2018. október 26. | 15:36

Az örökzöld kisautó második virágkorát éli, mióta a BMW tulajdonába került. A MINI Cooper formája nem sokat változott az elmúlt időben, a benne rejlő technika viszont annál inkább.

Ha már a szerkesztőségben járt a legújabb MINI Cooper, akkor Póczak Tomi kollégámmal úgy döntöttünk, hogy részt veszünk a Magyar Mini Maffia által szervezett őszi Mini-s túrán. Egy csaknem 650 kilométeres kirándulást tettünk az Őrségben, melyben akadt autópályás, városi és szerpentines szakasz is bőven, így volt alkalmam megtapasztalni, mit tud a harmadik generációs Mini facelift utáni kiadása

Mini Cooper teszt

A márka közel 60 éves múltra tekint vissza, 2000-ben a BMW-konszern tulajdonában indult újra a MINI-k gyártása. Az elmúlt közel húsz évben több új modell is megjelent a MINI családban, mint például az emelt hasmagasságú Countryman, vagy a kombis jegyeket mutató Clubman. A jelenlegi, F56-os széria 2014 óta fut, a félidős ráncfelvarráson is átesett már. De hogy melyek ezek a frissült jegyek, és hogyan teljesített a túrán az autó, az a tesztből kiderül!

MINI Cooper – az unalom nem pálya!

A jól bevált MINI-formán ennél a kiadásnál sem változtattak, ám arra mindig ügyelnek, hogy mutasson valami frisset, hogy legyenek újabb izgalmas részletek rajta. Talán ez a leginkább személyre szabható modell az egész piacon, a külső és belső kiegészítők kombinációinak száma szinte végtelen. A MINI tudatosan a fiatalabb korosztályt célozza autóival, melyek egyedi színfoltok a pesti utakra jellemző céges Dokkerek és Octaviák között. Első ránézésre unalmasnak tűnhet, hogy évtizedek óta ezt a formát látni, de ha közelebb megy az ember, kiderül mennyi minden megváltozott rajta.

Mini Cooper teszt

Az elődhöz képest nagyobb lett a logó a géptetőn, módosultak a fényszórók és a hűtőmaszk is. A legszembetűnőbb változás azonban a brit zászlót mintázó hátsó lámpa, mely szerintem a bódé egyik legszebb része. Természetesen az S- és SD-kivitelek még ezt is tudják fokozni, a nagyobb felnikkel, a morcosabb lökhárítóval és a tetőbe integrált hátsó szárnnyal. Az autót több mint húsz féle kerékkel, tízfajta fényezéssel, három színű tetővel és tükörházakkal kérheted. És akkor még nem említettem a fekete vagy fehér színű csíkokat a géptetőre, a beltér variációi pedig csak ezután következnek.

Mini Cooper teszt

Felárért adaptív LED fényszórók is elérhetők a Cooperhez, melyek ügyesen takarják ki a megvilágított tartományokat annak érdekében, hogy ne vakítsa el az előtted haladó jármű sofőrjét. A háromajtós verzió tengelytávja majdnem 2,5 méter, teljes hossza pedig kicsivel több mint 3,8 méter. A rövid első és hátsó túlnyúlásokhoz 1,4 méteres magasság társul, melytől igazán aranyos jelenség a MINI.

MINI Cooper – belül minden kerek

Az autó beltere még több érdekességet rejt. Megmondom őszintén, kicsit sokkolt a látvány, mikor először beleültem. Annyi vicces elemet raktak bele a tervezők, hogy kellett némi idő, mire feldolgoztam a hatást. Látszik, hogy foglalkoztak a részletekkel, a szokatlan megoldások ellenére mégis harmóniában vannak a vonalak odabent. A műszerfal közepén a hatalmas, kerek betétbe ágyazott érintőképernyő trónol, alatta pedig a klíma vezérlőpanele kapott helyet. A középső szegmens alján pedig egy sor billenőkapcsoló figyel, amolyan pilótafülkés stílusban. A két szélső levegőbeömlő szintén kör kialakítású, így foglalja keretbe az egész koncepciót.

Mini Cooper teszt

A tesztautóban tolatókamera és táblafelismerő rendszer is volt. A kamera képe jól látható, a kanyarodási ívet is mutatja a kormányszöghöz mérten. A head-up display is hasznos extra, a megfelelő pozícióba állítása viszont elég nehézkes. A kormányt, az ülést és a plexi dőlését is tökéletesen kell belőni ahhoz, hogy jó lehessen leolvasni az adatokat. Szintén felárért 8,8 colos kijelző, Here navigáció és kétzónás automata klíma is kérhető.  A háromküllős, multifunkciós bőrkormány rendelhető extra, ahogy a bőr-szövet sportülések is.

Mini Cooper teszt

Az infotainment-rendszer jól használható, a kézifékkar elé helyezett tárcsás választógombbal könnyen navigálhatsz a menürendszerben. Akár okostelefont is csatlakoztathatsz hozzá bluetooth-on keresztül, a Mini Connected rendszer pedig számos hasznos kiegészítőt tartalmaz. Például dudálva és villogva jelzi pozícióját, ha esetleg nem találnád a kocsit a parkolóban.

