2023. január 17. | 11:40

A Citroën vezetője az SUV felépítésű autók bukását jósolja, ezt az állítását pedig alá is tudja támasztani.

Az Auto Express magazinnak adott interjút a Citroën márka vezetője, Vincent Cobée, aki elég merész kijelentéseket tett. Az autóiparban jelenleg tombol a SUV-mánia, és ez egyértelműen a vásárlók igényei alapján alakult így.

Hiszen az SUV-knak vannak előnyei, ilyen a magas üléspozíció és a robosztus érzés, ami sokakban biztonságérzetet kelt. Ezek mellett viszont rettenetesen észszerűtlen műfaj, hiszen méretei ellenére nem annyira tágasak, esetlenül magasak, ami kompromisszumokkal jár a futóműben, nagyobb a légellenállás és sok szempontból gazdaságtalan.

Hasonló elven gondolkodik Cobée is, aki azt jósolja, hogy a hobbiterepjárók rövidesen kihalnak majd, hiszen a jövőnek egy észszerűbb irányba kell fejlődnie. Azt viszont elismerte, hogy a jelenlegi számok alapján nehéz elképzelni egy ilyen forgatókönyvet, a jelenséget mégis elkerülhetetlennek tartja.

Szerinte az SUV-k kihalásának a fő oka az aerodinamika jelentősége lesz az elektromos autózásban. Egy elektromos autónál a rossz légellenállási együttható hátrányosan hat a hatótávolságra, állítása szerint egy SUV felépítésű autó 60-80 kilométert is bukhat egy szedánnal szemben.

Hozzátette azt is, hogy többek közt emiatt egy SUV-ba nagyobb akkucsomag kellhet, ami jelen állás szerint problémás lehet. Egyfelől az ellátásban is okozhat gondot ez a fajta igény, másrészt környezetvédelmi szempontból sem fenntartható.

Hivatkozott ezentúl egy Franciaországban elindult szabályozásra is, ami véleménye szerint mindenképpen el fog terjedni Európa-szerte is, ez pedig a súly alapú adózás. Ez azt takarja, hogy a súly emelkedésével az autókat extra adóval sújtják, ezzel ösztönöznék a vásárlókat kisebb, észszerűbb autók megvételére. Elfogadhatatlannak tartja egyébként az autók súlynövekedését. Elmondása szerint 1970-ben 700 kg volt egy autó, ma ez átlagosan 1300 kiló környékén alakul.

Szerinte a jelenlegi autózási formában háromszor annyi erőforrást használunk fel ugyanarra a célra azért, hogy zöldebbek legyünk. A feleslegesen nagy autókba szerelt feleslegesen nagy akkumulátor cipelését ahhoz hasonlította, mintha az irodába túlpakolt túrahátizsákkal mennénk minden nap, ez felesleges.

Szerinte rövidesen meg kell változnia az attitűdnek az SUV-kkal szemben és az embereknek rá kell ébredniük, hogy felesleges és káros. A globális klímaválságnak egyre több kézzelfogható jele van, ezzel meg fogják bélyegezni a hobbiterepjárókat. Példaként azt mondta, hogy:

Ha öt éve valaki egy nagy terepjáróval vitte a gyerekét iskolába, azt irigyelték. Ma, aki ugyanezt teszi, az terrorista.

 A Citroën egyébként más irányba indult el az elektromos autókkal kapcsolatban, bár a Stellantis-csoportban valószínűleg nincs túl sok mozgásterük. Ők kisebb és könnyebb elektromos autókkal operálnának, mint a nemrég bemutatott Oli koncepció.

Az autó nagyjából egy tonna körül van és kisebb, 40 kWh-s akkumulátort használ, viszont mivel csak alacsonynak mondható 10 kWh-s átlagfogyasztást produkál, emiatt így is eléri a már egészen kényelmes 400 km-es hatótávot. Cobée szerint ez a gondolkodásmód egy lépés lehetne a fentarthatóbb jövő felé.

Bár ugye említettem, hogy a márkának nincs sok mozgástere a konszernen belül, jellemzően a Peugeot által vagy közösen fejlesztett technikát használnak. Messze nem azokat a különös utakat járják, mint az '50-es évektől kezdve hosszú évtizedekig, ezért a jelenlegi európai palettájukon 6 modellből 4 az interjúban emlegetett SUV vagy crossover, talán csak a C3 és a C5 X sorolható máshova, bár azok sem egyértelműen.

A másik kijelentés sem pontos, amiben azt állítja, hogy a '70-es években egy autó 700 kg volt. Csak az ő 1970 körüli palettájukat nézve egyedül a 2CV (Kacsa) volt könnyebb, de a Visa már 750 kiló körül alakult, míg a GS már egy tonna volt. A nagyobb modelljeik, mint a CX vagy az SM majdnem másfél tonnák, tehát az említett súly kétszeresei voltak.

Tehát a kijelentéseiben vannak meredek elemek, de tagadhatatlan, hogy több dologban is igaza van. Az, hogy a Cobée jóslata az autózás jövőjét illetően megállja-e majd a helyét, az hamarosan kiderül.

Citroen