Egészen váratlanul ért, hogy ha racionálisan gondolkodok és egy prémium autót tolnék a családom feneke alá stabil pénzügyi háttérrel, akkor mennyire nem tudnék elmenni az új BMW X1 mellett. Egyszerűen kell az, ami benne van, de többre sem vágyok, ez a tökéletes családi autó tehetőséknél.
Biztos vagyok benne, hogy az emberek egy bizonyos része nem szívesen vesz SUV modelleket, ha nem muszáj, hiszen az észszerű döntéseket szereti. De egyre inkább elkerülhetetlen a dolog, mert sok ember viszont kedveli a műfajt, és veszik.
A gyártó pedig olyat fog árulni, amire kereslet van és ha már így alakult, akkor kihozza a legtöbbet a formából. Tehát leülteti annyira, hogy stabil és kényelmes legyen, de ne is tűnjön egy alacsony autónak. Olyan teret varázsol a kabinba, amit egy kompakt kombi is megirigyelne és olyan kényelmet és extralistát kínál mellé, hogy már el is felejtettük, hogy ez egy SUV. Nagyjából ez lenne a BMW X1.
A forma egyszerű, de bőven van itt érdekesség
Sokat rugózunk azon, hogy mennyit nőttek az autók az elmúlt években, és ez egészen elképesztő. Hiszen itt ez a harmadik generációs X1, ami a BMW számmisztikája szerint a legkisebb SUV/crossover, vagy hívd, aminek akarod - ez már úgy is csak a vásárlóknak szól.
Tehát az X1 milliméterre pontosan 4,5 méter hosszú, ami elég sok és ehhez 1845 mm széles, ami szintén impozáns érték. Emlékszik még mindenki arra, hogy az első X5 mekkora autónak számított a maga korában? Egy igazi testes dugongnak láttuk és most ott tartunk, hogy csak 17 centivel volt hosszabb és 2,5-tel szélesebb, mint a legkisebb jelenlegi BMW hobbiterepjáró.
Az X1 abban mindenképpen ügyesebb, hogy jól rejti méreteit és ez köszönhető annak, hogy az SUV-ság már csak marketingfogás, mert az autó egészen alacsony és nem csak a tetővonala, de a hasa is. Nem érdemes megreszkírozni meredekebb padkákat vagy füves domboldalakat - tapasztalat. Ellenben ez használati értékből nem vesz el, hiszen ez az autó már nem is akar terepjáró lenni, csak egy kényelmes, közepes prémium családi autó.
Ami persze viseli a BMW-hez hű formai elemeket. Ilyenek a vesék, amik ugyan hatalmasak, messze nem olyan ízléstelenek, mint például M4-es modellen. Valahogy itt megtalálták azt a pofát, ami elbír ekkora orrlyukakat és még jól is áll neki. Persze a show-t ellopják a fényszórók, én régen láttam ennyire gyönyörű egységet autón. De nem csak az első, a hátsó is kreatív és káprázatos közelről vizsgálva, a hatékonysága meg már nem is kérdés.
A kolbászzsírmetál fényezés piszok jól néz ki az autón, szerintem ilyen magaslatokban megéri azt a 333 100 forintos felárat. A fekete és szürke díszítőelemekkel összességében egy kívánatos tárgy az X1 még akkor is, ha amúgy se nem sportos, se nem robosztus, egyszerűen csak kis BMW.
Jó irányba halad ez a beltér
A BMW-nek az elmúlt időszakban volt egy remek receptje a beltereihez, amit alkalmaztak is minden modelljüknél. Nem volt ez egy rossz beltér és fontos, hogy mindig remek minőségben érkeztek a felhasználókhoz. Nem csak az anyaghasználatra gondolok most itt, hanem az összeszerelési minőségre is, hiszen ez a kettő elengedhetetlen eleme a prémiumságnak.
Viszont most egy elég nagy váltáson esik át az autóipar, jönnek az elektromos modellek, amik egyre futurisztikusabbak. Ezekhez egy prémium márka sem engedhet meg magának unott és hagyományos beltereket, hát elkezdtek alkotni. Mint tudjuk, a luxuskategóriában megjelenő trendek lassan mindig lekopnak az olcsóbb autók világába, ahogy itt is ez történt, nagyon helyesen.
A BMW iX50 formavilágát véltem felfedezni az X1-ben, ami szerintem egy rohadt jó döntés, hiszen annak az autónak az egy nagyon nagy erőssége volt. Főleg az összehúzott táblagép, letisztult műszerfal és lebegő középkonzol a felismerhető elemek, amik a nagytestvérből érkeznek.
