2021. december 02. | 16:00

Így képzeli a villannyal, hidrogénnel átitatott jövőt a Toyota.

A Toyota hibrid technológia az 1997-es Priusban mutatkozott be először, és azóta szinte az összes modelljüket ezzel a hajtáslánccal kínálják – legalábbis Európában. A klasszikus, öntöltő hibridnél azonban nem lehet leragadni, ezért plug-in hibrid, elektromos autó és hidrogén üzemanyagcellás vonalon is tovább erősít a Toyota-Lexus páros. Ebbe az eszeveszett tempóban fejlődő jövőképbe kaptunk betekintést a harmadik Kenshiki Fórumon Brüsszelben, ahol néhány új modellről is lerántották a leplet.

A karbonsemlegesség volt talán a legtöbbször elhangzó szó az előadáson, a tervek szerint 2030-ra a Nyugat-Európában eladott Toyoták és Lexusok 50%-a már elektromos lesz, 2035-re pedig kizárólag villannyal hajtott autókat szeretnének eladni.

A helyzet komolyságát jelzi, hogy a frissen bemutatott GR86 is az utolsó lehet a maga nemében, hiszen kiemelték, hogy Európában csupán 2 évig kínálják majd a négyhengeres boxermotorral szerelt sportautót. Ugyanazt a blokkot kapja, mint elődje, a lökettérfogat azonban 1998-ról 2387 köbcentiméterre nő, így 200 lóerő helyett 234-et kapunk 250 Nm-es nyomaték mellett.

Európában a személyautó szegmensben a második helyen zárt a Yaris, Corolla, Aygo hármas. A „terpesítést” a Yaris Cross után az Aygo sem kerülhette el, sőt a Corollát sem hagyták ki a buliból. A rendezvény egyik fő attrakciójának a Corolla Cross számított, amely a legfrissebb, 5. generációs hibrid hajtást kapja. A gyáriak szerint erősebb, hatékonyabb, könnyebb és kompaktabb lett 2,0 literes benzinmotorra épülő hajtáslánc, az összteljesítménye 199 lóerő és 8,1 másodperc alatt repíti százra a bódét. Az AWD-i összkerekes változat a hátsó tengelyre kap egy 42 lóerős villanymotort, de a menetteljesítmények nem változnak. 

A moduláris TNGA-platformon a tengelytávot 2640 mm-re lőtték be, maga az autó 4460 mm hosszú, így tökéletesen bepozícionálták a C-HR és RAV4 közé. Az egyik legnagyobb újítás – ami nagyon ráfért már a Toyotákra - a kormány mögött található 12,3 colos, teljesen digitális kijelző, de a központi egység mérete is 10,5 colra változott. Kérhető hozzá nyitható panorámatető és megújult, kibővült vezetéstámogató rendszerek, sőt Over The Air, azaz a vezetéknélküli frissítések lehetőségét is kínálja.

Tisztán elektromos vonalon az eTNGA padlóra helyezett bZ4X-et tapogathattuk meg. A bZ (beyond Zero) a gyártó almárkájának tekinthető, ezzel a betűkombinációval találkozni fogunk még, hiszen összesen 7 hasonló elektromos modellt vezetnek be a közeljövőben, más-más akkumérettel és akkumulátor típussal.

A bZ4X rendhagyó orrkialakítása ellenére egy formás, Corolla Cross méretű autó, amely kizárólag 71,4 kWh-s akkucsomaggal, fronthajtású változat 204 lóerő és 265 Nm leadására lesz képes, az összkerékes kivitelhez 217 lóerő és 354 Nm társul. A hatótáv az elsőkerekes kivitelnél 450 kilométer is lehet, villámtöltés esetén 30 perc alatt 80%-os töltöttséget ígérnek.

Napelemmel szerelt változat is elérhető lesz, sőt a telefonunkat távirányítóként használva parkolhatunk majd az autóval szűk helyekre. Bíztató, hogy a Toyota 10 évig 90%-os akkukapacitást garantál, sőt 1 000 000 kilométeren át hajlandóak törődni az akkucsomaggal.

A Lexus ez NX450h+-szal villantott, ami nem más, mint az NX plug-in hibrid, egyben legerősebb változata 97-74 kilométeres tisztán elektromos hatótávval. Vélhetően január közepén érkezik meg a szalonokba, mellette szintén 2022-ben jelenik meg a tisztán elektromos Lexus RZ elektromos crossoverre.

Egy jópofa, úgynevezett ROV (Recreational Off-Highway Vehicle) koncepcióval is találkozhattunk a helyszínen, amit egy háromhengeres, hidrogén meghajtású motor működtet erősítve azt, hogy ezekben az ATV, UTV, RUV, Quad micsodákban is leváltható lesz a benzinmotor. Ahogyan a koncepció szintjén bemutatott, hidrogén hajtotta GR Yarisban is.

De nem csak ennyiből áll a Toyota H2 stratégiája, ugyanis Nyugat-Európában 150 kilométerenként terveznek hidrogénes töltőpontokat telepíteni, ahol akár 10 perc alatt 400 kilométernyi hidrogén felvételére lesznek képesek a különböző járművek. A brüsszeli gyárban 2022-től szerelik össze a hidrogén üzemanyagcellák második generációját, amely a fejlesztések során kompaktabb, könnyebb lett és kétféle kivitelben érkezik, pontosan azért, hogy kamionokba, hajókba, vonatokba, buszokba vagy személyautókba is könnyebben tudják integrálni.

Nézd meg a Toyota egyik még élő gyöngyszeméről készült tesztvideónkat: