2020. március 04. | 10:22

Az elektromos SUV koncepció érdekes technikát vonultat fel.

Először is érdemes valamit leszögezni, mielőtt félremenne a cikk: nem, nem a színét képes változtatni a Renault új koncepciómodellje. Az viszont biztos, hogy ügyesen alkalmazkodik a körülményekhez és az igényekhez. De erről majd egy kicsit később…

A Morphoz egy olyan közepes méretű, városi családi jármű képét vetíti előre, amilyenhez hasonló SUV modelleket a franciák ebben az évtizedben terveznek bevezetni. A koncepciómodell olyan megoldásokat vonultat fel mind technikai, mind pedig dizájn téren, amilyenekkel a Renault-nál találkozhatsz majd nem is olyan hosszú idő múlva. A Morphoz egy új, a Renault-Nissan-Mitsubishi által közösen fejlesztett CMF-EV platformra épül, amely kiválóan alkalmas arra, hogy tisztán elektromos modelleket alakítsanak ki vele. A projekt már ott tart, hogy a franciák 2021-re ígérnek egy olyan Kadjar méretű villanyos crossovert, amely erre az architektúrára épül.

A gyártó elektromos modelljeiért felelős alelnöke, Gilles Normand elmondta a brit Autocar munkatársának, hogy a Morphoz látványterven fellelhető megoldások visszaköszönnek majd a jövőbeli modelleken. A CMF-EV platform tágas belső teret tesz majd lehetővé, amely a sarkokba tolt kerekeknek is köszönhető. A padlóba épített akkumulátor és az alacsony hasmagasság jót tesz az autók súlypontjának, a légellenállásnak és a belső térnek is. Normand elmondása szerint a B+ és a C+ szegmensekbe szánják az erre a platformra kialakított modelleket, amelyek a Renault Zoe és a Twingo Z.E. fölé pozícionálja azokat.

A látványos megjelenésű Morphoz tanulmányban egy 40 kilowattórás akkucsomag dolgozik, amely elvileg 400 kilométeres hatótávra lehet elég. A hosszabb utakhoz kialakítottak egy „Travel mode” funkciót, amellyel az autó „megnyújtja magát”, ezzel pedig nem csak tágasabb lesz a belső tér, hanem kedvezőbb lesz a jármű légellenállási együtthatója a gyártó szerint. A tengelytáv ezzel 2730-ról 2930 mm-re növekszik, míg a teljes hossz 40 centivel nő meg. A szélesség és a magasság nem változik, ahogyan a 22 colos kerekek sem. Az akkupakk kiegészíthető további 50 kilowattórányi kapacitással, az így kapott 90 kWh pedig akár 700 kilométeres hatótávra is elegendő lehet.

Érdekes elgondolások ezek, a Morphozt pedig alapvetően elsőkerekes konfigurációval képzeli el a Renault. Ami a formatervet illeti, számos izgalmas megoldással lehet találkozni. Az első és a hátsó lámpák is rendkívül vékonyak, az autó egész szélességén végigfutnak. A kupés tetővonal vagányságot kölcsönöz neki, ráadásul az aerodinamikai elemek alakján is képes változtatni az autó a takarékosság érdekében. A legtöbb mai tanulmánnyal ellentétben ezt nem akarják egy teljesen önvezető modellnek beállítani, a beltér ettől függetlenül olyan futurisztikus elemeket tartalmaz, mint például a hátra fordítható anyósülés.