2019. január 21. | 12:58

A teljes felsőkategóriás szegmens növekedett az elmúlt évben Magyarországon

Mint ahogy az már korábban kiderült, a hazai újautó értékesítés 17,5 százalékkal nőtt 2018-ban az azt megelőző évhez képest, mely nagyrészt az alacsonyabb kategóriás járművek iránti keresletnövekedésnek tudható be. Most azonban megjelentek azok a statisztikák is, melyek külön foglalkoznak a prémiumgyártók eladásaival, a fejlődés pedig itt is jelentősnek mondható.

A felsőkategóriában az utóbbi években stabilan tíz százalék körüli a növekedés, a 2018-as évben sem tért el számottevően ez az érték, hiszen összességében 9,5 százalékkal bővült az új prémiumok piaca. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) húsz márkát tekint prémiumgyártónak, ezek közül pedig a BMW, a Mercedes és az Audi hármasa uralja a piacot. Ez a három vállalat az eladások 72,5 százalékát tudhatta magáénak, így a dobogóra más már nem fért fel. Mögéjük a Volvo és a Lexus zárkózott fel, az Infiniti, a Jaguar és a Porsche pedig nagyjából 150-200 eladott járművet regisztrált.

Hesz Tamás, az MGE elnökségi tagja, valamint a Mercedes-Benz Hungária Kft. értékesítési és marketing igazgatója szerint a prémiumok piacának növekedése főleg az SUV-eladásoknak köszönhető. A hobbiterepjárók iránti növekvő kereslet a 2019-es évben sem fog visszaesni, körülbelül 30 százalékos növekedésre számítanak a tavalyi évhez képest.

Azt is hozzátette, hogy a jövőben egyre nagyobb teret nyernek majd a plug-in hibridek és az elektromos autók ebben a szegmensben is, ám a korlátozott hatótáv miatt a tisztán elektromos modellek még nem hoznak átütő sikert az eladások terén. Hesz Tamás kiemelte, hogy egyelőre benzines és hibrid modellek eladásai dominálnak, a vásárlók pedig egyre szélesebb körben kezdik igénybe venni a különböző finanszírozási formákat.

A gázolajos modellek eladásai valamelyest csökkentek, melyben nagy szerepet játszott a régóta tartó dízelbotrány. Az Audi magyarországi vezetője azt is megemlítette, hogy bár megjelentek a jóval tisztább üzemű EU6 d normát is teljesítő típusok, ennek ellenére most már inkább csak a nagyobb méretű SUV járművekben van létjogosultságuk a gázolajos motoroknak.

A prémiumkategóriát hazánkban a Mercedes vezette 2018-ban, összesen 4018 eladott járművel. A gyártó információi szerint ez 25 százalékos bővülést jelentett 2017-hez képest. Itt is az SUV-k fogytak a legjobban, hiszen ebben a kategóriában 46 százalékos növekedést tapasztalt a gyártó. Az új modellek bemutatása és a nagyösszegű hazai beruházások jótékony hatással voltak a Mercedes eladási statisztikáira. A csillagos márka 2019-re is kétszámjegyű növekedést tervez, valamint erősíteni akarja jelenlétét a plug-in hibrid és az elektromos autók piacán is.

A második helyen a BMW állt 3140 eladott autóval, mely 2017-hez képest 16,3 százalékos bővülést jelent. Massimiliano di Silvestre, a BMW Group Magyarország ügyvezetője elmondta, hogy minden kategóriában előreléptek. A bajor gyártó is a hobbiterepjárók mezőnyében domborította a legnagyobbat, hiszen 42 százalékkal több SUV-t adtak el. Az itthon értékesített összkerekes járművek 64 százaléka BMW volt, a közeljövőben érkező X7-es pedig várhatóan nagy sikert arat majd.

A propelleres márka a hibrid eladásokban is vezető pozícióban van, hiszen 160 ilyen konstrukciójú modellt értékesített 2018-ban. A Debrecenben épülő gyáregységgel már a BMW-nek is lesz magyarországi összeszerelő üzeme, mely szintén segíti majd a hazai eladások növekedését.

A 2018 szeptemberében bevezetett WLTP mérési rendszer is közrejátszott abban, hogy a Volkswagen-csoporthoz tartozó Audi 2018-as eladásai 19 százalékkal csökkentek 2017-hez képest. Az idei évben azonban növekedésre számítanak, a Győrben frissen gyártásba helyezett Q3-astól is sokat várnak a vezetők. Az SUV szegmensben az Audi is fejlődött, az összes eladott modell 32 százaléka hobbiterepjáró volt.