2022. augusztus 16. | 09:16

Mindig is foglalkoztatott, hogy a Rock and Roll királya milyen luxusautókkal rótta az utakat? Hát persze, ezért be is mutatok párat Elvis Presley gyűjteményéből!

Azt hiszem, nyugodt szívvel jelenthetem ki, hogy Elvis Presley volt az 1950-es évek egyik legmeghatározóbb zenésze. A hatalmas sikerhez rengeteg pénz is társult, amit a Király előszeretettel költött autókra. Persze nem csak saját magát, de családját, barátait és egyes munkatársait is időről időre meglepte egy új modellel.

Forrás: Fotos International / Getty Images

Ma bemutatok neked 5 olyan fantasztikus autót, amit Elvis saját részre vásárolt. A listában szerepelnek Cadillac modellek és Lincolnok is, ami azért érdekes, mert ez akkoriban olyan hatást keltett, mintha ma valaki azt mondaná, hogy egyszerre Mercedes és BMW fanatikus is! Na de lássuk is, melyek kerültek bele a mai toplistába!

Lincoln Continental, 1942

Kezdjük a sort Elvis első autójával, amit 1953-ban édesapjától kapott. Ez egy 1942-es Lincoln Continental volt, ami már akkoriban is jócskán használt autónak számított, de Elvis akkor még csak egy halandó volt. A lényegen ez nem változtatott, hiába öreg, akkori is egy Lincoln. Nagy valószínűség szerint Elvis Lincolnok iránt érzett hatalmas rajongása erre a Continentalra vezethető vissza.

Az első generációs Continentalokat amúgy 1940 és 1948 között gyártották, s ez idő alatt a széria egy nagyobb ráncfelvarráson esett át. A ’42-es modelleket kupé (Club Coupé) és puhatetős kivitelben gyártották, melyekbe egy 4,8 literes, Lincoln–Zephyr V12-est szereltek.

Ebben az időben már az ún. Continental Kit is szerepelt a gyártók palettáján, ami az 1950-es években vált igazán népszerű extrává. Ez a kiegészítő lényegében egy külső pótkeréktartó volt, amit leggyakrabban egy hosszított hátsó lökhárítóra szereltek. Ennek egyedül egy funkciója volt: hogy hosszabbnak tűnjön az autó. Erről részletesebben a ’60-as T-bird modellről szóló cikkemben olvashatsz!

Lincoln Premiere, 1956

Ha már egy Lincolnnal kezdtük a listát, folytassuk egy másikkal. Elvis egy 1956-os Lincoln Premiere-t is beszerzett, ami akkor a Ford luxusmárkájának legdrágább autója volt. Mivel ezt a típust egy korábbi cikkemben már ismertettem, ma csak röviden írok róla. Ha részletesebben is érdekel a modell története, olvass bele az ’56-os Premiere modellről szóló írásomba!

1956-ban a Lincoln két modellt, a Caprit és a Premiere-t gyártotta. Melléjük társult az ultra-luxus kategóriát képviselő Continental Mark II. Igen, 1956 és 1960 között a Ford a Continentalt önálló gyártóként képviseltette, mivel az új márkával akart fellépni az Imperialokkal és Cadillac modellekkel szemben.

Ez két évig sikeresen is működött, majd ’58-tól a Continentalok átcímkézett Lincolnokká váltak, így elveszítették exkluzívitásukat. A márka 1960-ban megszűnt, majd a rákövetkező modellévben a Continental címke ismét, mint Lincoln típusjelölés tért vissza a szalonokba.

Na, de térjünk is vissza a Premiere modellre. Az ’56-os kiadások több ponton egyeztek a velük azonos modellévben szerelt Mercury Montclaire-ekkel, ám azoknál sokkal elegánsabbak és jobban felszereltek voltak. A Lincoln 6 személyes kupéi és kabriói 3,2 méteres tengelytávval rendelkeztek, ami egy 5,7 méteres teljes hosszt tett lehetővé.

A motortérben egy 6029 köbcentis, V8-as OHV dübörgött, ami 185 km/órás csúcssebességet tett lehetővé. Váltó és motor terén is csak egy lehetőség létezett. Az autó szíve 275 lóerő és 544 Nm nyomaték leadására volt képes, melyhez egy 3 sebességes automata kormányváltó csatlakozott.

Ha részletesebben is érdekel a Premiere modellek típustörténete, olvasd el a róluk szóló összegző cikkemet, vagy less bele az alábbi videóba! 

