2022. július 20. | 16:13

Kétszáz kilométert biztosan, háromszázat viszont biztosan nem képes megtenni két töltés közt az Opel Corsa-e, de nem ez lesz a legfőbb dilemmája a leendő vevőnek, és nem is a minimum 13,5 millió forintos vételár.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Opel Corsa-e (2022)
Előnyök
Villanyautókhoz mérten is takarékos
Városban és elővárosban praktikus méretek
Megfelelő helykínálat
Nincs helyi kibocsátás
Hátrányok
Elérhetőség
Magas vételár
Egyszerű, olcsó beltér
Pattogós hátsó futómű

Városban annyira sima az élet egy kisebb villanyautóval, hogy soha többé nem akarsz például kézzel váltani. Legfeljebb az merül fel, hogy miért autóval közlekedünk még mindig ott, ahol lassan mozdulni sem lehet a dugók miatt. Mint minden rendes elektromos hajtású típus, menet közben az ebben a változatban 1,5 tonna tömegű Corsa-e is meghazudtolja magát: egyetlen, első kereket hajtó villanymotorja 136 lóerős, a 260 newtonméter forgatónyomaték pedig az indulástól rendelkezésre áll.

Így piszok gyorsnak tűnik az első másodpercekben, de a vehemenciát nem érzékelteti igazán a papíron 8,1 másodperces gyorsulás álló helyzetből 100 km/óra sebességre. Sokkal beszédesebb, ahogy gurulásból belendítve is lazán megoldja a helyzeteket az autó. A Corsa-e meredek emelkedőn alig veszít lendületéből, és bár futóműve nem sportos, csupán enyhén feszes hangolású, a hátsó csatolt lengőkaros megoldás pedig elpattog a rosszabb minőségű úton, ideális körülmények közt még egy kis kanyargás is belefér a repertoárba.

Opel corsa e teszt alapjárat

A villany-Corsa kormányzása kisautósan közvetlen, fürgék az ívváltások,és szűk helyeken is stresszmentesen manőverezhetünk, így összességében 1-2 nap alatt teljesen természetessé válik a használata. Az okos tervezés persze ezután is fontos lesz, mert a 46 kilowattóra elérhető kapacitású (hivatalosan 50kWh-s) akkumulátor nem a világ teteje.

Bár meleg időjárás mellett, az állandó klímahasználat ellenére viszonylag csekély veszteséggel kell számolnunk, nálam általában 220-250 kilométer megtehető távolságot írt a műszerfal, amikor úgy hajtottam az elektromos Opelt, mint bármilyen közönséges autót. Eközben a WLTP szerinti maximális hatótávolság 330 kilométer 17 kWh/100 km átlagfogyasztás mellett, és ez utóbbi valóban elérhető, visszafogott városi közlekedéskor.

Opel corsa e teszt alapjárat

A Corsa F három éve kapható, és bár eddig nem vált itthon tömegmodellé, mostanra megszoktuk, hogy nem is annyira kicsi. Bő négyméteres hossza egy ezredforduló előtti kompakténak felel meg (a szentgotthárdi Astránál minden dimenzióban nagyobb), ráadásul közvetlen elődeinél szélesebb és laposabb, morcos orrkialakítása pedig komolyabb autót farag belőle.

Azon is napirendre térhetünk, hogy a PSA-csoport tulajdonában lévő Opelnek házon belül a pőre racionalitást szánták, amikor elosztották a vásárlócsalogató javakat az azonos platformon lévő Peugeot 208-cal, az aktuális, harmadik generációs Citroen C4-gyel, a DS3-mal, illetve számos további modellel.

Opel corsa e teszt alapjárat

A CMP padlólemezre épülő típusok közül egyértelműen az Opel a legkevésbé érdekes. Nincs lapított kormány, meg nagy varázslás a kijelzőkkel, és ha körülnézek a beltérben, sok olcsó műanyagot és egyszerű LCD-műszerfalat látok, viszont hála az égnek, nem menübe rejtett, hanem fizikai gombokkal szerelt klímapanelt adnak, de bizonyos funkciókat a központi kijelzőről is lehet vezérelni.

A fedélzeti rendszer ismeri az Apple CarPlay és az Android Auto platformokat, én viszont az egyszerű bluetooth-kapcsolatot választottam, amellyel nem volt probléma, ráadásul a vezeték nélküli telefontöltő is jó szolgálatot tett. A tesztautót ezen kívül aktív sávtartó rendszerrel is ellátták, amely nagyjából ott tart, ahol a mezőny többi tagja: ha hibátlanok a felfestések, enyhe szögű kanyarokban képes a sávon tartani az autót, minden más esetben viszont lesétál róla, ahogy a sávhatárok közti korrekciók is darabosak kicsit.