Mini Cooper teszt

A helykínálat inkább két személynek megfelelő, az elöl ülők kényelmesen el tudnak helyezkedni. Akár két méter magas sofőr is megtalálhatja az optimális vezetési pozíciót. Én a 173 centimmel még magam mögé sem ülnék a Miniben, hátul inkább csak gyerekeknek elégséges a hely. Az autó csomagtartója duplafedelű, 211 és 731 liter közt variálható a hátsó üléssor ledöntésével. Ez még a kategóriájában sem egy jó érték, de a vásárlók nagy része amúgy sem a pakolhatósága miatt választja ezt a modellt. Szintén mókás kiegészítő a Mini-logós talajvilágítás az ajtó nyitásakor, így sötétben sem kell pocsolyába lépned kiszálláskor.

MINI Cooper – ez biztos csak három hengeres?

A géptető alatt egy 1,5 literes, háromhengeres turbós benzinmotor dolgozik. Teljesítménye 136 lóerő, maximális forgatónyomatéka pedig 220 Nm. Ha nem figyeli az ember, akkor észre sem veszi, hogy nem négyhengeres van benne. A turbónak köszönhetően alulról is húz, csak magasabb fordulatokon kezd elfogyni. Minden tartományban szépen dolgozik, a hatfokozatú váltó pontosan kapcsolható, rövid utakon jár és az áttételezése is jó. Hármasban erőlködés nélkül ki lehet húzni százig, a 130-as pályatempónál pedig néma csend honol az utastérben.

Mini Cooper teszt

A gyártó 5,4 literes vegyes fogyasztást adott meg, ez a valóságban inkább 7-8. Hatodikban 150-nél háromezret, 200-nál pedig 4000-et forog a motor, a csúcsnyomaték viszont már 1250-től rendelkezésre áll. Egészen 4000 környékéig viszonylag szépen megy, a 0-100-as sprinthez pedig 8 másodpercre van szüksége a háromajtós kisautónak. Kérhető szintén 1,5-ös, 116 lóerős dízelmotorral és hétfokozatú Steptronic automata váltóval is. A BMW ezt a motort használja az i8-ban is, aki azonban nagyobb teljesítményre vágyik, az választhatja a 192 lóerős, 2,0 literes benzines Cooper S-t 1,1 millióval drágábban.

MINI Cooper - egy gokart a közútra

Régóta híres a modell sportos vezethetősége, melyet a rövid túlnyúlásoknak, a kis össztömegnek és a feszes futóműnek köszönhet. A kormány is elegendő visszajelzéssel szolgál, így a Mini nagyon kezes. Városban jól manőverezhető, kanyargósabb szerpentinen pedig stabilan lehet az ívekre terelni. A rugózás rosszabb utakon viszont kellemetlenül kemény, itt a sportos vonal negatív oldala jelentkezik. Ennek ellenére különleges élmény vezetni, a gokartos hatásra a lőrésszerű ablakok is ráerősítenek. Az autóban elöl független McPherson felfüggesztés található, hátul pedig Multi-link futómű dolgozik alatta.

Mini Cooper teszt

MINI Cooper ár és összegzés

A Cooper alapára 6,2 millió forint, ez a felextrázott tesztautó pedig 10,1 millióba kerül. Ez ugyan nem kevés, ám a stílusnak és a modern technikának megkérik az árát. A dízelmotorral valamivel kevesebbet fogyaszt, az automata váltó felára pedig 600 ezer forint, bár a hatsebességes manuális szerintem jobb választás.

Mini Cooper teszt

Ez a típus egy igaz életstílus járgány, nem érdemes rációt keresni benne. Laza formáihoz most már megfelelő technika is társul, aki pedig még több vezetési élményre vágyik, annak ott az S és a John Cooper Works kivitel. Nekem személy szerint tetszett ezzel a háromhengeres motorral is. Nyilván léphetne nagyobbat, lehetne magasabb a végsebessége és öblösebb a hangja, ám a széles mosolyhoz és a jó vezetési élményhez nem csak az erő kell, erre pedig ez a Cooper a legjobb példa.

MINI Cooper 1.5 – F56 2018

  • Lökettérfogat: 1499 cm3
  • Hengerek/szelepek: 3/12
  • Max. teljesítmény: 136 LE (100 kW) 4400/perc
  • Max. forgatónyomaték: 220 Nm 1250-4000/perc
  • Hossz./szél./mag.: 3821/1727/1414 mm
  • Tengelytáv: 2495 mm
  • Saját tömeg: 1135 kg
  • Városi fogyasztás: 6,2 l
  • Országúti fogyasztás: 4,6 l
  • Vegyes fogyasztás: 5,4 l
  • Tesztfogyasztás: 7,9 l
  • CO2 kibocsátás: 122 g/km
  • Végsebesség: 210 km/h
  • 0-100: 8 s