Cadillac Sixty Fleetwood, 1955

Ha már Elvis autóiról beszélünk, nem feledkezhetünk meg a Cadillac modellekről sem. Egyik leghíresebb ilyen járgánya az 1955-ös Pink Cadillac volt, amit azután vásárolt, hogy ’54-es példánya mindössze 3 hónap használat után kigyulladt és használhatatlanná vált.

Az eredetileg kék limuzint a Király egy egyedi rózsaszín festékkel fújatta le, amit „Elvis Pink”-nek neveztek el. Presley csak rövid ideig hajtotta a Fleetwood modellt, mivel édesanyjának ajándékozta. Anyja halálát követően a Király soha többet nem nyúlt az autóhoz, egyszerűen csak félrerakta.

A korai Fleetwood kiadások amúgy Sixty Special modellek, melyeket a Fleetwood karosszériaépítő cég öltöztetett fel. A 60 Specialok a Series 60-as modellek hosszított limuzin változata voltak, melyek az ’50-es években a választék középmezőnyét erősítették.

Az 1955-ös Cadillac modellek, így a 60 Special/60 Fleetwoodok már szinte az összes Jet korszakban fellelhető design elemet magukon hordozták. Ide sorolnám a panoráma szélvédőt, a B-oszlop hiányát (hardtop limousine), a dagmar ütközőket és természetesen az uszonyokat is.

Cadillac DeVille, 1956

Folytassuk egy újabb V8-as Caddy modellel, amit Elvis hajtott. Miután ’55-ös Fleetwood Sixty járművét édesanyjának ajándékozta, úgy érezte, hogy ismét be kell fektetnie egy rózsaszín batár szépségbe. 1956-ban meg is vásárolt egy új DeVille kupét, amit az előző autójához hasonlóan Elvis Pinkre festettek.

A Deville modelleket két kiviteli formában, Coupé DeVille és Sedan DeVille kiadásban lehetett rendelni. Érdekesség, hogy maga a „Coupé DeVille” francia kifejezésre több angol szó is létezik, közülük talán legismertebb a Town Car, amit a Lincoln használt a legtöbbet. Ezt spanyolul Sedanca de ville néven szokták emlegetni.

A kifejezést eredetileg azokra a korai automobilokra használták, melyek limuzin kivitelt kaptak, a hátsó utasok rögzített utastérben utazhattak, melynek tetejét akár le is lehetett hajtani, viszont a sofőrt egyedül a csillagos ég védte az elemektől.

Az elmúlt 100 évben a DeVille kifejezés elveszítette eredeti jelentését, de gondolj bele, hogy nem csak a Cadillac nevezett el kupékat limuzin kiviteli formákról. Itt van azonnal a Volkswagen Phaeton, ami egy rögzített tetős limuzin, míg maga a „phaeton” kifejezés a kabrió limók kiviteli formájának neve volt.

BMW 507, 1957

Annak ellenére, hogy Presley legendásan rajongott Cadillac és Lincoln modellekért, jó néhány tengerntúli sportautóval is utazott. A ’75-ös Ferrari Dino 308 GT 4 mellett BMW 507-ese is volt, amit a Bömbi kifejezetten az amerikai piacra tervezett.

Az 507-es története az 501-es „Barokk Angyalhoz” vezethető vissza, mivel annak egy átdolgozott változata volt. A Király ezt az autót németországi kiküldetése során használta, melyet a legenda szerint azért festetett át fehérről vörösre, mivel a rajongóhölgyek gyakran vörös rúzzsal írtak szerelmes üzeneteket az autóra.

Miután Elvis eladta a Bömöst, hosszú időre elveszettnek titulálták, ám pár évvel ezelőtt megkerült, és a BMW a szétrohadt roncsot 2016-ban új állapotúra restaurálta. Természetesen ezt követően az autó kalapács alá került, ahol 1 millió dollárért talált új gazdára. Ha részletesebben is érdekel a bajorok felújító munkálata, nézd meg a BMW róla szóló videóját! Amennyiben a videó nem indulna el, ezen a linken tudod megtekinteni.

A fenti 5 autó a maga nemében mind különleges, így nem is meglepő, hogy Elvis hajtotta őket. Természetesen a lista nem teljes, a folytatásban írni fogok a Király Continental Mark II-eséről, Ferrari Dinójáról és sok más különleges gépszörnyről is.

Addig is, mit gondolsz, neked melyik jön be a legjobban? Oszd meg velünk a véleményed!

Gary Null NBCU Photo NBCUniversal / Getty Images