csütörtök - 2023. szeptember 28.
27.5 °C
tiszta égbolt
alapjarat.hu logo
95 652 Ft
100 704 Ft
D 682 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Pillanatok alatt az életem része lett: Skoda Karoq 1.5 TSI Style 2023 - Teszt

2023. március 04. | 09:35

A modern világ adta kényelemmel jár, hogy a racionalitás ma már nem minden. Így eshetett meg, hogy jelenleg a Skoda egyik legjobb családi autója egy SUV. Ez bizony a Karoq, ami akármennyire is Volkswagen-féle egyentechnikával dolgozik, a Simply Clever felfogás miatt társainál valahogy szerethetőbb tud lenni.

Átlagos munkanap az irodában, dél felé közeledve elhatáraztuk magunkat és elmentünk ebédelni. Út közben a kolléga megkérdezte, hogy milyen volt a Skoda Karoq tesztautó és eleinte le sem esett, hogy mit akar tőlem.

A Kodiaq-ra talán jobban hasonlít, mint a Kamiq-ra, de van egyénisége

Milyen Karoq? Ja, az a nagy narancssárga Skoda SUV, már megvan! És elkezdtem részletezni, hogy mennyire korrekt autó volt. Aztán csak később gondolkodtam el azon, hogy mégis miért felejtettem el ennyire hamar?

A Karoq egyszerűen a természetes jóságával olyan hirtelen vált az életem részévé, annyi helyre mentem el vele akár kötelességből, szórakozásból vagy kikapcsolódásból, hogy szinte fel sem tűnt a használata. Egy remek közlekedési eszköz a maga nemében fantasztikus és praktikus részletekkel, persze ennek ma már sajnos megvan az ára.

Megvan a legjobb méret?

Ez a Karoq csak egy ráncfelvarrás, nem egy konrét új modell. Ehhez mérten kell kezelni azt is, hogy mennyit változott a dizájn az elődhöz képest. Bár mint tudjuk, egy ráncfelvarrás nem feltétlenül csak a külső finomítgatást jelenti, hanem a technika felfrissülését is.

Éjszaka ügyesen pakolássza a fénysávokat az intelligens automata reflektor

A Karoq továbbra is formás, szépen passzol a Skoda felhozatalába és bár nem komolyabb a nagyfőnök Kodiaq-nál, nem is olyan kis bohókás, mint az egy mérettel kisebb Kamiq. Ügyesen eltalálták az egyensúlyt a két rokonmodell között, van neki egy sajátos, Karoqán kiállása.

Ha méretben hasonlítgatni szeretnénk, akkor már szinte lehetetlen odatenni bármelyik Volkswagen mellé. A platform bár azonos, a Karoq a Tiguannál valamivel kisebb, de a T-Crossnál azért nagyobb. Ha nem hasonlítgatjuk, hanem csak a való életben mellé állunk, akkor azt mondjuk, hogy ez még egy jó méret.

Bár nem olyan praktikus, mint egy családi egyterű, viszont a magassága miatt egy kompaktnál ügyesebb. Pedig már ez a magas építés sem olyan, mint egy korai SUV-nál, ezt a jelzőt is már talán csak azért kapja meg, mert így eladhatóbb. A Karoq már egyáltalán nem magas és ezzel együtt kiemelendő erénye, hogy nem ormótlan.

Ez már nem az az SUV, ami olajfúró toronyként billeg minden egyes kanyarban és kilátóként funkcionál a parkoló autók között. Úgy tűnt el a bevásárlóközpont parkolójában, mint egy 2000-es évekbeli kombi vagy családi egyetrű. Egy ötös golf és a Karoq teteje között nincs 15 centi, míg egy azonos generációs Golf Plusnál már csak szűk négy centi a különbség a Skoda javára.

Hátulról kevésbé elegáns, innen inkább SUV-s a forma

A Karoq kissé a tepsivonalat követi és a hobbiterepjárós felépítésben inkább a helykínálat bővítésének a lehetőségét látták meg. Emellett viszont messze nem mondanám kis autónak, egy négytagú családnak bőségesen elég és a bizonytalan anyukák sem fogják magukat veszélyben érezni a forgalomban. Egyszerűen ez egy jól eltalált méret, és ezt a kabin is igazolja.

Skodához méltóan ötletes beltér

A modern autóknál sokszor eljátszák, hogy a beltér körbeöleli a sofőrt, emiatt kissé klausztrofób érzés egy ilyen autóban ülni, de a Karoq nem ilyen. A szélvédő messze van, a középkonzol szellős és még a klímapanelt is hétrább süllyesztették. A középső rekeszek alacsonyan vannak, fel kell húzni rendesen azt a könyöklőt és az utas sem ül hozzám olyan közel.