Mert az X1 nem is lett ezektől annyira futurisztikus, mint az iX50, éppen csak felfrissítette a lassan unalomba fulladó BMW-dizájnt, ami így újra izgalmasnak hat. Persze ez többedleges a tény mellett, hogy ez kialakításában is egy remek beltér, mert minden kézre áll, könnyű kezelni és a középkonzolon is vannak ügyes megoldások.
Például az iDrive megmaradt kezelőszervei (vagy inkább már csak gyorshívói, hiszen a szeretett tekerőtárcsát elengedte a BMW, helyette az érintőkijelzőn kell tapizni). Ez sajnos nem az igazi, hiszen mint tudjuk nehezebb, mint fizikai kapcsolókkal dolgozni, de a klímaszabályozást is ide száműzték, kénytelenek vagyunk megszokni. Ezzel kapcsolatban idegesítő, hogy a klímaszabályzót nem csak elrejtették, de némileg komplikált is.
Kikanyarodott elém valami olajzabáló rettenet az úton, már messziről lehetett látni a hatalmas fekete-lila füstöt, amit húzott maga után. Azonnal kerestem a belső keringetés gombját és egyszerűen nem került elő. Akkor jöttem rá, hogy a panelen lesz valahol, de ott is másodpercekig csak kerestem. Mire meglett, pont meg is telt az utaskabin az igénytelen romhalmaz által kiszabadított mérgekkel, már nem is volt értelme bekapcsolni.
Ami viszont lekerült a középkonzolra a könyöklő elé, az nagyon jó. Főleg a média léptetőjét szerettem, ez is hasonló, mint anno az iX50-ben, csak itt a kristályüveg gombok helyett beérték hagyományos tekerővel. A másik, hogy a kormány kezelőszervei is kellemesek, ha az ember megtanulja őket használni. Nekem ez nagyjából egy nap volt és onnantól álmomból felkeltve is megoldottam rajta mindent.
Ahogy a BMW-től már megszokhattuk, nem csak a fedélzeti rendszer, de az óracsoport kijelzője is elképesztően szép felbontással dolgozik és olyan magas a képfrissítési frekvencia, hogy az már egyenesen ajándék a szemeimnek. Nem is emlékszem, mikor láttam utoljára ennyire tűéles és részletgazdag képet autóban, főleg a menetmódok ábráinál érdemes elidőzni a szépségén.
Bűn is lett volna ilyen kijelzőre aliexpresses kamerák képét vetíteni, tehát a manőverezést segítő kamerarendszer képe is földöntúli. Olyan, mint egy természetfilm, itt is minden részletgazdag és éles. Ennek köszönhetően viszont a parkolás gyerekjáték, ehhez már szándékosan szerencsétlennek kell lenni, hogy elrontsuk a manővert.
Számtalan technikai csemege van még az X1-esben, de érdemes foglalkozni azokkal a klasszikus értékeivel, amitől például családi autóként remekül funkcionál. Ilyen a bőséges helykínálat négy emberig bezárólag, bár rövidebb távon egy ötödik sem fog megveszni hátul, középen. A második sor szinte el is feledteti velünk, hogy a legkisebb BMW SUV-ban ülünk, eszünkbe sem jut beverni a fejünket vagy fészkelődni, mert nem csak tér van, de az ülések is jók.
A tesztautóban nem az alapkivitel volt, hanem az eggyel drágább sötétbarna bőr ülések, amik a műszerfalra rendelt fa hatású anyaggal összhangban fantasztikusan néztek ki. Ennél persze lényegesebb infó, hogy nagyon kényelmes és megnyugtató a használatuk minden üléssorban. Ha mindenki elhelyezkedett, akkor még számolhatunk 500 liter csomagtérrel is, ami csak tovább erősíti bennem a kérdést, mire nem elég az X1?
Az autóban egyébként végre elszabadult némi nemű kreativitás is. Kifejezetten tetszik a középkonzolban elhelyezett indukciós töltő, amelyre már nem csak rátessszük a telefonunkat, hanem beleállítjuk és ráengedjük a „kapaszkodóját", mintha egy hullámvasútba ülne be. Ez végig megfelelően tartotta, jobbra-balra sem billent ki belőle.
