2022. május 08. | 10:34

A bajor márka jellegzetes, szinte a kezdetek óta használatos hűtőmaszk-kialakítása az imidzsépítés iskolapéldája az autóiparban.

Azon lehet morfondírozni, hogy a BMW vajon jó autókat csinál-e, de egy valami vitán felül áll: a bajorok marketingje zseniális a maga nemében. A BMW egyet jelent a vezetés élményével, a laza eleganciával, a sportossággal és a prémiumsággal: az az igazság, hogy a bajor márka szekere nagyon fut.

BMW i4
Ilyen a BMW i40 M50 orra (Kép: BMW)

Hogy csinálják? A válasz a márkaimázs-építés. Nem könnyű szakma ám ez, és nem is megy egyik napról a másikra, a sikert csakis hosszú évtizedek konzekvens munkája garantálhatja. Ennek a szerteágazó területnek nem jelentéktelen részét teszi ki az egyedi arculat, vagyis a jól megkülönböztethető és csak egy adott márkára jellemző megjelenés.

Valamennyi autógyártó igyekszik egy csak rá jellemző formavilágot megálmodni az autóinak. Egyes márkák nem veszik ezt túl komolyan és ide-oda csapongva próbálják megtalálni az útjukat, míg mások ragaszkodnak a jól bevált receptekhez. Utóbbiak csoportját erősíti például az Audi a Single Frame hűtőmaszkkal és a BMW, amely közel 90 éve szinte mindegyik autóját a jól ismert vesékkel dobja piacra. Nem véletlen, hogy ma teljességgel elképzelhetetlenek az autóik nélkülük.

Mikor jelent meg az első BMW vese?

A BMW-vesék története egészen 1933-ig nyúlik vissza, a németek akkor mutatták be az első modelljüket az ikonikussá vált orrkialakítással. A mérföldkőnek számító típus a BMW 303 volt, amely egyben a márka első olyan járműve, amely a szintén védjegynek számító sorhatossal készült – akkor még 1,2 literes, 31 lóerős kiszerelésben.

BMW 303
Ilyen volt a BMW 303 (Kép: BMW)

1936-ban egy sportos modellel bővült a kínálat: megjelent a 2,0 literes, szintén hathengeres, ám már 80 lóerőt teljesítő motorral készülő BMW 328. A Fritz Fiedler által megálmodott autó is megkapta a 303-as jellegzetes hűtőmaszkját, ugyanakkor a vesék meglehetősen elvékonyodtak.

BMW 328
Ilyen volt a BMW 328 (Kép: BMW)

A 328-as típussal bevezetett kialakítás aztán két évtizedig tartotta magát, az elkövetkező időszak szinte minden modelljén vékony és magas, a motorháztető tetejétől az autó aljáig érő vesék kaptak helyet. Akadtak azért kivételek, mint például a 340-es vagy az Isetta, utóbbi a kialakításából fakadóan például nem is kaphatta meg a megszokott hűtőrácsokat.

Az 1956-ban aztán az új 2+2 üléses GT, a BMW 503 orrán megjelenő hűtőmaszk szakított a hagyományokkal. A korábbinál lényegesen alacsonyabb, amolyan közepes méretű vesék kerültek rá, ami jelentősen hozzájárult a kifinomult megjelenéshez. Az új kialakítás annak volt köszönhető, hogy a motor hűtéséről immáron nem kizárólag a vesék, hanem a fényszórók környékén elhelyezett nyílások együttesen gondoskodtak.

BMW 503
Ilyen volt a BMW 503 (Kép: BMW)

Még ugyanebben az évben megérkezett az úttörő BMW 507 roadster, amely elsőként kapott vízszintesen pozícionált hűtőnyílásokat. A méretes beömlőkre szükség is volt, hiszen az autó 3,2 literes, 150 lóerős V8-as motorja szomjazta a friss levegőt. A típus nem lett sikeres, ahhoz túlságosan drága volt. Mindössze 252 darabot készítettek belőle, ezek egyikét egyébként maga Elvis Presley vásárolta meg, amikor a hadkötelezettségének eleget téve Németországban állomásozott az ötvenes évek legvégén.

A zenész az eredetileg fehér autót pirosra festette, állítólag azért, mert a hölgyek állandóan piros rúzsfoltokat hagytak rajta. A roadsteren később számos más átalakítást is végeztek a következő tulajdonosai, például a motorját is egy Chevy V8-asra cserélték. A hányattatott sorsú, lelakott autóra végül 2014-ben találtak rá, amikor visszakerült a márkához és teljes restauráláson esett át. A király egykori sportautója ma a müncheni BMW-múzeumban tekinthető meg.

BMW 507
Ilyen volt a BMW 507 (Kép: BMW)

A merész, drága és különleges autók nem hoztak pénzügyi sikereket a gyártónak, nagy szükség volt egy olyan modellre, amely kihúzza a márkát a csávából. Ez a szerepet a Neue Klasse-nak (Új Osztály) szánták, amely egy szedánokból és kupé karosszériájú autókból álló modellcsalád volt. A remélt siker nem maradt el, később ezen modellekből fejlődtek ki a ma ismert 5-ös és 6-os szériák.

Az egyik fontos modell 1962-es BMW 1500 volt, amelyet aztán az 1600, az 1800, a 2000, a 2000C és a 2000 CS követett. Az új autók minden korábbinál kisebb veséket viseltek, sőt, szinte teljesen össze is értek egymással. Ezen felül lámpától lámpáig vízszintes hűtőrácsot kaptak, amely motívum aztán meghatározta a 70-es és 80-as évek BMW-inek orrkialakítását is.