Túl kevés belül a színes elem, emiatt komor az összkép

Hátul is egészen fergeteges lábtér fogad ahhoz képest, hogy mekkora maga az autó. Ezt persze könnyű is lenne magyarázni azzal, hogy bőséges litereket csípkedtek el a csomagtérből, de a mérnökök valahogy oda is képesek voltak pumpálni 521 liternyi helyet. Aki egy családi SUV-ban a racionalitást keresi, az a Karoq esetében a helykínálatot kipipálhatja és akkor még csak most jönnek a Simply Clever megoldások.

Ez az a dolog, ami miatt egy Skoda nekem sokszor szerethetőbb tud lenni egy bármilyen másik Volkswagen-konszernes terméknél a kategóriában. A csehek nem erős motorokkal, penge futóművel vagy absztrakt dizájnnal akarnak megfogni, hanem a praktikummal. Ők egyszerűen tudják, hogy emberek fogják vezetni az autóikat, akiknek a mindennapjait egészen olcsó trükkökkel tehetik jobbá.

Remek kiegészítőkkel van tele a csomagtartó, azok ott középen tépőzáras kis határolófalak

Ezek a trükkök pedig a kreatív tárolók, akasztók, rögzítők és plusz alkatrészek. Egyik sem drága vagy bonyolult szerkezet, hanem valami, amin érzed, hogy gondolkodtak és neked csinálták. Ilyenek például az ajtózsebek, amik nem csak mélyek és tágasak, de tettek beléjük egy gumi szálat. Nem csak elfér benne a legtöbb forgalomban lévő palack, de a gumi miatt nem fog kalimpálni, nem közlekedik és nem fordul ki, zseniális.

A könyöklő alatt a középkonzolban egy nagy üres tároló is lehet, de nem áll semmiből beemelni a Skoda kreatív gumis multitárolóját. Ez sem egy drága dolog, csak egy ügyesen megformált műanyag darab, amibe kétféle pohártartó, kulcstartó - mármint kocsikulcs -, káryta és érmetartó van. Minden funkciójában remek, de ha nekem a hely kell, egy mozdulattal kijön.

Hátul a gyerekeknek kis cserélhető zacskós kuka van az ajtózsebekben és tálcák az első ülések háttámláján. Egy forgatható konzolos tablet vagy telefontartó, amin bármikor nézhetnek mesét és ha lemerülne útközben? Akár 230 voltos csatlakozó is lehet a könyöklő alatt.

Most csak egy pár dolgot írtam le, de a billentyűzet kalapálása közben is olyan lelkes tudok lenni ezektől az extráktól. Ezek az egyszerű, de nagyszerű dolgok, a Skoda nyelvezetében csak Simply Clever cuccok.

Az apró, okos részletekhez képest a formavilágban szinte semmi kreativitás nincs

Ezeken túl persze már jól működő, jól ismert Volkswagen dolgokkal találkozhatunk, mint a fedélzeti számítógép vagy a klímapanel. Egyik sem rossz, a klímapanelen külön örülök a gomboknak, bár egyszer-egyszer kellett rajta keresgélnem. Én lehet, hogy több hangsúlyt fektettem volna a zongorabillentyű-szerű gombokra a funkciók kiosztásánál, de ez is egy tanulható felület, nem kell sok, hogy megszokja az ember.

A tablet középen pont ugyanilyen, vannak benne kissé nehezen fellelhető részek, de semmi sem egy ördöglakat. Az egyetlen problémám az volt vele, hogy néha kicsit lassan vagy akadozva válaszolt. Egyszer-egyszer az Apple CarPlay-t is eldobta minden előjel nélkül, de egyik sem volt egy permanens probléma.

Jól kiegészítették egymást az óracsoport kijelzőjével, amin a már megszokott módon különböző témák közül válogathatunk. Egyik-másik még hasznosnak is mondható, például ahol a navigáció kapta meg a hangsúlyt, de összességében ez még mindig inkább csak jópofa bohóckodás.

Ellenben a kormánnyal, amivel korábban már az Octaviában is találkoztam, ez egy remek kezelőfelülete a Skodának. Nagyon szeretem rajta a fémhatású léptetőket és a gombok kiosztását, egyszerűen csak kézre áll, de egy dolog nekem hiányzik róla.

Ez pedig a tempomat működtetése, ami így külön kis karra került, bal lent. Ez a kis kar a remek kormánnyal ellentétben számomra valahogy felfoghatatlan és rendszerint csak össze vissza nyomkodtam, hátha sikerül beállítanom.

Az ülések jól néznek ki, de már elsőre sem volt az igazi, hosszabb távon pedig egyenesen kellemetlen

A másik problémám a beltérben az ülésekkel volt, mert bár első ránézésre kényelmesnek tűnnek, hosszabb távon kellemetlenül viselkednek. Olyan 60-70 kilométeres hatótávon még elviselhető, nekem valahogy afelett már nyűgös volt benne ülni.