A kedvenc részletem mégis a hátsó sorban ülőknek kedvez és egy egészen egyszerű, de jól működő extra. Az első sor üléseinek fejtámlája alá egy speciális műanyag konzol került, amelybe beletűzhetünk különböző tartókat. Az egyik egy vaskos vállfa, a másik pedig egy egészen jól állítgatható tablettartó. Mindkettőnek megvan a maga helye és alkalma, de ha nem használjuk őket, a konzol szinte semmi helyet nem foglal. Ezek azok az apróságok, amiktől egy autó igazán jó és praktikus lesz, ezeket nagyon szeretem.
Azt akarom, hogy maradjon meg a dízel technika!
Ha valaki azt mondja, hogy dízel, akkor biztosan az az alapjáraton kellemetlenül kerregő füstgép jut eszünkbe, pedig lehet ezt nagyon finoman is csinálni. Persze az X1 esetében is van egy rakás hangszigetelés a motortérben a kellemetlen zajok csillapítására, de ez már régen nem egy durva járású technika. Ez az a fajta motor, ami megváltoztatja a véleményedet, ha esetleg utálod a dízeleket. Ja, és még egy kis zöldülés is belefért.
Ebben az autóban a 23d jelölésű motor van, aminek az alapja a kétliteres, sornégyes dízelmotor. Ezt egy turbó tölti, így teljesítménye önmagában 197 lóerő, emellé elismerésre méltó 400 Nm nyomaték társul, ám itt még nincs vége a történetnek. Hiszen még csatoltak hozzá egy mild-hibrid rendszert is, ami további 19 lóerővel és 55 Nm nyomatékkal száll be a hajtásba.
Bár a motor önmagában is bőségesen elég lenne a meglepően nehéz, 1765 kilós autóhoz, ám ezzel a rendszerrel együtt elérik a 211 lóerőt, miközben a nyomaték maradt a 400 Nm. Ez a 48 voltos hibrid rendszer tényleg éppen csak rálehel a motor működésére, ennek fogyasztásban mégis jótékony hatása lehet, mert nagyon keveset eszik az X1.
Főleg annak tudatában, hogy majdnem 1,8 tonna üresen, ehhez képest nagyon szép érték a városon kívül elért 4,9 liter körüli fogyasztás 100 kilométerenként. Ez városban legfeljebb 6 literig tudott felszökni, valószínűleg itt dolgozik a legtöbbet a hibrid rendszer, illetve autópályán, ahol inkább a dízelmotor az ász, ott sem megy nagyon 5,6-5,8 fölé. Ebben valószínűleg a hétgangos automata váltónak is szerepe van és azt se felejtsük el, hogy mennyi plusz hajtást forgat a technika, hiszen xDrive, tehát összkerekes.
Nem tolerálja jól a rossz utakat
Annak ellenére, hogy nem őrültek meg és a 18-as könnyűfém felnik mellé ballonosabb gumikat dobtak fel, rázott az autó rossz úton, főleg hátul. Ilyen súly a kanyarstabilitást is veszélyezteti, ha billen a test, ezért feszesebb futómű kellett az X1 alá, ami pedig a rossz utakat teszi kegyetlenné. Pedig a technika folyamatosan küzd, hiszen ha M-csomaggal rendelünk X1-est, akkor ahhoz jár az adaptív futómű, ami alkalmazkodik a környezethez és a vezetési stílusokhoz.
Bár ez nem az autó hibája és jó minőségű úton igazán kikapcsolódás vezetni az X1-et, autópályán is egészen fenomenális és kényelmes, de képzelheted, milyen az X1-gyel sokadrangú utakon közlekedni, miközben kipattogsz a sofőrülésből. Ez viszont még nem akkora probléma, ami miatt borulnia kéne annak a bizonyos bilinek és a futómű kapcsán nem is igazán találtam ilyet.
Még téligumival is csendesnek és finomnak mondanám az X1 futását hosszabb távon, illetve ha összevetjük a fogyasztást a 45 literes tankkal, akkor kijön, hogy tisztességes távokat levezethetünk vele kút és kút között, ha bírjuk. És bírni fogjuk, mert remek utazási élményt nyújt, amíg a jó minőségű aszfalton haladunk, főleg, ha „elfelejti" magát az autó.
Nálam egyszer bejött egy ilyen hiba vagy talán inkább extra, nem is tudom pontosan meghatározni. A lényeg, hogy stabil 100 km/óra körül tartottam Vecsésről az M1-es felé az M0-s autóúton. Ehhez bekapcsoltam a távolságtartó tempomatot és a kormányzássegítő elektronikát is. Néha próbálkozok azzal, hogy utóbbinak átadom kis időre a vezetést, persze a kezeim ott vannak készenlétben, ha bármi történne. Itt viszont nem kellett, egy előzés lebonyolításának kivételével az autó majdnem 18 kilométert ment egyhuzamban anélkül, hogy rámszólt volna: fogjam meg a kormánykereket.
