2018. október 26. | 18:34

Az autóipar kitett magáért az elmúlt két évben, erős volt a felhozatal minden kategóriában. Születtek korszakalkotó gépek, de olyanok is, amelyektől többet vártam.

Bárhonnan is nézem, az Alapjárat egy sikersztori. Egy új, de annál fényesebb csillag költözött a magyar autósmédia égboltjára, ami még 2016 októberében épphogy, csak pislákolt. De nem aludt ki. Nem. A nagyok között akart pompázni, úgy, hogy mindenki lássa, s ne csak azok, akik keresik.

További asztrológiai fejtegetésbe nem megyek bele, mert a végén megint megszólnak, hogy csak ömlengek itt a csillagokról. Elnézést, rossz szokásom. Hagyom inkább, hogy a tények beszéljenek helyettem: két év alatt csaknem 40 ezer követőnk lett a Facebookon, Youtube csatornánk és Instagram oldalunk népszerűsége is töretlenül növekszik. A fejlődés megkérdőjelezhetetlen, mondaná Dzsudzsi.

De jobban elgondolkozva volt egy dolog, ami nélkül ezek a sikerek meg sem születhettek volna. Egyetlen apróság, mégis könnyen megfeledkezik róla az újságíró a pohárköszöntőkör. Annak a szerencsétlen autóiparnak mikor veregetik meg a vállát a hazai vagy nemzetközi médiumok? Ennek a gazdasági területnek a folyamatos fejlődése és megújulása lát el minket érdekes hírekkel, új modellekkel, műszaki berendezésekkel és még nagyon hosszan folytathatnám. Ha nem lenne, valószínűleg Alapjárat sem létezne, nehogy még ilyen szép népszerűség növekedés a közösségi média oldalainkon.

Az elmúlt két év tele volt várakozással, meglepetéssel. Járművek váltak egyik pillanatról a másikra mérföldkövekké, de a hatalmas pofára eséshez sem kellett sokkal több idő. Korábban még gyengébb ligákban játszó gyártók törtek borsot a „nagy öregek” orra alá, de azért néhány veterán is meg tudta mutatni, hogy nem csak húszéveseké a világ. De elég legyen a rébuszokból, jöjjön inkább egy összeállítás az elmúlt két év autóiról, amelyek mellett nem lehet elmenni szó nélkül!

Alfa Romeo Stelvio

A tékozló fiú hazatért, az Alfa Romeo több mint húsz év után újra vezetési élményre hangolt autókat gyárt! A 2015-ben bemutatott Giuliával visszatértek azokhoz az értékekhez, amelyek anno híressé tették a márkát. Mindenki sejtette, hogy nagyot fog ütni, de az olaszok felülmúlták a várakozásokat: dögös külső, stílusos belső, hosszmotor-hátsókerék, és egy csodálatos futómű. Nem lehet belekötni a Giuliába, mindenki az egekig magasztalta a tesztelések után. Csak a bajorok nem, hiszen a sportszedánról így már nem feltétlen a 3-as BMW jut az emberek eszébe.

Az Alfa a sikereken felbuzdulva fogta, és 2016-ban kibővítette a palettát egy megemelt hasmagasságú, tágasabb Giuliával, amit Stelvio névre kereszteltek. A szedán módosított platformjára épült, az összkerékhajtású SUV-ban is a dinamizmus és a sportosság dominál.

A négyhengeres dízel képviseli a belépőszintet, 150 lóerős teljesítménye biztosan szépen mozgatja a kasztnit, de ha lehetne, én mégis megfordítanám azt a két első számjegyet, és az 510 lóerős Quadrifoglióval szaggatnám fel az aszfaltot valahol az Alpok szerpentinjein. A Ferrari-eredetű V6-os itt is bizonyítja kiválóságát, az említett csúcsmodellt ki is kiálltották a világ leggyorsabb szériagyártású SUV-jának. A Porschénak valószínűleg nem volt őszinte a mosolya, hiszen a Macan Turbo számított addig az etalonnak. Tessék jött két olasz a semmiből és máris áll a bál.

