2018. december 21. | 12:24

1977-ben a Cadillac bemutatta a Fleetwood Broughamot, ami a ’80-as évekre az amerikai luxus etalonjává vált. Aki ezzel az óriással mutatkozott csupán annyit kívánt a többi autós tudtára adni: Nekem bejött az élet!

A Fleetwood története egészen 1931-ig nyúlik vissza. Ekkor jelent meg a Cadillac V16, ami 7 literes, 16 hengeres motorjával azonnal az amerikai felsőosztály kiskedvencévé vált. A Fleetwoodok az ’50-es és ’60-as évek idején élték fénykorukat. A típus olyan sikeresnek bizonyult, hogy egészen a ’90-es évek végéig szerelték őket.

1977-ben mutatkozott be a korszak legújabb szárazföldi yachtja, a Cadillac Fleetwood Brougham. Kocka formája a ’70-es években hatalmas formatervi újításnak számított, ami Nyugaton a ’80-as években teljesedett ki. A „Brougham” elnevezés a skót származású Henry Brougham jogtudóstól származik, aki egyedi igényei szerint készíttetett magának hintót. 1916-tól a Cadillac azokra a zárt karosszériájú szedánokra használta, amik 5 vagy több személyesek voltak. A kifejezés egyben egy felszereltségi szintet is jelölt, mai viszonylatban a Mercedes Avantgarde fokozatának felelne meg.

A későbbiekben kínálatának azon limuzinjait nevezte Broughamnak, amiket még maga a tulaj vezetett, nem pedig sofőr. Az 1977-es Fleetwood is megkapta ezt a megnevezést, viszont 1987-től 1992-ig önálló típusként létezett. Ő volt az utolsó Cadillac, ami légzsákok nélkül készült.

A Bill Mitchel-tervezte Fleetwood Brougham a luxuspiacon versengett, legnagyobb ellenfele a Lincoln Continental Mark VI és VII, illetve a Chrysler felső kategóriás márkájaként ismert Imperial 1973-as LeBaron modellje volt, ami máig a valaha gyártott leghosszabb és legszélesebb személyautóként ismert. A GM konszernen belüli testvér-riválisai a Buick Electra és az Oldsmobile 98 voltak.

A ’77-es Fleetwood Brougham méretei hatalmasak voltak, de amerikai viszonylatban mégsem volt a legnagyobb. Tengelytávja 3.086 mm, teljes hossza 5.618 mm volt. 1.453 mm-es magassága nem tűnik soknak, mégis fejtere az első utasok esetében 991 mm, hátul 968 mm volt. Lábtér terén sem tartozott a kicsik közé, a hátsó utasoknak 1.046 mm állt rendelkezésre. 1980-tól 2+2 kupé kivitelben is kapható volt, méretei alig voltak kisebbek a limuzin változaténál.

Motor terén hatalmas volt a választék. A paletta legkisebb tagja a 4,1 literes változat volt, amit vagy HT-4100 V8 vagy Buick V8 kivitelben lehetett rendelni. Utánuk következett az Oldsmobil V8-as 5 literes, az LF Diesel V8-as 5,7 literes és az L62-es V8-as 6 literes motor. A választék csúcsa az L33 és az L35 V8-as 7 literes erőforrás volt.

Emellett 3 fajta automata kormányváltóval jelent meg. Ezek voltak a 3 sebességes TH-400 és TH-350, illetve a 4 sebességes TH-200-4R. Fogyasztása nem volt épp baráti, 20,1 litert evett 100-on. De végül is ez miért probléma? Aki ebbe az autóba be tudott fektetni, annak nagy eséllyel volt saját fúrótornya. Fogyasztásáért kárpótol 180 km/órás csúcssebessége és hogy 12,7 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100-ra. Említeni sem kell, hogy az orrmotor mellé hátsókerék hajtás járt.

