Szegény Fiat Multipla, már oly sokan, oly sokszor bántották a típust, pedig valójában egy nagyon praktikus és szerethető autó. Jellemzően minden „legrondább autók” felsorolásban toplistás és láss csodát, valahogyan sikerült erre a listára is felkerülnie. A modellt 1998 és 2010 között gyártották (Kínában egészen 2013-ig) és bemutatásakor valósággal sokkolta a világot kinézetével, első részének kialakításával. Emiatt 2004-ben a típus frissítésekor jelentősen átvariálták, bár ne tették volna, mert ezzel elveszítette a jellegzetességét, szerethető megjelenését.

Audi A4

Be kell vallanom, a második generációs Audi A4-et egy nagyon jól sikerült modellnek tartom. 2001-ben jelent meg és szerintem mind kívülről, mind pedig belülről remekül sikerült. Az autó egységes, formái harmonikusak, látszik, hogy valakik pontosan így álmodták meg a modellt. De a történelem közbeszólt, az Audinál néhány évvel később új szelek fújtak és az egységes márkaarculat szellemében a kis A4 is megkapta a 2006-os ráncfelvarrásakor az A8-ról és az A6-ról ismert „Singleframe” elnevezésű hűtőmaszkot, mellyel szépen haza is vágták az autó kinézetét.

Hyundai Coupé

A dél-koreai kupé sosem volt egy nagyon elterjedt típus Magyarországon, emiatt a legtöbb ember nem is tudja, hogy az 1996-tól gyártott első generációból létezett normális kinézetű modell is, nem csupán a 99-ben érkezett pápaszemes ráncfelvarrott változat, mely itthon sokkal elterjedtebb volt.

Peugeot 206

A kis 206-os Peugeot szép hosszú modellciklussal büszkélkedhet, 1998-ban mutatták be, majd Európában egészen 2012-ig gyártották, sőt a világ egyes részein még ma is kapható újként (pl. Irán). Ennek megfelelően több modellfrissítést is megélt már a típus, az elsőt 2003-ban, amikor modernizálták és szebb külsővel látták el, a másikat pedig 2009-ben, amikor 206+ néven érkezett a legfrissebb autó. Ez utóbbi balul sikerült, mert félig 206-os, félig pedig már az utód 207-es volt, legalábbis kívülről. Az autó első része egy az egyben a 2006-tól gyártott utód 207-esről származott, egy érdekes torzszülöttet eredményezve.

Opel Omega B

A 90-es években és a 2000-es évek elején az Omega volt az Opel zászlóshajója (a Senatort 93-ban beszüntették). Az első generációt, az Omega A-t még 1986-ban mutatták be, utódját, az Omega B-t pedig 1994-ben. 1999-ben aztán jött a frissítés, melyet sokan tévesen Omega C-nek hívnak, pedig valójában B2 a helyes megnevezés, mert csupán a B faceliftje volt. A frissített modell ráncait kivasalták, a tervezők csak vonalzót használták, amikor az új modellt megrajzolták. Ettől várták, hogy újszerűnek hasson az autó, de 2000 környékén az elavult eredeti formát már ez sem menthette meg.

Saab 9-5

A Saab 9-5 első generációját 1997-től egészen 2010-ig gyártották, hogy aztán a második generációs modell mindössze két évet éljen (2010-2012) és a svéd gyár végleg lehúzza rolót. De a hanyatlás első jeleit már az első generáció 2006-os ráncfelvarrását követően látni lehetett, amikor a nagy Saab megkapta az érthetetlen króm kereteket a lámpák és a hűtőmaszk köré. Nem csoda, hogy nem kapkodtak érte.

Fiat Punto

A Fiat Punto második generációja egy igazi vagány városi kisautó volt, fiatalok tízezreinek vágyott első autója. 1999-tól egészen 2010-ig gyártásban volt, bár jobb lett volna, ha a facelift előtt, 2005-ben befejezik a modell pályafutását. Akkor ugyanis a modellfrissítés keretében kissé módosítottak az autó kinézetén, pont annyira, hogy az addigi menő kinézetet teljesen elrontsák azokkal a béna első lámpákkal.

Amennyiben érdekel Kiss Gergely és az ő Mustang modelljei, nézd meg ezt a bemutatót! Ha a videó nem indulna el, megtekintheted YouTube csatornánkon is.

  • Címkék: