2021. február 04. | 11:49

Rengeteg pénz elégetésével valósulhatnak meg az előirányzott zöld célok.

Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentése érdekében az Európai Unió 80 milliárd eurót (96,5 milliárd dollárt) különít el az elektromosautó-töltő infrastruktúra fejlesztésére. Ezt az összeget még ebben az évtizedben kell felhasználni töltőpontok létesítésére, közölte az Eurelectric nevű energiaipari csoport.

Az EU már korábban kijelentette, hogy 2030-ig bezárólag 30 millió vagy annál is több károsanyag-kibocsátás nélküli autót szeretne látni az európai utakon. A cél az, hogy ebben az évtizedben az emisszió legalább 55 százalékkal csökkenjen az 1990-es szinthez képest. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint az európai blokknak 2019 végén 615 ezer villanyautója volt, vagyis most még nagyon távol vagyunk a minimumként megszabott 30 milliós darabszámtól.

Ráadásul ennek a 615 ezer kocsinak kevesebb mint 250 000 nyilvános töltőponton kell osztozkodnia, ami nagyon kevés. Az emberek fejében alapvetően két nagy negatívum fogalmazódik meg az elektromos autókkal kapcsolatban, az egyik a magas vételár, a másik pedig a szegényes töltési infrastruktúra.

Hosszabb utak előtt rendesen matekozni kell, hogy az ember mennyire nyomhatja, hogy két töltőpont között ne merüljön le a jármű. Az EU is látja ezt a problémát, és azt mondja, hogy a 80 milliárd eurós keretösszegből rohamtempóban fejleszteni kell a töltési infrastruktúrát (ebbe a nyilvános mellett a privát töltőállomások is beleszámítanak). Ez azt jelenti, hogy 2030-ig 3 millióra kell növekednie az elérhető töltőegységek számának, a politikusok szerint ezzel és a károsanyag-kibocsátási normák betartatásával lehet elérni a kitűzött zöld célokat.

Nagy kérdés persze, hogy a töltőállomásokon mennyibe kerül majd az áramfelvétel, ugye az ingyenes töltés is komoly vonzerő volt korábban, de Magyarországon egyre inkább fogynak a díjmentesen használható töltőpontok.

Az Eurelectric számítása szerint az EU-nak nagyjából 10,5 millió villanyautója lesz az évtized végére a vállalatok vagy hatóságok által működtetett flottákban. Európa 63 milliós járműparkjában jelenleg kevesebb mint 500 000 elektromos autó található.

A jövőben egyébként nem nagyon kell majd utánanéznünk annak, hogy utazás közben hol érdemes megállnunk tölteni az autónkat, a Google Maps új funkció leveszik a terhet az ember válláról.