2021. április 29. | 12:24

480 kilométeres hatótáv és 6,2 másodperces 0-100-as sprint a VW első sportos EV-jétől.

Hivatalosan is bemutatták az vadonatúj Volkswagen ID.4 GTX-et, amelyet a wolfsburgi cég elektromosautó-palettájának „sportos zászlóshajójaként” harangoztak be. Az modellben egy 299 lóerős teljesítményre képes, két villanymotoros hajtáslánc dolgozik, míg az autó egyetlen feltöltéssel 480 kilométeres hatótávot kínál.

Amikor megkezdődik az ID.4 új verziójának értékesítése, az Volkswagen villanyautóinak csúcsát jelentő elektromos SUV lesz az első olyan ID-modell, amely hivatalosan is viselni fogja a GTX logót. Ezzel a már jól ismert GTI, GTE és GTD kivitelek mellett az a német cég EV-i is megkapják a saját, teljesítményorientált megjelölésüket.

A Volkswagen elmondása szerint az ID.4 GTX meg fogja mutatni, hogy „a fenntarthatóság és a sportosság nem zárják ki egymást”.

Míg a GTI vonal a Golfra összpontosít, addig a Volkswagen úgy döntött, az első GTX modell alapjául az ID.4-et választja, köszönhetően a SUV-piac egyre növekvő jelentőségének. Ehhez pedig egy kétmotoros hajtásláncot választottak, amelyet a kisebb ID.3 a méreteiből fakadóan nem képes befogadni.

Az ID.4 GTX számos olyan egyedi stíluselemet kapott, amelyek révén könnyen megkülönböztethető a hagyományos ID 4-től. Ilyen példádul a fekete tető és hátsó légterelő, a lökhárítóba integrált, magasfényű fekete légbeömlő rácsozat, és természetesen a GTX logók is. A hátsó LED-es lámpatesteket pedig úgy alakították ki, hogy fékezéskor egy X-et formázzanak.

A belső tér egyedi színvilággal rendelkezik: a műszerfal felső része sötétkék borítást, az ajtók pedig műbőr bevonatot kaptak, az egészet piros kontrasztvarrás teszi még hangsúlyosabbá – habár a GTI, GTE és GTD modellekkel ellentétben a GTX utastere nem kérhető skótkockás mintával. Rendelhetünk viszont opcionálisan választható sportüléseket.

A GTX hajtásláncában egy 204 lóerős, állandó mágneses szinkronmotort (PSM) találunk a hátsó tengelyen, illetve egy aszinkron motort (ASM), amely az az első tengelyt hajtja. A rendszer együttesen 299 lóerős teljesítményt produkál, ugyanakkor a Volkswagen egyelőre még nem tette közzé, hogy ez a kétmotoros konfiguráció mekkora forgatónyomaték leadására képes. A gyorsulási adatok azonban rendelkezésre állnak: az ID.4 GTX álló helyzetből 6,2 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás tempót, míg a végsebességét 180 kilométer/órában limitálták.

Az összkerékhajtást számítógép vezérli, amely a rendelkezésre álló nyomaték a leghatékonyabb felhasználását biztosítja a dinamikus teljesítmény és a stabilitás érdekében. Alapértelmezett beállításként a rendszer az energiát kizárólag a hátsó tengelyre irányítja, és az első motort csak akkor használja, ha nagyobb teljesítményre van szükség.

A GTX kivitelben egy 480 kilométeres hatótávot biztosító, 24 cellás, 77 kilowattórás akkumulátorcsomag található – a legnagyobb az ID.4 kínálatában. Emellett természetesen lehetőség van a fékezés közbeni energiavisszanyerésre, valamint az öt vezetési mód között egy dedikált „Sport” beállítást is találunk.

Az extraként választható Sport csomag 15 milliméterrel alacsonyabb hasmagasságot biztosít, valamint progresszív kormányzást a dinamikusabb haladás érdekében. A Sport Plus pakk részeként megkaphatjuk a DDC adaptív futómű-vezérlést, amely a lengéscsillapítók működését teszi feszesebbé, ezáltal ad még sportosabb vezetési élményt. Ez a rendszer ugyanaz, ami az R-es Volkswagen modellekhez is elérhető.

Az ID.4 GTX értékesítését a tervek szerint idén nyáron kezdik meg Németországban, az ára pedig 58 ezer euróról (aktuális árfolyamon számolva 21 millió forintról) fog indulni.

Bár a Volkswagen egyelőre nem hozta nyilvánosságra, hogy az ID.4 után mely modellből készülhet GTX kivitel, jól értesült iparági források szerint ez minden bizonnyal az ID.5 kupé-SUV lehet majd. Egyúttal azt is rebesgetik, hogy a VW R-divíziója hamarosan elkészítheti az R-es verziót az ID.3-ból.