Tudod, ez az a felpumpált MINI, aminek ketté nyílik a csomagtérajtaja, S-kivitelben meg még harap is
A MINI Cooper egy olyan autó, amit az autózástól legmesszebb állók is bármikor megismernek. A MINI egy jelenség. Utcán random leszólított egy csóka sörrel a kezében, épp mikor szálltam ki a Clubmanből:
-Ez az új MINI?
-Bizony, méghozzá egy Clubman!
De mi is valójában a MINI Clubman? A Clubman is egy Cooper, viszont jobban el lehet benne férni, négy normál ajtaja mellett kétfelé nyílik a csomagtérajtaja, kiváló vezethetőség, S-kivitelben pedig erőteljes motor jellemzi. Mindenek felett uralkodó, stílusos külcsínt mutat kicsit bamba tekintettel. A MINI-mániákusok imádni fogják, igaz, a 2015 óta készülő Clubman nem újult meg, csupán egy elsőkerekes, automata tesztalany került a BMW-importőr flottájába. Lássuk, mire képes a sportosan vagány kompakt-kombi!
MINI Clubman - ja, ez az amelyiknek a csomiajtata…
A MINI Clubman szexepilje egyértelműen a két részre osztott csomagtér ajtó, ami egy gombnyomásra magától tárja fel magát, zárásnál viszont határozott mozdulattal kell a helyére tenni. Alapvetően sok újdonság a külsőt tekintve nem érheti a szemlélőt, a tipikus MINI-s stílusjegyeket vonultatja fel a kerekded első lámpákon át a fekete tetőig, viszont a hátsó lámpatestekből kimaradt a Union Jack mintázat, ellenben jobban elnyújtották őket. Talán kicsit túl is van dizájnolva a króm és fényes fekete betétekkel, de a MINI vásárlóknak ez kell, csillogjon az a prémium termék, ha már ennyi pénzt kicsengettem érte! A 4,2 méteres hossz és a 2,67 méteres tengelytáv tudatában egy jól használható autó képét mutatja, bár valójában passzentos belsőt rejt.
MINI Clubman – kiváló belső, csak nem látok ki
Ahogy feltárom a MINI Clubman ajtaját, azonnal megcsap a prémium illat. Van ilyen, hogy prémium illat? Igen, van. Ha már kipróbáltál pár autót érezni fogod a Lada Vesta és a BMW-származékok közötti különbséget az orrodon át.
Ránézésre rendben vannak a burgundivörös bőrrel bevont szellőztethető, memóriás, motoros sportülések. Hm, és valóban kényelmesek. Van természetesen hangulatvilágítás, repülőgépekből ismerős kapcsolók a középkonzolon és a fej felett, kerek műszeregységek, gyors, színes és könnyen kezelhető érintős multimédia, kézírást is felismerő tárcsás vezérlő, kétzónás klíma, plexire vetített Head Up Display, a Harmand/Kardon jóvoltából pedig remek minőségben élvezheted kedvenc számaidat.
Vitathatatlan, hogy az anyagminőség, az összeszereltség a prémium szintet képviseli. Azonban hiába a prémiumság, a csilli-villi műszerek és a finom bőr, a magas övvonal, az A-oszlop vastagsága és a rajta elhelyezkedő hangszórók miatt elég nehéz kilátni nem csak előre, de a lőrés szerű csomagtér ablakok sem biztosítanak túl nagy kilátást, tolatásnál igencsak jól jött a parkradar. A meredek első szélvédő sem a zajkomfortot szolgálja, autópályán 110 km/h tempó felett megjön a hangja az oldalsó visszapillantóknak is és a kerékjáratok is becsatlakoznak mély orgánumukkal. Helykínálat terén elöl bőven akad hely, hátul viszont csak két felnőttnek ajánlanám. A csomagtér 360 literes helyet kínál, ami a C-szegmens átlagos szintjét hozza.