A tágas beltéren kívül számos további kényelmi funkcióval rendelkezett. Ezek közé tartozott a szervokormány, napfénytető, elektromos ablak- és tüköremelő. Természetesen bőrülésekkel is kérhető volt, ha a tulaj a szövetet nem tartotta elég világinak. A korszak Amerikájában nagyon divatosnak számított az autókat a B-oszlop helyétől a C-oszlopig vinyllel borítani, ami alól a Brougham sem volt kivétel. Ezt a trendet a közép-kategóriás típusok is követték, például a Ford Crown Victoria. Ez a modell a köztudatban az amerikai rendőrautókkal és a New York-i taxikkal eggyé vált. A Cadillac esete annyiban más, hogy a luxusmárkák gyártmányai az extra borítást a tető teljes hosszában megkapták, viszont oldalt megtartották a testközéptől a C-oszlopig tartó vinyl mintát. A tömegeket kiszolgáló gyártók egy fémcsíkkal választották el az anyagot a fémtől, hogy ne romoljon az autó vizuális élménye.1982-ben kisebb ráncfelvarrást kapott, ami inkább a műszerfal anyagán és a kormány alakján látszódott. 

Mit gondolsz, ha a ’80-as években olajmágnás lettél volna, te befizettél volna erre az autóra?

A Fleetwood Brougham gyártása 1986-ban leállt, de a rákövetkező évben újra indult. Ekkor már nem szórakoztak a hosszú típusjelöléssel, egyszerűen csak Cadillac Brougham néven került az utakra. 1992-ig tartotta kocka formáját, majd ’93 és ’96 között már lekerekített idomokkal frissült. Ekkor nevét visszaváltozatták Fleetwood Broughamra, ahol a Brougham újra a legmagasabb felszereltségi szintet jelentette. Műszerfalának designja frissült, ami a kormány formáján és a rádió felszereltségén is meglátszott. Ez utóbbi kérhető volt kazettás és CD-s lejátszóval is. A 3 éven át gyártott változat is népszerű volt, ez idő alatt kicsit több mint 90,5 ezer példány talált gazdára.

Elődjéhez hasonlóan a ’93-as Brougham is 4 ajtós limuzin formájában jelent meg, de 2 ajtós kupé gyártására nem került sor. Hátsó kerekei hajtását egy 4 sebességes automata váltó segítette. 5,7 literes motorja 138 kW-es volt, 185 lóerő leadására volt képes. 2 tonnás tömegét 11,2 másodperc gyorsította 0-ról 100-ra. Legnagyobb sebessége 203 km/óra volt, 12,4 litert evett 100 km-en.

További részletelért nézd meg a promóciós filmet:

A ’90-es évek modelljei aránylag jó áron megvásárolhatóak, de egy ’70-es évekbeli modellért súlyos pénzeket kérhetnek el. Az RM Sotheby’s aukcióján eladásra kínált megviselt modell várhatóan 9 és 12 ezer dollár, vagyis nagyjából 2,5 és 3,3 millió forintnyi összegért cserél majd gazdát. Ez az ár egy kisebb újautó árával majdhogynem megegyezik, viszont veterános körökben nem számít hatalmas összegnek. Ezzel ellentétben egy korhűen restaurált, gyári állapotúra visszaállított modell a 30-40 ezer dolláros, kb. 8,3 és 10,9 millió forintnak megfelelő összeget is elérheti. Egy ’93-as példány ára már szerényebb, pár ezer dollárért egy egész csinos darab a tiéd lehet. Ennyi pénzért a videóban bemutatott modellhez hasonló állapotú példányt kapsz:

A Cadillac-ek mindig is a nagy presztizs és a jó minőség megtestesítői voltak. A zászlóshajó Fleetwood, Brougham és Fleetwood Brougham kiváló példái az amerikai luxus és innovatívitás beteljesülésének. Megjelenése a gazdaságot és felsőbbrendűséget tükrözi, a Dallas c. sorozatban is megállta volna a helyét. Gyártótól és kiviteltől függetlenül Te ismersz olyan autót, ami egy kategóriába esik ezzel a 3 autóval?