Opel corsa e teszt alapjárat

A vezetőülés oldaltartása csekély, de az ülőlap kényelmes és látszik, hogy a tervezők elsősorban az utastérre helyezték a hangsúlyt, amikor elosztották a rendelkezésre álló alapterületet. A magam 183 centis magasságával kényelmesen elfértem elöl, miközben hátra ülve volt még némi ráhagyás a térdem és a háttámla között, igaz, a hátsó ülőlapok rövidek, így itt utazni mégsem túl kényelmes.

Opel corsa e teszt alapjárat

A Corsa-e csomagtere jelentős kompromisszumot jelent, hiszen a hajtáshoz használt akkumulátor elvesz némi helyet, így pótkerék nélkül is mindössze 267 liter a térfogata, vagyis lényegesen kisebb, mint az 1,2 literes benzines, vagy 1,5 literes turbódízel motorral szerelt hagyományos F Corsáké.

Opel corsa e teszt alapjárat

A Corsa-e 7,5 kilowattos, egyfázisú, Type 2-csatlakozós fedélzeti töltőjével körülbelül 8 óra alatt tölthetjük fel a teljesen lemerült akkumulátort, a kétszázezer forint felárért kínált 11 kilowattos változatnál öt óra a töltés időszükséglete, míg a közönséges otthoni hálózatról ez húsz órát vesz igénybe. A másik, vidámabb lehetőség, hogy 100 kilowattos villámtöltőre kötjük a Corsa-e CCS csatlakozóját. Ez esetben 30 percen belül meg lehet a nyolcvan százalékos szint, de reálisabb egy 50 kilowattos gyorstöltő, például egy Plugee, amellyel a művelet egy szűk óra alatt letudható.

Opel corsa e teszt alapjárat

2022 nyarán minden korábbinál nagyobb dilemma, hogy milyen hajtáslánccal vásároljunk új autót. Állami vásárlási támogatás jelenleg nincs, így kénytelenek vagyunk megbarátkozni a Corsa-e 12,6 millió forintos induló kedvezményes árával, de akinek a tesztautóhoz hasonló kivitelű, alaposan extrázott, kétszínű fényezésű, 17-es aerodinamikailag optimalizált kerekekkel szerelt kivitel kell, az körülbelül 14 millió forintot fog fizetni.

Perverzül nagy összeg ez egy kisautóért, amely alapjaiban tényleg városi jármű, különösen úgy, hogy a 1,2 literes, szívó benzines kivitel listaára 6,5 milliótól indul, de 7 fölött már az erősebbik, 101 lóerős változatot is megcsíphetjük készletautóként. Akinek kicsit több helyre van szüksége, a Stellantis hasonló autói közül inkább nézze meg a kicsit drágább, de használhatóbb Mokkákat, esetleg a Peugeot 2008-at, illetve a 208-at, ha a Corsa mérete megfelelő, de izgalmasabb részletekre vágyik.

Opel corsa e teszt alapjárat

Habár a dilemma eldöntése nehéz, a várakozás utána hosszú, hiszen az új autók szállítása akadozik, így egy egyedileg összeállított Corsára is hónapokat kell várni. Aztán az energiaárak változása miatt az is lehet, hogy végül nem bizonyul jó döntésnek. Addigra biztosan kiderül, hogy a mostani 38 forintos kilowattonkénti lakossági áramár valóban a sokszorosára emelkedik-e az átlag felett fogyasztó háztartásokban, illetve az is, hogy végül a benzin és a gázolaj, vagy továbbra is az elektromos áram számít-e majd középtávon olcsóbb üzemanyagnak.

Az Opel Corsa-e korjelenség: alapvetően sokat merít a hagyományos autók szerkezeti megoldásai közül, külseje alapján sem mondanánk rá, hogy a következő korszaknak szánták, inkább csak átmenet egy sor olcsó megoldással, néhány okos ötlettel és persze az elektromos hajtással, amelytől most azt várjuk, hogy pont úgy szorít majd a háta mögé minden mást, mint az Opel kis villanyautója egy erőteljes gyorsításkor.

Az Opel Corsa C-ről készült tesztvideónkat itt találod:

Opel Corsa-e (2022)

  • Elektromotor Max. lóerő/nyomaték: 136 LE / 260 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4060/1765/1435 mm
  • Tengelytáv: 2538 mm
  • Saját tömeg: 1530 kg
  • Tesztfogyasztás: 19 kWh/100 km
  • Végsebesség: 150 km/h
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 8,0 s