MINI Clubman – 192 lóerő, megéri
A MINI Clubman S-verziójában az újdonságnak nem számító 2.0 literes, négyhengeres turbós benzinmotor található, ami a BMW keresztmotoros, fronthajtású platformjára készült. 192 lóerőt és 280 Nm-es maximális nyomatékot teljesít, ami igazán sportos autóvá varázsolja a Clubmant a 1,3-1,5 tonnás tömeg ellenére. 7 másodperc alatt érheted el vele a 100 km/h, végsebessége pedig 228 km/h-ban van maximalizálva, a fogyasztás autópályán 8 liter alá is vihető, viszont városban 8-9 liter környékén alakul az étvágya.
A konfiguráció során választhatsz a hatfokozatú kézi és a hétfokozatú, duplakuplungos Steptronic váltó közül, aminek felára viszont 700 000 forintot számlál. A komfort érdekében azt gondolnám, hogy megéri az árát, és mivel hosszú áttételű váltóról van szó autópályán képes alacsony fordulaton tartani a motort, sőt, papíron még gazdaságosabb is vele az autó. Viszont lassan reagál padlógázas indulás esetén, hirtelen pörgeti meg az erélyes motort, és igen nagyot képes odavágni a fokozatok között - nem a finomságáról lesz ismert. Ami viszont az átlag felhasználót jobban érdekli, hogy a Clubman képes a vitorlázó funkcióra és szolidan furikázva észrevétlenül teszi a dolgát.
MINI Clubman – sportosabb kompakt kombi nemigen létezik
A futómű BMW-sen precíz, elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, teljesen független felfüggesztést találni, ami feszes és kemény hangolást kapott, tehát lebegős, úthibákon gond nélkül átsuhanós élményekre ne számíts. Némi felárért kérhetsz hozzá adaptív futóművet, ami képes javítani a valójában nyugat-európia utakra termett MINI komfortján. A kormány kellően kemény és pontos vezethetőséget eredményez, ám tömege és méretei miatt nem lesz olyan agilis, mint a háromajtós Cooper. Tényleg élmény lenne vele közlekedni, bár az igazság az, hogy a magyar utakra Lada Vesta, Skoda Fabia meg Vitara kell.
MINI Clubman ár és összegezve
A MINI Clubman Cooper S a 192 lóerős motorral 8,4 millió forintról indul, a duplakuplungos automatával társítva már 9-essel kezdődik az árcédula. Érdemes lehet elgondolkodni az ALL4, azaz a négykerékmeghajtású kivitelen, hiszen a hirtelen érkező erőt számos alkalommal nem kezeli helyén az első két kerék. A tesztautó extrákkal jól megpakolva már 14 millió forint fölé ugrik, viszont ennyi pénzért egy relatíve tágas, minőségi, stílusos belső teret kapsz igényes és műszakilag rendben lévő extrákkal. Az automatára ráférne némi finomítás, viszont a Clubman mellett szól a kiváló vezethetőség, ami a magyar utakon egy idő után könnyen okafogyottá válhat. Családos apukák és anyukák figyelem, ha a stílus és vezetési élmény mindenek felett áll, de kéne hely a gyerekeknek, akkor a Clubman Cooper S a ti autótok!
MINI Clubman Cooper S Steptronic F54 (2018)
- Lökettérfogat: 1998 cm3
- Hengerek/szelepek: 4/16
- Max. teljesítmény: 192 LE 5000-6000/perc
- Max. forgatónyomaték: 280 Nm 1350-4600/perc
- Hossz./szél./mag.: 4253/1800/1441 mm
- Tengelytáv: 2670 mm
- Saját tömeg: 1395 kg
- Városi fogyasztás: 6,7 l
- Országúti fogyasztás: 5,3 l
- Vegyes fogyasztás: 5,8 l
- Tesztfogyasztás: 8,7 l
- CO2 kibocsátás: 133 g/km
- Végsebesség: 228 km/h
- 0-100: 7,2 s