KIA Stinger GT

2018-ban talán még nagyobb meglepetésként érkezett a Stinger GT, a koreaiak első komolyabb próbálkozása, hogy kitörjön az unalmas hétköznapi autók világából. Megfizethető élményautót akartak csinálni azoknak a vásárlóknak, akiknek nem a márkajelzés vagy a jampizás, hanem az ár/érték arány a fontos.

A csúcsváltozat (GT) 17 millió forint környékéről indul, ami elsőre nem tűnik olcsónak, de ha végiggondolod, hogy ennyiért egy vagány külsejű, egészen praktikus járművet kapsz, amiben mellesleg egy 3,3 literes V6-os turbómotor dolgozik…így már mindjárt más. 374 lóerős teljesítménye 270 km/h-s végsebességet és 4,9 másodperces 0-100-at biztosít, ami igencsak tiszteletre méltó, tekintve, hogy szűzen fogtak bele a koreaiak ebbe a bizniszbe. Ígéretes kezdés, várom a folytatást!

Audi A8

Volt már egy SUV, egy sportszedán, most jöjjön egy nagyobbacska. Az ingolstadtiak ismét megmutatták, miért őket hívják a haladás technikájának, a negyedik generációs A8-as egy igazi hideg, németesen technokrata limuzinként debütált 2017-ben. Minden eddiginél nagyobbra szabták a single frame hűtőmaszkot, már-már groteszkül uralja az egész autó külsejét. Grandiózus megjelenése mellett páratlan kütyüarzenáljával lopta el a show-t, különös tekintettel a vezetést támogató rendszereivel. Harmadik szintű „robotpilótájával” gyakorlatilag 60 km/h-s sebességig bármilyen helyzetet megold, a vezető közbeavatkozása nélkül.

A beltér dizájnjában egyértelműen a letisztultság dominál, a fizikai gombokat és kezelőszerveket hatalmas kijelzők váltották, a műszerfal már-már a sci-fi filmeket idézi. Az Audi zászlóshajója minden tekintetben közelebb került fő riválisához, a Mercedes S-osztályhoz, sőt, még felül is múlja az elektromos berendezések tekintetében a stuttgartit.

Bugatti Chiron

Az autó, amiről kötelező ódákat zengeni és szuperlatívuszokban beszélni. Bárhová érkezik, megszólalnak a fanfárok, végiggördül a vörös szőnyeg és bérmaruhás szüzek kíséretében vonul végig a francia aranyifjú. Ez csak természetes, hiszen ő a leggyorsabb, legerősebb és legdrágább, kijár neki a méltó fogadtatás. A Veyron utódjaként szolgáló modell 2016-ban mutatkozott be, a W16-os motort még tovább feszítették, 1500 lóerős és 1600 Nm-es teljesítménye már vastagon a felfoghatatlan kategóriába esik. A Veyron Super Sport ugye 431 km/h-ra volt képes padlón, joggal gondolhatnád, hogy ez megy vagy 500-zal. Na jó, azért annyival nem, de 450-nel tuti. Hát nem. Elektronika szabályoz le 420 km/h-nál. Hol itt a fejlődés? Egy Bugatti a végsebességről szól könyörgöm, ettől vált híressé. Mindenki csak arra a számra kíváncsi.

Persze nagyon morcos lett a dizájn, a futóművet is komolyabbat kapott, meg egy kicsit jobban szedi a lábát 100-ra, de ennél az autónál más áll a figyelem középpontjában. De legalább megdöntötte a 0-400-0 km/h rekordot. Örülhettek pár napig, aztán Christian von Koenigsegg gondolt egyet, elővett a pajtából egy Agera RS-t és 5 másodpercet rávert a Bugattira. Hát elég kellemetlen. Tényleg akkora fejlődés volt a Chiron, mint amilyennek mondják?