Eleve nem fogott valami jól, mintha nálam jóval testesebb emberekre méretezték volna, de a párnázás sem volt kellemes. Egészen hamar már fészkelődtem, nem volt meg a helyem benne, egyedül városi használatnál nem tűnt fel a kényelem hiánya, ott lefoglalt a fogyasztás.

Egy ügyesebb váltóval talán kevesebbet is tudna fogyasztani

Nem titok, hogy nagyon kedvelem a Volkswagen modern TSI motorjait, mert úgy van érdemi erejük, hogy közben takarékosak is tudnak maradni, ha kell. Főleg, ha egy mild hibrid eTSI rendszerről van szó mint a 8-as Golfban, az maga a kánaán.

A Karoq esetében viszont ilyenről szó sincs, itt egy egészen egyszerű 1,5 literes turbómotor dolgozik és ad le 150 lóerőt illetve 250 Nm nyomatékot. Ezek egészen kellemes számok és nem is mozog rosszul velük az 1,4 tonna körüli test, de nagyban múlik rajtunk és a környezetünkön, hogy mennyit fogyaszt.

Ezen még semmilyen hibrid technológia nem lóg, önállóan is egy remek karakterű turbómotor

Kellemes éjszakában hazacsurogva Budapestről át a főutcákon, le a 10-es úton egészen Esztergomig tudott 5,5 liter körül fogyasztani. Autópályán hajtva a technikát, stabil 100-130 között hintázva egészen 7 literig kúszott fel, esetenként a 8-ba is belenyalt, aztán jött a város.

A Karoq utál a dugóban ücsörögni és lámpától lámpáig zakatolni, ezt pedig magas fogyasztással jelzi felénk. Nekem olyan 8-9 liter volt a teteje és habár az autó sem díjazza ezt az üzemet, a sofőrnek is egészen kellemetlen, mert a gázpedál és a váltó hangolása alacsony fokozatban kissé kiábrándító.

Messze nem használhatatlan, de a start-stopból való feléledés után olyan gázfröccsel indít a technika, hogy az egész autó hátrabillen, mint egy motorcsónak, miközben erre a gázpedál állása nem adott okot. A hiba után ezt az autó is pontosan tudja és visszavesz magából, de egy ilyen mozdulattal mennyi benzint is pazaroltunk el? Nem sokat. De a városi araszolásban több ilyen mozdulattal? Na, az már lehet szemmel látható mennyiség.

Emellett a váltó sem volt mindig a topon, mintha folyamatosan álmos lenne és csak nagyobb gázadás hatására kapna észbe. Persze olyankor sincs teljesen magánál, csak dobálja a fokozatokat és keresi a megfelelő áttételeket. Mire megvan, nekünk talán el is ment a kedvünk a gyorsanmenéstől, hagyjuk inkább, majd legközelebb.

A váltó sokszor nem tudja, merre van arccal, alatta a módválasztó gombbal viszont picit felébreszthetjük

Pedig a DSG váltó nem egy rossz technika, főleg ez a 7 gangos változat tud nagyon finoman is dolgozni, talán csak a programozásnál csúszhatott el valami. Más módokban talán nem is produkálta ilyen intenzíven ezt a lustaságot, lehet, hogy az ECO mód áldozata lettem, amit egyébként jó használni, mert az autó karaktere messze nem a Sport mód által generált megőrülésről szól.

Ilyen a jó futómű

Rendszeresen szeretünk beleesni abba a hibába, hogy mindent tudó autóra vágyunk, de pontosan tudjuk, hogy ami mindenre jó, az egy kicsit semmire sem. A Karoq egy egyszerű, de kellemes és praktikus családi autó akar lenni. Ehhez pedig a praktikumot és az egyszerűséget kipipáltuk, most jöjjön a kellemes rész.

Mert a futóműve egy igazán remek összhangot talált el, amiben van némi karosszériadőlés, de mégsem himbálózik az a nagy doboz. Kellemesen csillapít, az úthibákról van ugyan tudomásunk, de nem fájnak. Elfogadjuk, hogy ott van, megpróbáljuk kikerülni, de akkor sem idegeskedünk, ha nem sikerült, mert a futómű minden tőle telhetőt megtett.

A földön látni, hogy a kép egyenes, a karosszéria élei miatt viszont olyan, mintha folyamatosan dőlne előre

Ehhez pedig egy egészen csendes beltér is társul, ahol csak a hátsó traktusból szivárog előre némi cicergés, de jellemzően ez sem zavaró, ha már csak halkabban is szól a zene. A hangrendszer persze nem a csúcskategória, de ebből is rendelhetünk komolyabbat, ha esetleg valaki imád jó minőségű hangzással megtámogatott zenére utazni.