Ezzel persze nem bíztatok senkit arra, hogy kísérletezzen ilyen dolgokkal, mert sokan pórul jártak már és ez nekem is csak egyszeri alkalom volt. Később folyamatosan kérte a kezemet, még ugyanazon a szakaszon haladva is, ezért nem értem, mi történhetett. Viszont nem kanyarodott kockásan, szépen vette az íveket és a távolságtartó tempomat is egy igazán finom rendszerré érett. Egészen elképesztő, hogy mennyire precíz már ilyen téren is a technika még akkor is, ha nem direkt volt.
Ár és összegzés
Éppen azután vettem át az X1-es BMW-t, miután leadtam a Skoda Karoq tesztautót, amit szintén egy remek családi autónak gondolok. Első blikkre még méretben is hasonló kategória a kettő, a BMW viszont 11 centivel hosszabb és tengelytávban is van 5 centi különbség a bajorok javára. Talán emiatt a hasonlóság miatt is jöttem rá arra, hogy az X1 szintén egy remek autó olyan családoknak, akik a Karoq adta térkínálatot és praktikumot szeretnék, csak prémium csomagolásban.
Mert egy négy fős családnak szerintem remek lehet az X1, de kozmetikushoz, óvodába és boltba járáshoz is praktikusabb eszköz (persze nem a dízelmotorral), mint egy X5-6-7. Nem csak azért, mert az ilyen sztereotípiába esett autókba legritkább esetben ül kettőnél több ember és ahhoz felesleges ilyen méret, de sokkal egyszerűbb vele létezni a zsúfolt városok világában, miközben ugyanazt a prémium érzetet nyújtja. Nem beszélve arról, hogy mennyivel takarékosabb és környezetkímélőbb egy X1, mint bármelyik nagytestvére.
Bár városba pont inkább a plug-in hibrid vagy benzines változatok között lehet értelme körülnézni, a dízelek azoknak tehetnek jó szolgálatot, akik messzire mennek. A fogyasztás sem lehet már érv arra, hogy mindenképpen dízelt vegyünk, hiszen a modern hibridek is képesek legalább olyan keveset enni még zordabb körülmények között is.
A tesztelt X1 a magas felszereltsége miatt olyan 24 millió körül van. Ennyiért ez már egy nagyon élhető és tényleg prémium kényelmet nyújtó autó, isteni anyaghasználattal és dizájnnal a beltérben. Maga az X1 egyébként 18,8 millióról indul ezzel a motorral, a leggyengébb kivitelben pedig az sDrive18i jelölésű modell már 14,7 millióért a miénk lehet.
Azért kell kétszer megfontolni, hogy mire akarjuk használni az X1-et, mert a legerősebb dízel - ami jelen esetben a tesztelt 23d - 10 ezer forint híján ugyanannyiról indul, mint a plug-in hibrid xDrive30e kivitel. Ez ugye 87 kilométeres elektromos hatótávjával inkább városban nagy ász, nem is beszélve a 326 lóerős rendszerösszteljesítményről, ha minden részegység készen áll rá.
Tehát tartom, hogy egy tehetősebb négy fős családnak egyszerűen nem kellhet több egy X1-esnél, mert egy remek autó és tökéletesen hozza a prémium kategóriához fűződő elvárásokat. Néha kicsit keményen bánik velünk a futómű és érdemes lehet tanulgatni a fedélzeti rendszerét, de ezekért cserébe fantasztikus autó a mindennapokra.
BMW X1 xDrive23d - 2023
- Lökettérfogat: 11995 cm3
- Hengerek/szelepek: 4/16
- Belsőégésű motor teljesítmény: 197 LE
- Villanymotor teljesítménye: 19 LE
- Max. rendszerösszteljesítmény: 211 LE
- Max. forgatónyomaték: 400 Nm
- Hossz./szél./mag.: 4500/1845/1642 mm
- Tengelytáv: 2692 mm
- Saját tömeg: 1765 kg
- Gyári fogyasztás: 4,8 - 5,4 l /100 km
- Tesztfogyasztás: 5,4 l /100 km
- CO2-kibocsátás: 125-141 g /km
- Végsebesség: 225 km/h
- 0-100: 7,4 s