Mercedes-AMG Project One

Az elmúlt két évben folyamatosan érkeztek a durvábbnál durvább szupergépek, nehéz volt kiválasztanom, hogy melyik kerüljön bele ebbe az összeállításba. Végül a legradikálisabb megoldásokat képviselő Project One mellett tettem le a voksomat. A Mercedes és az AMG műhelye újból összefogott, de ezúttal nem egy V8-as überlimuzint, hanem egy Forma-1-es technológiával felvértezett utcai szörnyeteget álmodtak meg. Frankfurtban csodálhatta meg először a nagyközönség 2017-ben, a járművet azóta is szüntelenül reszelgetik és tesztelik, hogy tökéletes végeredmény születhessen meg.

Bemutatáskor csínján bántak az információk szivárogtatásával, egyelőre annyit tudni, hogy a belsőégésű 1,6 literes V6-os turbómotor és a hibridrendszer kombinált teljesítménye várhatóan 1000 lóerő körül fog alakulni, a 0-200-as sprinthez mindössze 6 másodpercre lesz szüksége. Végsebessége is tiszteletre méltó a 350 km/h-s értékkel, de várhatóan nem egyenes pályán, hanem inkább a kanyarokban fogja kifejteni áldásos hatását a pihekönnyű karosszéria és a F1-es aerodinamika.

Rimac Concept S

Aki a Száguldó Cirkuszban játszik, annak valószínűleg nem kell átmennie a szomszédba, hogy egy ilyen kaliberű versenyautót összerakjon. A Bugattinak sem, hiszen meg van a sokéves tapasztalat, a hozzáértés és a megfelelő gazdasági háttér az ilyen projektek megvalósításához. De mi van a kis halakkal, akikben megvan az ambíció, csak nincs ekkora apparátus mögöttük? Mennek a levesbe? Többnyire igen, de akad kivétel.

A Rimac nevét valószínűleg a kutya se ismerte 2016 előtt. Miért is ismerték volna? Egy apró horvát cég, ami elektromos járművekkel gyártásával/fejlesztésével foglalkozik, termékeik nem kerültek rivaldafénybe. De, abban az évben nagyon jöttek a lapok, nevüket az egész világ megismerte. Megépítették a Concept S-t, egy tisztán elektromos, 1384 lóerős vadállatot, ami 2,5 másodperc alatt zárta rövidre a 0-100-as sprintet és 365 km/h-s végsebességgel rendelkezett. Mindezt úgy, hogy egy töltéssel akár több száz kilométert is képes volt megtenni. Már a Genfi Autószalonon is megnézték, többen cikkeztek róla, de nem tűnt világmegváltásnak. Aztán szűk fél évvel később jött egy szerencsétlen véletlen, ami meghozta a várt hírnevet.

Richard Hammond, a volt Top Gear műsorvezető eldobott egy Concept S-t a svájci Alpokban, forgatás közben. Az utolsó kanyarban elveszítette az irányítást az autó felett, lezúgott a hegyoldalon, majd végül porig égett. Szerencsére Hammond még idejében kimászott, nem is szenvedett komolyabb sérülést. A hír azonban egyből körüljárta a világot, az internet felrobbant, mindenki csak az eszeveszett horvát szupergépről beszélt, amihez még az ex-Top Gear-es is kevés volt. Hát ennél jobb reklámot, ha akartak se tudtak volna összehozni. Egy hatalmas lökést kapott a Rimac Automobili, amit nem is herdált el: 2018-ban bemutatták következő, még durvább projektjüket a C_Two-t, továbbá az Aston Martin és a Koenigsegg hivatalos akkumulátor beszállítójává lépett elő. Ja, meg a Pininfarinával is összeálltak egy, a közeljövőben érkező autó gyártására.

Szerintem toronymagasan a Rimac volt az elmúlt két év legnagyobb meglepetése, szinte a semmiből váltak világhírűvé egy pillanat alatt. Ismét bebizonyosodott, hogy a hozzáértés és az elhivatottság nem márkajelhez vagy nemzethez kötött tulajdonság, a gigantikus gyáróriások monopolisztikus hatalma is megdönthető. Gratulálok Rimac Automobili, remélem, még fogok hallani felőled!