BMW 1500
Ilyen volt a BMW 1500 (Kép: BMW)

Az 1978-ban bemutatott BMW M1 középmotoros sportautó sok szempontból kilógott a sorból, így a veséivel is. A típusra minden korábbinál kisebb orrlyukakat álmodtak a tervezők, részben azért, mert másra nem volt lehetőségük a lapos kialakítás miatt. Az egyenes vonalakkal rajzolt autó tiszta nyolcvanas évek, orra később visszaköszönt az 1988-as BMW Z1-en és az 1989-es BMW 8-as sorozaton is. Egy biztos, a mai trendeket elnézve, ilyen kis méretű veséket egy darabig biztosan nem fogunk látni a bajorok autóin.

BMW M1
Ilyen volt a BMW M1 (Kép: BMW)

1990 nagy változásokat hozott dizájnfronton is, a BMW E36 gyári kódú hármas széria teljesen új orrkialakítást kapott. A leglátványosabb változás, hogy a megszokott kerek lámpákat szögletesek váltották, amelyek a korábbinál alacsonyabb, ugyanakkor jelentősen szélesebb vesékig értek. Az 1994-ben megérkező új 7-es BMW abban mutatot nagy változást ezen a téren, hogy a szellőzőnyílások a motorháztető részei lettek. Ezt a megoldást aztán némely modell esetében egészen a 2010-es évekig alkalmazták.

BMW E36
Ilyen volt a BMW E36 (Kép: BMW)

A kétezres években már elindult egy folyamat

A kétezres évek közepére a német gyártó kissé felszívta magát és orrlyukait a szokásosnál szélesebbre tárta. A 2006-ban megérkezett második generációs BMW X5-tel (E70) egy máig tartó folyamat vette kezdetét, az autók hűtőmaszkja lassú növekedésnek indult. Talán még látványosabbra sikerült a változás a 2008-ban bemutatott, F01-es kódú 7-esen, amely kissé tájidegenül nagy veséket kapott a korábbinál agresszívebb megjelenés érdekében.

BMW 7 F01
Ilyen volt az F01-es 7-es (Kép: BMW)

A következő jelentősebb vese-átalakításra 2011-ig kellett várni, ekkor ismét a hármas BMW, de ezúttal az F30-as széria mutatott újat. Az E36-tal kezdődően ezidáig az összes újkori modellen egy fényezett karosszériaelem választotta el a fényszórókat a hűtőnyílásoktól, ám ezen az autón ezt elhagyták a tervezők, és teljesen összeolvasztották azokat.

BMW F30
Ilyen volt az F30-as 3-as (Kép: BMW)

2013-ban a BMW – felismervén az új igényeket és alkalmazkodva a szigorodó környezetvédelmi elvárásokhoz - belevágott az elektromos autók gyártásába. Első modelljük, a megosztó külsejű BMW i3 megmutatta, hogy az új hajtáslánc eltérő hűtési igényei miatt igazából nincs is szükség többé a vesékre - legalábbis a megszokott formában biztosan nem.

Természetesen nem hagyták el, nem hagyhatták el a márka arculatához szorosan illeszkedő és emiatt rendkívül fontos elemet. A villanyautó a korábbi gömbölyded és négyszögletű kialakítást egyenes vonalakkal határolt hatszög váltotta. Emellett praktikus szerepüktől is teljesen megfosztották őket, középrészüket teljesen befalazták.

BMW i3
Ilyen az i3 orra (Kép: BMW)

2018 hozott ismét változásokat, az új 8-as széria, illetve az új Z4 a megszokottnál szögletesebb és persze egyúttal megint nagyobb nyílásokat kapott. A két modell megjelenését abban támogatja az új dizájn, hogy a vesék optikailag egységet képeznek az alsó hűtőráccsal, ami a sportosságot és dinamizmust hivatott kihangsúlyozni.

BMW 8
Ilyen a 8-as BMW orra (Kép: BMW)

Még 2018 év végén rántották le a leplet a márka eddigi legnagyobb SUV-járól az X7-ről, amely a puszta méretein felül a veséivel sokkolhatta leginkább a nagyközönséget. Az autó orrlyukai groteszkül óriásira sikerültek. A túlméretes veséket aztán 2019 elején a faceliftes 7-es is megkapta, amelyen még „érdekesebben” néztek ki. Kétségtelen, hogy az európai közízlésnek túl nagyok, ám a BMW már régen nem az öreg kontinensnek, hanem a távol-keleti és amerikai vásárlóinak igyekszik megfelelni.

BMW X7
Ilyen az X7 orra (Kép: BMW)

Akik azt hitték, hogy ennél nagyobb sokk már nem érheti a márkafanatikusokat, nagyot tévedtek, a 2020-as 4-es BMW minden korábbi korlátot ledöntött az orrkialakításával. A fényszórók közötti teljes front részt lefedő vesék sokaknál kiverték a biztosítékot, ám valójában csupán a történelmi gyökereihez tért vissza a gyártó. A gépháztetőtől az autó aljáig érő kialakítás egészen az 1930-as évekbeli kezdetekhez repít vissza, az előre dőlő megoldás pedig a legendás cápának állít emléket.

BMW 4
Ilyen a 4-es BMW orra (Kép: BMW)

Merre tovább? Erre a kérdésre nagy valószínűséggel a 2018-as Párizsi Autószalonon kiállított BMW Vision iNEXT adja meg a választ, illetve az, amit a mostanában bemutatott elektromos autókon láthattunk. A közeljövő BMW-veséit minden bizonnyal a hangsúlyosság és a túlméretesség fogja meghatározni, amelyek továbbra is a márka egyik legfontosabb, ha nem a legfontosabb arculati elemei maradnak.