Egyedül a szélzaj volt, ami megtörte ezt a kellemes futást, de ez is inkább csak autópályás tempónál jelentkezett, országúton messze nem zavaró. Ott talán inkább a gördülési zaj veszi át a szerepet, de nem komolyobban, mint egy ilyen kategóriájú autótól az megszokott és el tudom képzelni, hogy egy szett nyári gumi csak tovább javítja a helyzetet.

A kormányzás pont olyan egyszerű és selymes, ahogy azt az átlag családi autótól elvárnánk. Tudjuk, hogy tekerni kell, de nem jelent különösebb megterhelést még kanyargósabb szakaszokon sem. Ehhez, az ECO módban kellemes gázpedálhoz és a lusta váltóhoz mérten valahogy mégis sikerült a Skodának egy mocsok erősen megszervózott fékkel felszerelnie a Karoq-ot.

Érdekes megoldás, hogy az alufelniken még műanyag elemek is vannak, de jól néznek ki és takarják a csavarokat

Kicsit olyan, mint egyes francia autók, amikben elég ránézni a pedálra ahhoz, hogy érdemi lassulást érjünk el. Nem nagyítok sokat a valóságon, ha azt mondom, hogy az első pár alkalommal majdnem ráharaptam a kormánykarimára. Már pont kezdtem volna megszokni, amikor egy élesebb helyzetben kicsit félretettem a finommotorikus mozgást és ismét veszélyesen távol kerültek szemgolyóim a koponyámtól, amikor mélyen letapostam a Karoq fékét.

Ár és összegezve

Pár apró hülyeségtől eltekintve a Karoq egy remek autó és a kor elvárásainak megfelelően egy igazán jó családi autó. Talán nem is variálnám túl, ez az 1,5 literes TSI motor ezzel a Style felszereltséggel és néhány izgalmasabb extrával remek választás lehet a családosoknak. Egyedül az ülésszettért fizetnék többet, mert bár a kárpitok jók, a kialakítás lehetne valamivel emberbarátabb.

Persze spórolhatnék jó egymilliót az 1.0 TSI motorral, mert biztos elfut a Karoq 110 lóerővel is, de nem lesz ennyire jó, kicsit talán erőltetett. Érdemes lehet 11 millió körül indulni a Style felszereltséggel és párszázezer forintért odatenni a DSG automata váltót, amivel már 11,8 milliónál járunk. A nagyutazóknak van még feljebb 2.0 TDI motor akár 4x4 hajtással is, de az már a csúcs 13,7 milliós kezdéssel. Innen pedig van még extra bőven.

A leggyengébb, fapados változata ugye az 1.0 TSI kézi váltóval, ez is már átlépte a 10 millió forintos lélektani határt, de amellett nem érdemes elmenni, hogy a Karoq egy tágas és modern családi autó. Ez az apró motor a SportLine felszereltségbe már fel sem merül, viszont ott már bejön a 2.0 TSI 190 lóerővel, automata váltóval és szintén összkerékhajtással. Ennek a kivitelnek a kezdőára bő 14,6 millió forint, ami még mindig nem sok az alap 10-hez képest.

Szemből látni a legjobban, hogy egészen lapos és széles a Karoq

Ha az ember nagyon elmerül az extralistában és tényleg egy csúcs Karoq-ra vágyik, akkor ott azért már képes 20 millió forint fölé csúszni. Ez akkor lehet releváns, ha az embernek nincs szüksége nagyobb autóra, mert 18,6 millióért már RS Kodiaq-ot kapni a jelenlegi árlistán. Sőt, a fikarcnyit nagyobb Tiguan is csak 12 millió forintról indul, bár abból nekem hiányoznának a Skoda-féle okos megoldások.

És nekem ez a legnagyobb bajom a legtöbb konkurenssel. Ezzel nem azt mondom, hogy a többi gyártónál nincsenek kreatív vagy kedves megoldások, egyszerűen nekem a Skoda nyújtja ezekből a legtöbbet. Ráadásul egy igazán kedves módon, így ha új családi autó vásárlása fenyegetne, a Skoda Karoq erős indulóként jelenne meg a listámon.

Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style - 2023

  • Lökettérfogat: 1498 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 150 LE
  • Max. forgatónyomaték: 250 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4390/1841/1603 mm
  • Tengelytáv: 2638 mm
  • Saját tömeg: 1389-1617 kg
  • Gyári fogyasztás: 6-6,7 l /100 km
  • Tesztfogyasztás: 7 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 137,2-152,8 g /km
  • Végsebesség: 210 km/h
  • 0-100: 8,8 s
Sturcz Bertalan/ Alapjárat
Fibrer erősítésű padlóösszehúzás - jellemzők Öreg japán autót vennék automatával. Melyiket érdemes?

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!